Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

trött på svärmor

Skrivet av ano
Jag har försökt att inte bry mig om henne. Men ibland kokar jag över. För några dagar sedan fyllde jag 40 jag ordnade allt till festen osv. Det skulle ha blivit ganska många som kom, men som det är just nu så är det många som blir sjuka. Det första hon säger när hon kommer är,,, skulle det inte komma fler än så här? Då var vi över 30 pers. Det var väldigt lyckat. Öppnade presenter osv. Då öppnade jag även hennes och min svärfars present, en blomma som det var bruna blad på, och presentkort på obs. på 200kr. Jag tackade och la ner presentkorten så ingen behövde se det. Jag tyckte väl hon kunde använt fantasin lite bättre. När hon skulle gå så tackade hon min man för en trevligt fest. Mig sa hon inte hej då till. Hon visade klart och tydligt vad hon tycker om mig. Mycket tråkigt då vi för ett par år sedan innan sonen kom hade det mycket trevligt. Nu pratar hon endast med min man och vår 2 åriga son när hon hälsar på. Barnbarnen är de enda hon bryr sig om, överdrivet. Hon blir sur om dom inte sitter i knät hos henne. Undrar just vilket problem hon lider av. Alla mina vänner avskyr hon som pesten hälsar knappt på dem om dom är här samtidigt. Vad kan man göra?
Svar på tråden: trött på svärmor

Tråkigt

Skrivet av  Jo73hanna
att din svärmor inte är uppfostrad nog att tacka dig ordentligt för festen!!!! Hoppas du ändå hittar nått fint på OBS!
Grattis!!!!
 

Förstår inte riktigt

Skrivet av  bettis
Det var ju supersnällt att få 200kronor! Jag skulle ha blivit otroligt glad! Det är ju inte så lätt att hitta på något till en vuxen. Antagligen har jag missuppfattat något så jag inte alls förstår det pinsamma i att någon är snäll och ger bort pengar.
 

Bortskämd?

Skrivet av  Malinau
Ärligt talat, det tycker jag att du verkar vara. Bortskämd och otacksam. En person som inte uppskattar att man kommer på festen och ger efter förmåga skulle jag sluta gratta faktiskt. Om det är denna attityd du har till din svärmor kan jag förstå om hon inte gillar dig varje dag.
 

förstår inte

Skrivet av  lotta
varför du gömde presentkortet. Var det för lite pengar, eller var det det att det var ett presentkort?

Det kanske var svårt för henne att veta vad du skulle vilja ha, så hon tänkte att du får köpa dig nåt själv. Hoppas hon inte såg att du la bort det, för det skulle i alla fall jag ha uppfattat som mycket sårande...
 

Förstår dig!

Skrivet av  C med 3
Fattar att du inte tyckte att det var så kul att få en halvvissen blomma och ett fantasilöst ganska billigt presentkort.
Fast jag hade nog inte gömt undan det. Bättre visa upp så andra kunde se vad de gett dig.. Då skulle det liksom slå tillbaka på dem själva, tänker jag.
 

Men vadå slå tillbaka?

Skrivet av  mint
Hon kanske inte hade mer att ge för?!

Usch vad ni låter bortskämda och trista!
 

Jo så här menar jag

Skrivet av  C med 3
Hon kanske inte hade mer att ge MEN som jag tolkar första inlägget från ano, så är dessa 200 kr en liten summa. Självklart kan samma summa för andra i andra sammanhang och omständigheter vara mycket.

Sen handlar det väl inte om summan i sig utan om INNEBÖRDEN. Ano ordnar fest som inte duger, svärmor struntar i henne - allt är bara fel.
Att slå tillbaka - det tror jag nog du förstår. Om "presentnivån" brukar vara på ett visst sätt och nån avviker på detta sätt, hur reagerar man då?!
 

Avviker från presentnivån?

Skrivet av  mint
Nej, jag förstår nog inte alls vad du menar med "slå tillbaka"! Skulle hon bli straffad genom att få känna sig dum för att hon gett för litet, eller vad? Själv har jag ingen presentnivå på mina födelsedagsfester eller jular, så det kanske är därför jag inte förstår. Svärmor tackade enbart sambon, men med tanke på att hon själv på ett väldigt tydligt sätt verkar ha visat hur lite hon uppskattade gåvan så var väl inte det så konstigt?
 

Gör du dig dum med vilje eller?!

Skrivet av  C med 3
Nog tror jag du fattar vad jag menar med slå tillbaka. Om alla andra ger presenter för större summor etc och en inte gör det, då märker alla andra det. Man ser att denna person av någon anledning inte velat ge på samma sätt som de andra.

Sen är det väl sak samma vilken nivå - eller inte - DU har när det gäller såna här saker. Frågan gäller ju ano.
 

Eller inte kunnat!

Skrivet av  mint
Mej, jag gör mig inte dum med vilje. Jag tycker bara att du har så jäkla fel som det bara går att ha!
 

Måste..

Skrivet av  mint
också undra om det var för lite med 200 kr? Annars är ett presentkort inte helt ovanligt att ge och även uppskattat för de flesta eftersom man då kan välja vad man vill ha. Du kanske hellre hade velat ha en grotesk lampa? ;-)
 

Hmm

Skrivet av  UNdrande
Fattar inte, hur kan man kräva presenter? Så oförskämd som du verkar ska du kanske vara glad att du fick nåt?
 

Men är ni på allvar?!

Skrivet av  C med 3
Har svarat en gång förut men fått på nöten... Skiter i de och svarar igen...

Skulle inte ni andra på allvar vara besvikna om ni ställer till fest och bara får skit för det? Festen är fel, DU är fel, människan i fråga bemöda sig inte ens att hälsa på dina vänner. DU duger inte. Får en i sammanhanget skruttig present.

JAG skulle känna precis som ano i detta fall - sorry. JAG skulle bli rejält besviken och nog inte kunna tänka bort detta. Har inget med att jag skulle vara bortskämd att göra. Har ni andra här verkligen sånt överseende med andras beteende mot er?! Häpnar och förvånas över er brist på förståelse...
 

För mig är det enkelt

Skrivet av  Malinau
Jag bjuder inte människor som förstör mina fester två gånger...

Å andra sidan klagar jag verkligen inte på presenter som folk ansträngt sig med även om de kanske inte stod på min önskelista. Jag vill helst inte ha några alls. Men det är ju konstiga jag det.
 

på allvar??

Skrivet av  mia
Tycker det är oförskämt att diskutera presentnivå så här! Man ska väl för sjutton vara tacksam OM man får nåt? Ordnar man kalas för att få dyra presenter eller??

Skulle min svärdotter (när den tiden kommer) gömma undan mina presenter på detta sätt, så skulle jag nog inte heller hälsa. Inte skulle jag "förstöra" hennes födelsedagar i fortsättningen heller...herregud....
 

jag tackade absolut för presenten

Skrivet av  ano
Vad tror ni att jag är för en idiot? Det var väl självklart att jag tackade för presenten. Jag la ner presentkortet i kuvertet igen , det gjorde jag. Men alla presenter stod på ett bord det var bara för var och en att gå och titta på vad jag fått. Jag hade absolut inte krävt att få några som helst presenter. Det var hennes sätt mot mig som jag tyckte var irriterande, jag har aldrig någonsin varit otrevlig eller otacksam mot henne. Nu tror ni tydligen att hon har det dåligt ställt , men så är verkligen inte fallet. Fantasin är det heller inget fel på när det gäller andra i vår släkt. Hon frågade min man vad jag önskade mig han sa några saker inte alls några dyra saker som ni tycks tro .
 

Artiklar från Familjeliv