Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Igår fick vi så mkt julklappar av svärisarna..

Skrivet av Skäms
..att jag skäms!

Vi har lånat 20000 av dem till en bil; denna skuld blev vi efterskänkta!
Sonen fick en ny sittvagn för ngn månad sen för 3000 och dessutom så kom de med en större bilbarnstol à 2000
Sonen fick även nallar och leksaker och jag o sambon fick julklappar för sisådär 1000 kr var...

Jag skämdes som en hund för det enda vi kunde göra för dem var att låta dem komma till ett färdigt julbord med dryck o tillbehör...

Tro mig när jag säger att jag dessutom ville sjunka genom jorden när svärfar sticker till mig en tusenlapp med orden:
Det är när man är ung som man behöver pengar!

Hur kan vi återgälda det här?
Är det ngn som har ngt bra förslag?
Svar på tråden: Igår fick vi så mkt julklappar av svärisarna..

ställ upp när de behöver hjälp,

Skrivet av  moteld
bjud hem dem och ha trevligt tillsammans.
 

Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Svårt

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
Kan mycket väl förstå att det känns jobbigt, en försök att svälja stoltheten.

Det som slår mig är att du nog hade gjort samma sak för dina barn om du hade haft möjligheten... De kanske hade det tufft ekonomiskt när de var unga och inga som kunde hjälpa dem.

Det är otroligt fint av dem att hjälpa er och köpa även "riktiga" saker som vagn och bilstol, det blir ju lätt bara leksaker och sånt. Att de ser att ni uppskattar hjälpen och visar ödmjukhet och tacksamhet räcker nog för dem.

Jag får en känsla av att de har väldigt stora hjärtan... och önskar själv att min och min sambos familj hade haft möjligheten att hjälpa till ekonomiskt ibland när det krisar :)

Om du vill återgälda så hade jag nog bjudit på en trerätters middag med linneduk, ljus och hela baletten. Maten behöver inte vara dyr (kolla www.arla.se). Lägg ner tid på inbjudningskort, gör dekorationer etc så att de känner att ni lagt ner er själ på det hela.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  BarbaMamma
Du har nog rätt!
 

Vad härligt!

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Umgås med dem, ring dem bara för att prata, intressera er för dem. Om ni någon gång i framtiden har råd, köp en weekendresa eller en spahelg åt dem. Var kärleksfulla och omtänksamma, det är de mot er. Vilka härliga svärföräldrar du har, visa att ni uppskattar dem för deras goda hjärtan, deras omtanke om er, inte för deras pengar. Jag tror inte att de vill bli återgäldade på något annat sätt.
 

Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Genom att vara lyckliga?

Skrivet av  ME med J&R
Ni kommer aldrig kunna återgälda det ekonomiskt och jag betvivlar att de vill det. Vad vill de allra helst? Att ni är lyckliga och har det bra, inte sant? Att ni och de har det trevligt när ni träffas. Träffas ofta? Klura lite på vad DE skulle bli glada av, inte efterförutsättningarna vad du vill ge, utan vad DE skulle uppskatta. De har uppenbarligen rätt gott om pengar och vill dela med sig, kanske behöver/önskar de något annat - eller så vill de bara att ni ska vara lyckliga och ha det bra. Jag tycker det låter fantastiskt gulligt av dem.
 

Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Eftersom..

Skrivet av  mint
du uppskattar och inser hur mycket ni fått kommer ni säkert på något bra sätt att återgälda dem!

Kanske genom att ha det i tankarna den dag de är gamla och behöver er hjälp mer?
 

Oja! Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Tack kort

Skrivet av  Abbie m. Isabelle och lillan
Vad harligt att de ar sa generosa! jag hade skrivit ett fint tack kort om jag var du och sa tyckte jag att iden om att bjuda pa fin middag lat bra ocksa!!

Lyckost!
 

Härligt!

Skrivet av  KmA&V
De skulle ju knappast ha öst de sista slantarna från kontot på er i julklapp. Så de känner nog att de har så de klarar sig och att pengarna gjprde mer nytta för er ;) Och det bästa sättet att återgälda är genom att leva och vara lyckliga. Låt svärisarna vara en del av er sons liv! Men skäms inte. Det skulle ju ha varit en helt annan sak om ni tiggt...
 

Visst har du rätt! Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Blir alldeles rörd...

Skrivet av  Carina
när jag läser ditt inlägg. Och du har fått massor av fina svar ovan på vad ni kan göra och jag håller med. Grattis till så omtänksamma föräldrar som bryr sig om er så mycket och vill att ni ska ha det bra. Och att de har ekonomiska förutsättningar för att kunna visa det på det här sättet, det måste ju vara en enorm lättnad för er nu med bilstol, vagn och allt.
 

Tack! Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Varför skäms du?

Skrivet av  Lena_O
Dom vill ju ge er saker och pengar för att ni ska få det drägligt. Ser inget fel eller skämmigt över det.

Vi får också pengar av svärmor, men hon mår bra av att få ge oss dom och jag skäms inte för det. Istället får hennes barnbarn det lite bättre än att hon har pengar på banken som ändå inte ger någon ränta.

Dom kanske uppskattar att få komma till ett dukat bord? Ibland är det värt mer än alla tusenlappar i världen.
 

Du har nog rätt! Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Var bara glad? Samma här!

Skrivet av  Emelie med Gustav, 22mån + v 24
-fast det är mina föräldrar som spenderar ruskiga summor pengar på oss.
Vi fick en specialbeställd stol från England som jag har suktat efter i flera år, ett helt bestickset för 4000kr, maken fick flera skjortor från Stenströms, jag fick diamantörhängen... m.m.m.
Gustav fick hela tågbanan med alla tillbehör från Brio, kläder för ett helt fotbollslag... det tar aldrig slut!
Men vem är jag att säga åt någon annan vad de ska ge? Visst känns det överdådigt, men det gör dem glada! Var bara tacksam!!!
 

Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Skäms inte!

Skrivet av  Fia
De verkar ha det gott ställt och tycker kanske inte att de behöver så mycket själva. De ser era behov och vill dela med sig av sitt överflöd. Men visst kan jag förstå att det känns konstigt, skulle det vara annorlunda om det var dina föräldrar?
 

Hmm..

Skrivet av  BarbaMamma
Tror nog att det skulle vara annorlunda om det var mina föräldrar; de känner jag ju på ett helt annat sätt.
Svärisarna har jag ju bara "känt" i 7 år..

Tack för ditt svar!
 

Jag förstår dig

Skrivet av  Jo73hanna
skrev längre ner om att vi fått en fin säng av våra....& en jätte fin kyl & frys....Känner att det ena varit nog, nu har vi tyvärr ingen riktig plats för sängen så den får stå & skräpa ett tag...Visste om kyl & frysen & det hade räckt mer än gott för oss. Vi behövde verkligen en & har inte råd att köpa just nu. Vet inte vad du ska göra.....vet bara att mina vill hjälpa sin son & hans familj
 

Just så

Skrivet av  Mamma Mu
vill jag också kunna göra när barnen blir äldre! Det är ju en glädje i att kunna ge också. Härliga svärisar! Ge dem en kram varje gång ni träffas och glöm inte att hälsa på dem även när de blir gamla o skruttiga o tonårsbarnen strejkar inför såna besök. *s*
 

var tacksam och glad

Skrivet av  gwendolyn
över så generösa svärisar! de vill ge av sitt överflöd, det ger dem säkert glädje!

du regarera helt rätt, att inte ta deras generositet för given.

se till att finnas för dem också! tänk ut snälla, men billiga saker att göra för dem (pengar verkar de ju ha). och glöm inte att de kommer att bli gamla och behöva ha hjälp och stöd då. what goes around comes around : ) ni kommer finnas för dem när de behöver er liksom de finns för er nu!

lyckliga du! jag är också lyckligt lottad med föräldrar som alltid ställer upp och sticker till oss pengar. jag tänker att det kommer en tid när vi betalar tillbaka!
 

Artiklar från Familjeliv