Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir lite ledsen..

Skrivet av Annika
Mina svärföräldrar har tjatat och tjatat om att ha vår äldsta son hos sig en hel dag samt att han ska sova över. Det har inte passat innan men igår skulle han få göra detta.

Svärföräldrarna åkte då till IKEA med sonen och lämnade in honom på barnpassningen... han blev såklart ledsen och ville inte vara där, han är bara 2,5 år.. De fick komma och hämta honom efter 5 minuter för han var så ledsen.
När jag hörde detta knöt det sig i magen och jag blir så arg och ledsen på mina svärföräldrar. Vi har aldrig lämnat in honom på IKEA och då ska inte de heller göra det, han är alldeles för liten.

Jag sa till min svärmor idag när de var och lämnade sonen på morgonen för att han inte ville vara hos dem längre att jag inte ville att de lämnade honom på IKEA och att han är för liten. Då svarade hon att sonen själv ville det och att hon som stod i inlämningen hade sagt att det var okey bara de höll sig i närheten. Jag sa då till henne att det är inte de som bestämmer över vår son utan det gör jag och min man. Svärmor bytte snabbt ämne precis som om hon tyckte det var oviktigt.

Min man tyckte inte det var något att tala om, han tycker att hans föräldrar måste få testa sig fram på vad som funkar och inte funkar.. men jag håller inte med för jag tycker inte att våran son är en testperson för mina svärisar.
Hur hade ni reagerat, är det en skitsak??
Svar på tråden: Blir lite ledsen..

Jag bara undrar lite

Skrivet av  ME med J&R
varför i hela friden IKEAs personal släppte in honom! Det är treårsgräns där och de ska vara benhårda. När jag väntade R hade jag en sån foglossning att jag grät. Ändå baxade jag iväg oss (J och mig) till IKEA en dag (skitdumt jag vet, kommer aldrig hända igen) och J var SÅ understimulerad så jag bad att han skulle få vara inne i Småland en liten stund, jag satt PRECIS utanför, blick stilla, bara ungen fick leka på ett ställe med andra barn. Det var tvärnej, fanns inte en chans i helvetet (ursäkta franskan) att han fick komma in. Han var 2½.

Jag kan nog se att han såg Småland och tjatade sig till att få vara där och att farmor gav efter (fast varför IKEA tillät begriper jag alltså itne) och att det slog ut fel. Hade det varit du som var där och han tjatade öronen av dig för att få gå in så hade du också trott att han var mogen och testat. Det finns alltid två sidor av det hela. Jag tror inte att de hystade in honom för att bli av med honom, eller hur?

 

ja fast...

Skrivet av  Annika
vi har varit på IKEA fler gånger med sonen och han har då inte uppmärksammat att denna lekhörna finns (den ligger lite undanskymt) Jag antar och är ganska säker på att svärfar visade och pratade om detta för att sonen skulle vilja vara där för att han tyckte att det kunde vara en kul grej för sonen..(inget fel i det, men då skapar man en situation..)
 

Men då var det

Skrivet av  ME med J&R
ju ändå inte av illvilja eller för att bli av med honom, utan för att han trodde det var en rolig grej, eller hur?

Jag förstår att det svider i mammahjärtat, men jag tror verkligen att de gjorde det de trodde var bäst.
 

tillägg..

Skrivet av  Annika
jag tycker det är en sak om man som föräldrar beslutat för att hysa in honom på Småland, man känner sitt barn och vet vad det klarar av men en annan sak om någon annan gör det som INTE känner barnet lika väl och bara antar att vissa saker funkar utan en tanke på att han kanske inte är tillräckligt mogen.

Jag upplever att mina svärföräldrar tror att sonen är äldre än vad han är så sådana här situationer uppkommer med jämna mellanrum men det som stör mig mest är den nochalans de visar när man säger något (och det är sällan jag gör det), de behandlar en som luft och mindre vetande.
 

Skitsak

Skrivet av  Farmor
är det verkligen inte tycker jag. När de nu har tjatat länge om att få ta hand om barnbarnet så behöver de väl inte åka till IKEA just den dagen av alla 365! Om det var jag och mitt barnbarn skulle jag vilja ha det mysigt och leka hemma. En bra sak med att ta hand om barnbarn är väl just att man _slipper_ släpa med dem i affärer o dyl, just för att man har hand om dem bara ibland, och kan planera därefter? Och lämna in en så liten att leka ensam är ju inte klokt. Sen att din svärmor bytte samtalsämne tycker jag tyder på att hon tyckte det var obehagligt att prata om, inte att det var oviktigt. Hade kanske dåligt samvete?
 

dåligt samvete.. nej..

Skrivet av  Annika
hon bytte samtalsämne för hon tyckte det var helt oviktigt, de gör som de vill resonerar de.. tyvärr.. Jag har aldrig upplevt att de har haft dåligt samvete för något de gjort och det har varit en hel del saker och situationer..
 

Absolut...

Skrivet av  Vamling
ingen skitsak! Jag hade blivit skitförbannad om mina svärisar hade gjort så med mina pojkar! Din 2,5åring vet inte vad det betyder att bli "inlämnad" på IKEA! Och jag begriper inte hur de kan påstå att han själv sagt att det är okej, det är möjligt att han gjort, men hur kan de tro att han begriper vad han svarar på för fråga??? Jag hade aldrig i livet lämnat in en 2,5 åring ensam på en lekavdelning med okända människor, jag gillar inte ens att lämna till okända fröknar på dagis!
 

Inte änns

Skrivet av  Jo73hanna
när mellan pojen hade 2 månader kvar ficka han komma in!!!! Så de ska vara stenhårda vilket är bra tycker jag
 

Är de helt körda?

Skrivet av  kaki
Jag hade blivit galen om de hade släpat med mina barn till ikea. Jag vet inte något barn som tycker att det är kul att åka till ikea. Dessutom att lämna ifrån sig ett så litet barn helt otroligt. Varför hittade de inte på något kul som att gå till badhuset, pulkabacken och möjligen en kort sväng till leksaks affären om man nu måste shoppa. Jag har inte lämnat mina barn mer än några tim i stöten tills de fyllt fyra då kan de uttrycka vad det vill och inte vill.
 

Arg- javisst!

Skrivet av  Cissi m Elliot 11/03 +bf10/3
Klart som tusan att man hade blivit jättearg! De kunde väl ha lyft luren och kollat med er innan de åkte till IKEA?
Ert barn - erat ansvar! Det måste mormor, farmor och alla andra ha respekt för!
Jag tycker att det är bra att du tog upp det, och be din man även ta upp det med dem - det kanske är lättare för dem att ta till sig kritiken då.
 

Blivit ruskigt arg

Skrivet av   Malinau
Så arg att de inte fått ha sonen ensamm på mycket länge. Inte en chans. I mina ögon var det totalt omdömeslöst och man undrar ju varför de lämnade in honom på Ikeas lekland när de så gärna ville umgås med honom.
 

USCH!!!

Skrivet av  ARG
Jag hade blivit skitsur på mina svärföräldrar om dom gjort så mot min son!! Har dom tjatat om att få ha honom hos sig så ska dom väl f-n inte åka och shoppa och lämna in en så liten going till okända människor och utan eran vetskap dessutom!!?? Jag hade tappat förtroendet totalt när det gäller min svärmor om hon hade gjort så, och det hade jag sagt till henne.

Tycker inte att du ska lämna din son till svärföräldrarna nått mer faktiskt.
 

Menar ni allvar???

Skrivet av  Fattar inte
Jag tycker verkligen att det är en skitsak, man kan int evara hur känslig som helst heller, ta saker som en vuxen människa. Ditt barn kommer inte få bestående men av att ha varit på Ikea, herrejesus.
 

Japp

Skrivet av  kaki
Jag menar allvar när jag skriver att Annikas svärisar är körda. En 2,5 åring tar man inte ut på shopping om man inte måste, dessutom att lämna in barnet på barn passning? Skulle de inte umgås? Att ta saker som en vuxen kan vi vuxna göra men Annikas pojke har väl vissa problem med det. Han får säkert inga psykiska men av detta men jag tycker att det är en ren princip fråga har man lovat att passa någon annans barn så lämnar man inte vidare ansvaret.
 

Ska barnet ta det så också?

Skrivet av  Malinau
Som en vuxen alltså? Jag är så hjärtans trött på alla som inte tar hänsyn till barn, deras mognad och behov. När man är 2,5 behöver man TRYGGHET. Man ger inte ett barn trygghet genom att helt plötsligt lämna det på Ikeas barnpassning. Det är självklart för varje vettig människa. För denna lille kille var det kanske nog äventyr att hantera att åka iväg med farmor och farfar ensam, för jag får intrycket av att det inte varit så mycket av det.

Barn är levande varelser med många känslor men få rationella tankar. Vi ska inte ta det som vuxna. Vi ska ta sådana här händelser genom barnens ögon därför att hänsynen till dem måste vara större än till vuxna.

För övrigt undrar jag hur du så säkert kan veta att det inte får några konsekvenser? Vad och hur mycket måste man göra för att det ska få det?
 

Jag hade blivit väldigt irriterad och arg!

Skrivet av  2barnsmamma
Har de tjatat om att få ha honom ska de väl passa på och VARA med honom då, och man KAN leka uppe på barnavdelningen också på IKEA; åtminstone på de IKEA jag sett, men då tillsammans med de vuxna man är med där. Och det är ju TRE-ÅRS gräns på lekrummet på IKEA; borde väl även svårisarna kunna läsa innan till?!?!? Och JAG OCH MIN MAN är de som bestämmer när barnen första gången ska vistas där, ingen annan! Håller med att sonen inte är nån testperson för era svärisar, de kan fråga er två som redan är "proffs"!

Var det mina svärisar som gjort så skulle det dröja LÄÄÄNGE innan de igen fick förtroendet med nånt längre barnvakteri!
 

Tack för alla svar..

Skrivet av  Annika
kul att se vad alla har skrivit och skönt att höra att man inte är helt hysterisk..

Sedan kan jag tillägga att efter att min man pratat med sina föräldrar så hade vi tydligen missuppfattat dem. De hade lämnat in sonen på Småland men min svärmor hade suttit precis utanför.

Inte för jag igentligen tycker det gör någon större skillnad men hon kunde inte förstå att jag blev ledsen för detta..
 

Artiklar från Familjeliv