Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läs gärna, lite långt men råd sökes.

Skrivet av Mockasinen
Varför är släkt och vänner så himla nyfikna? Ok, det kan man väl förstå, man kanske är likadan själv ibland. Men att fråga samma fråga varje gång man ses, då kan man ju undra.

Vi bor i en lägenhet jag, min sambo och vår son som är 14 mån. Vi bor lite trångt vilket gör att alla vi delar sovrum, men det stör inte oss. Nu väntar vi ett barn till och det är planerat. Väldigt många i släkten började hysteriskt fråga hur vi ska få plats med en spjälsäng till i vårt sovrum, Hur ska ni få plats med syskonvagn i er lilla bil, Nu måste ni väl leta hus? osv.

Vi själva har tänkt att bo kvar i lägenheten för vi trivs så bra på alla sätt. Vi har noga planerat hur vi ska möblera om för att barnen ska få ett eget rum ihop. Efter att all ledighet är över för min del har vi tänkt att leta hus. När det gäller bilen har vi kollat upp och det får plats ett barn till i bilstol och syskonvagnen fick också plats. Vi funderar på att kolla efter större bil nångång framöver men vi har inte bråttom. Vi älskar den bilen vi har nämligen. Det är ju faktiskt en ekonomisk fråga också.

Alla dessa frågor från alla människor, vi svarar så gott vi kan, så går det kanske ett par veckor tills vi ses igen, och när vi då ses igen så kommer samma frågor till oss igen. Har ni hittat nått hus än eller? Får ni plats med vagnen i bilen? Hur ska ni möblera om nu hemma då? Hur ska ni lösa det med bilen, ska ni skaffa större bil nu eller???

Jag känner att jag blir tokig ibland alltså!! Tror folk att vi är dumma eller baraför att vi inte gör som alla andra: Hysterihandla volvokombi direkt så fort man får reda på att vi väntar ett barn till! Fort som fan skaffa ett hus för en massa pengar som man lånat på banken!

Vi vill gärna ha tid att verkligen kunna tänka igenom noga när det gäller tex hus. Och kan vi lösa det sålänge på ett bra sätt som VI trivs med utan att förhasta oss så är vi nöjda. Men varför alla dessa frågor kan man undra?

Vår granne under oss frågar tex varenda gång hur det går med husletandet. Sist sa jag att vi ska vänta med det tills jag är färdig med ledighet. Då skrattade hon bara!!!! Då tänkte jag: Hon verkar tycka att vi är dumma i huvudet, att vi inte kan sköta en sån sak eller va fan som helst. Jag blev så sur på henne.

Varför får dom flesta hysteri över sånt här????
Idag bad min vännina mig att förklara över telefon hur vi tänkt möblera om i lägenheten i vårt gigantiska tv-rum där vi ska ha vår säng!!!!!

Visst, första gången folk frågar svarar man ju glatt eftersom det är jättekul att folk intresserar sig. Men när samma människor ställer samma frågor gång på gång blir man ju rätt trött. Är så trött på att förklara mig liksom. Det här gäller först och främst vår granne och min vännina.

Någon som har förslag på vad jag kan svara tillbaka nästa gång det här upprepas?????
Svar på tråden: Läs gärna, lite långt men råd sökes.

Går att svara bort.

Skrivet av  PF
Ta lärdom av politiker och kändisar.
Dom har under massor av år tränat på hur de ska tackla frågor de inte vill ha av näsvisa jonalister.
Som vän och granne har du också möjligheten att vända på frågan. Istället för att svara så byter du samtalsämne snabbt genom att föra in samtalet på den du pratar med istället för på dig själv och din familj.
De flesta människor älskar att få uppmärksamhet så det blir nog ganska lätt.
 

När vi bode

Skrivet av  Jo73hanna
trångt & innan vi hittade stället där v bor i nu hade vi en 2 & två barn den ena hade en växa säng & sen en spjäl säng & vårna sänh fick plats i sovrumet. Nu vet jag inte hur stort sovrum ni har. Men man kan ju göra som du sa barnen får eget & ni flyttar in i vbadxarummet. Där kommer mitt svar......SÄNGSKÅP!!!! Säg att det finn sängskåp, det tar inte mycket plats på dan & ser snygg ja du hajjar vad jag mennar!!!
Hoppas era släktingar förstår!!!
 

Be dem köpa huset....

Skrivet av  Magisk Snövit
Om det nu är så viktigt för alla runt omkring er att ni ska ha ett hus - ja, var helt enkelt spydiga emot dem och be dem leta, skaka fram pengar och köpa det förb-nnade huset ;)

Och förklara samtidigt att det är ju skönt att de bryr sig om er, men ni är faktiskt vuxna och har en genomtänkt plan vad gäller ert framtida boende. För genomtänkt - det är den verkligen!

Stå på er! =)
 

Du!

Skrivet av  Mockasinen
tack för ditt svar. Jag behövde höra det där faktiskt. Det var ett väldigt bra svar, så det ska jag lägga på minnet. Grejen är den att jag är så himla efterklok så jag kan gå och tänka på vad jag ska säga och när jag väl står där inför tex grannen så låter jag jättemesig säkert. Så blir jag arg på mig själv efteråt. Vid nått tillfälle sa jag till henne att vi kanske inte vill gå in på några detaljer inför henneoch att vi kanske ville hålla info för oss själva när det gäller husletande.

Och det konstiga är att min fästman säger oftast aldrig nånting när folk frågar utan bara sitter där och håller tyst. så frågorna haglar på mig istället och så råstirrar dom tills jag svarat på deras jävla frågor. Har tänkt ibland att jag också minsann ska vara tyst men det blir så himla pinsam situation då.

En gång sa jag till min granne när hon frågat samma fråga: Vi vill inte avslöja nått för någon om våra husplaner! Då skrattade hon och mumlade för sig själv: Fan va slut hon e!!!
 

Artiklar från Familjeliv