Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vidrig svärmor, måttet är rågat!!

Skrivet av tjorven
Måste bara få spy av mig, va hopplöst det känns när ens pojkvän är den underbaraste som finns men har en mamma som är hans totala motsats, kan inte ens förstå att de är släkt..

Lite bakgrund;
Svärmor är en sådan människa som har ett ton parfym på sig, röker som en borstbindare, och pratar oavbrutet om sig själv på andras bekostnad, avbryter och lyssnar inte alls på ngn annan. När sonen var nyfödd och hon skulle träffa honom för första gången så tänkte jag innan att hon måste ju fatta att man inte kan parfymera sig som hon alltid gör annars, men inte det, så lillkillen stank av hennes parfym när hon äntligen gick. Detta oförstånd trots att hon är 4-barnsmamma själv! Sedan alla dessa kommentarer om vårt hem ( så fult utan gardiner, fula bestick, slitet, usch och fy), mitt utseende ( ja mage har du alltid haft, blablabla) + allt annat som hon ska kommentera och värdera, och det absurda är att hon själv inte tål om man kritiserar eller kommenterar henne.

Allt detta har jag svalt under alla dessa år, jag som person tycker inte om konflikter tyvärr och är nog lite väl mesig, och min kille orkar som inte ens engagera sig, så man tiger och nickar och väntar tills hon ska gå..
Nu har vi oväntat blivit med barn igen, och funderar på att flytta hem till hemstaden där min släkt och killes släkt bor, och även svärmor tyvärr. Min kille är inte 100 % positiv till att flytta hem , men samtidigt så kommer vi att behöva släkt för lite avlastning, där vi nu bor har vi mest kompisar, ingen familj tyvärr.. Så vi diskuterar kring detta mkt just nu..

Ursäkta all text, men vill som att ni ska förstå själva bakgrunden och hur svärmor är..

Hur som helst, jag o svärmor satt o åt frukost, vi familjen hade sovit hos henne men min kille låg o vilade. Då började vi prata om framtiden, vart vi ska bo osv.. Jag sa som jag tycker, att det blir svårt att bo i vår nuvarande stad utan släkt och socilat nätverk på så sätt, och svärmor svarar att det är ju svårt med jobb o så om man flyttar .. Ja, givtevis säger jag men det hoppas man ju ska lösa sig. Ja, men det är ju många som bor i städer utan att ha släkt där, och då säger jag att det är väl möjligt men så vill jag helst inte ha det, det är ju viktigt med släkt och kusiner m.m för barnens skull. Och då säger paddan;

Ja, du är ju en stor egoist, det har du ju alltid varit!! Du måsye ju tänka på xxx ( min kille). Ja, en stor egoist är vad du är..

Då brast det för mig, jag tog min son o sa att detta tänker jag inte ta och gick gråtandes in till sovrummet där min kille sov.

Detta ledde ju till bråk mellan min kille o hans mamma, men hon var helt ofårstående över vad som var fel, jag menade inget illa säger hon, Det är typiskt henne, hon kan kasta ur sig vad som helst..

Fyy vad less jag är, detta är verkligen droppen!!!
Svar på tråden: Vidrig svärmor, måttet är rågat!!

Förstår att du lessnar...

Skrivet av  Eva
... och hoppas att din man verkligen säger ifrån till sin mor, fast på "rätt sätt" så hon fattar hur illa hennes kommentarer slår, dvs konstruktivt. Annars blir det väl så illa att hon förlorar både son och barnbarn, om hon inte själv inser hur illa hon beter sig...

Sedan en liten sak till svärmors "försvar":

En storrökare känner inte lukter som en icke-rökare gör. Därför känner de inte att de öst på en halv butelj parfym och stinker som en mindre eau de parfum-fabrik... För henne luktar hon som när du satt på ett par duttar.

Jag är astmatiker och har jobbat med sådana nänniskor, och när en av dem slutade röka insåg hon hur j***a illa hon verkligen stank när hon skvätte på parfym som hon alltid gjort, för att inte tala om hur illa hennes kollegor stank av parfym och ciggrök...
 

Vilket tråkigt läge.

Skrivet av  L
Jag tror att du får låta mycket rinna av dig. Om man agerar som hon gör så har man en bristande social förmåga. Ryt till när hon går över gränsen. Men ignorera henne om det blir idiotdiskussioner av det och du känner att ditt tålamod tryter. Låt din man ta det mesta. Ge henne enkla tydliga direktiv (vad gäller hurdan kontakt ni vill ha med henne o s v) och undvik att engagera dig känslomässigt. Sänk kraven du har på henne (inte de uttalade - utan de du känner inom dig) och minska tiden du ska umgås med henne.

Pissigt, men njut av din släkt som funkar bra istället för att tänka på henne.
 

Låter som en fd

Skrivet av  Maria.K
jobbarkompis till mig. Kärringen var helt störd. Det kanske din svärmor också är? Inget hjälper i så fall. Bara att hålla sig undan tyvärr. Hon kommer nämligen inte att ändra sig vad man än gör. Och man blir mer och mer nedtryckt i skorna.

Hoppas du slipper henne.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv