Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om hemmamammor . . .

Skrivet av Minne
Läste nedan om någon som inte mindes att hennes mamma gjort något tillsammans med henne, utan sysslat med hushållet hela tiden. Vi är ju alla olika, men jag minns detta som just det härliga när jag var liten: mamma eller pappa i bakgrunden = trygghet, och jag som fritt kunde leka och göra vad jag ville, ensam eller med kompisar. Jag hade inte så stort behov av att göra saker TILLSAMMANS med mina föräldrar hela tiden utan njt av att få sysselsätta mig själv och få hålla på med vad jag ville.
Svar på tråden: Om hemmamammor . . .

Knappast hushållsarbetet

Skrivet av  Janny
i sig som är problemet tror jag. Snarare att det är känslan att man blivit bortprioriterad, att mamman valde städningen framför sina barn.

För dig kanske det inte var så? Det kanske var ok för dig att få "störa" din mamma när hon städade till exempel? Du kanske visste att du var betydelsefull för familjen?

Om man som barn har en känslsa av att man inte är viktig, att man inte betyder något för familjen, så kan det vara svårt att leka själv i bakgrunden. Man letar istället hela tiden efter bevis för att man faktiskt duger.

Att mamman då väljer dammsugaren istället är ingen höjdare...
 

ja visst men har det

Skrivet av  maria
med om man är hemma eller inte Din mamma hade kanske inte sett dig även om hon jobbat 8 timmar o din far o hon delat på hemma jobbet ,
Det är dock så att ett jobb och hemma arb kan kännas bra och tillföra barnen något lika väl som tvärtom , och att vara hemma med dem på heltid kan vara lika bra eller dåligt beror på så mycket
 

Jag tror att dottern sade fingret på

Skrivet av  Ewa S
vad det hela gällde. Man skall inte känna att man kommer och stör sina föräldrar först då kan man känna att man är älskad och en del av familjen. Sedan skadar det nog inte om föräldrarna låte blir martyrskapet också. Då tror jag hela familjen mår bra, med eller utan hemmamammor. Klok dotter jag har va? Kunde aldrig sammanfattat det bättre själv.
 

Artiklar från Familjeliv