Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jobbigt med perfekt kusinbarn

Skrivet av R
Vi har ett problem inom släkten som kan tyckas nog så löjligt och barnsligt, men är riktigt jobbigt.



Min man har 2 kusiner på sin mammas sida, samt en bror. De är 3 killar och 1 tjej totalt. Alla har barn, vi har en pojke på 5, min mans bror en flicka på 4, killkusinen en pojke på 2, och tjejkusinen en flicka på 2 1/2.



Problemet är den flickan, och hela hennes familj - de är redan från början en annorlunda familj, varför vill jag inte gå in på, men jättetrevliga. Föräldrarna är intelligenta, snälla, omtänksamma, snygga och lite halvbohemiska.



Den lilla flickan då, vi kan kalla henne M, är fruktansvärt söt. Stjärnögon, lockar, hela baletten. Hon är verbalt tidig, och gulligt lillgammal. Hon har dessutom ett ovanligt men vackert namn, och bär alltid trendiga men praktiska kläder.



Hur dumt det än låter, hamnar de andra 3 barnen i skymundan i den sidan av släkten. Foton på M uppmärksammas med "men flickan blir ju bara vackrare för var dag som går! Det här ska jag visa på jobbet!". Foton på den andra med "vilka fina kort, det ser soligt ut!". De andra 3 barnen är alltså som barn är mest, söta och fina, men jämfört med M är de alldagliga - till och med min egen son.



Släkten behandlar de inte annorlunda så barnen märker det, men vi vuxna ser ju, M får extra kramar och huvudklapp, M får mer genomtänkta eller kvalitets julklappar (hon får träleksak, de andra plast, osv).



Nu är jag orolig att barnen snart ska börja märka det här, de börjar ju bli äldre. Finns det något man kan säga eller göra egentligen?
Svar på tråden: Jobbigt med perfekt kusinbarn

Vem är det som favoriserar?

Skrivet av  Superwoman
Jag förstår att det kan vara jobbigt när ett av barnen uppfattas som "finare" än de övriga men jag förstår inte riktigt vem det är som står för favoriseringen? Om det är din mans kusins dotter så har de ju inte ens några gemensamma farföräldrar - är det alltså ändå så att din mans föräldrar favoriserar sitt syskonbarnbarn? Eller är det andra släktingar som inte är lika nära släkt med era barn som föredrar den här lilla flickan?

Ofta är det väl så att barnen får mest julklappar osv av just den närmaste släkten och den här flickan och era barn har ju inte samma närmaste släkt - men ni kanske har ett ganska omfattande firande och ger presenter även till mer avlägsna släktingar?

(jag försöker bara förstå bakgrunden).

Vad ni kan göra är väl att prata med de som ni upplever favoriserar den här flickan. Om hon får finare julklappar osv än era barn så är det väl gott och väl något som ni kan ta upp om det, som sagt, inte är t.ex. flickans egna farföräldrar som ger henne finare saker - det har de ju i så fall all rätt till.

Om ni känner att ni inte kan ta upp saken, eller inte får gehör för vad ni säger, men att det känns som om era barn drabbas så finns det nog ingen annan utväg än att minska på umgänget med den här familjen när släktingarna är med.

Tyvärr är det nog inte helt ovanligt att något eller några barn är favoriter hos vissa släktingar. Själv var jag av någon outgrundlig orsak favoriserad av vissa släktingar framför mina syskon och kusiner och det var jättejobbigt även för mig - så man ska nog inte känna sig elak mot "favoritbarnet" om man försöker göra släkten uppmärksam på orättvisan. Tvärtom kan det ofta vara jättejobbigt för ett barn att särbehandlas jämfört med syskon och kusiner, även om det är en positiv särbehandling. Vem vet - hon kanske är jätteavundsjuk på de andra barnens plastleksaker och urless på pedagogiska, handtillverkade träprylar... *s* Lycka till!
 

Det kan var så mycket som ligger bakom...

Skrivet av  Mamma J
För det första är M dotter till den enda flick-kusinen...kanske var hon dessutom yngst bland kusinerna och den det "gosades" med för 20 år sedan?
Kanske följer man bara gamla mönster fast man inte tänker på det...
Sedan är vi människor bara...just det...mänskliga...
Varför har barnen begåvats med så söta små uppnäsor och stora bedjande ögon och söta små lockar...
Jo...för att de stora ska få "ta-hand-om-instinkter"
så att släktet "människa" kan fortleva och ungarna överleva...det är djuret inom oss som väcks när vi ser söta små barn...Jag slår vad om att du också reagerar på hur sött ett särskilt barn på bussen eller badstranden kan vara...Jag kommer fortfarande såååå ihåg ett litet barn jag såg på Finlandsfärjan för 26 år sedan...När du tittar på nyfödda i tidningen slår jag vad om att du visar din man en bild på en speciell liten bebis som "fångar" din uppmärksamhet på ett speciellt sätt...eller när du läser Vi föräldrar-så drar du på smilbanden åt snöpliga små "charmknuttar" och bemödar andra knappt en tanke...

Det är "djuret" i oss som vaknar när vi ser små söta barn...Sedan har ju djuret människan begåvats med en intelligens utöver det vanliga som bör ge vuxna människor förmågan att inte såra sina medmänniskor och säga att "ditt barn är fulare än hennes barn" vilket
din släkt kanske omedvetet säger med sitt handlande...som kanske är bara instinkter som gör att de drar efter andan "Ohhh så söt hon är" när M finns framför ögonen...

För du verkar ju också tycka att M är söt och charmig.
Det du inte får fastna i är att TRO att någon för den skull inte tycker om ditt barn. Om du bara litar på att ditt barn betyder lika mycket så kanske det inte gör så mycket att de hellre visar upp M för kollegorna än din lille son.
Är det så att de faktiskt tycker mer om lilla M, så kanske det är så och varför måste man tycka lika mycket om alla om de nu i alla fall är så duktiga på att hantera det hela att barnen inte verkar märka av det hela. Jag tycker mig höra din "avundsjuka" för att inte din lille son får lika många klappar på huvudet-hur ni nu kan räkna dem...men barn är ju olika också och M kanske utstrålar "ta gärna på mig" medans din son
utstrålar "jag vill helst bara att min gosiga mamma ska få ta i mig innan jag känner mig hemma här"

Nu skriver jag mycket för jag tänker högt...men fortsätter gärna med specifikt om du skriver mer vad det hela handlar om och om det är din sons farmor som beter sig så här så är det ju anmärkningsvärt...
Är det däremot alla dessa barns 80-åriga farmorsmor...så är det inte så konstigt...fast då skulle hon ju inte ha några arbetskamrater att visa det hela för...

Skriv gärna mer...jag blir såååå nyfiken...
 

Finns det ett konkret problem så ta tag i det

Skrivet av  Myran
Blir flickan favoriserad (av vem? frågar jag mig också precis som ovanstående skribent) på ett sätt som är omotiverat och orättvist så ska du ta upp det tyckr jag. Det kan ju räcka med ett sansat men bestämt påpekande utan att man behöver starta en släktfejd för det.

Men om det förhåller sig så som någon skrev, att den här flickan får bättre julklappar av sina morföräldrar än ditt barn får av sina, så är det ju inte mycket att göra åt.

I övrigt så måste jag nog helt försiktigt säga att du låter lite avundsjuk, både å din sons och dina egna vägnar. Du börjar ju med att konstatera att hela den här familjen är ett problem, och räknar sedan upp varför: de är så snygga, smarta etc..Tyvärr tycker jag att det verkar vara du som har problem att hantera att komma (som du tycker) i skymundan. De är ju inte snygga, smarta och har en söt dotter för att reta dig...

Ingen ä\'r perfekt, inte ens den här lilla flickan. Och att alltid uppfattas som perfek och oförmögen till misslyckanden är inte bara en fördel heller för den delen, även om det verkar så utifrån. Pressen att leva upp till det kan vara knäckande.
 

Funderade

Skrivet av  Missy aka Kakan - nu med ett nick:-)
lite på det där med presenter. Det är väl inte självklart att barn ser det som en vinst att få träleksaker, men om föräldrarna vill ha sådana så är det väl naturligt att man köper sånt till barnet. Om föräldrarna är alternativa så är det väl inte så konstigt att familjen blir alternativt behandlad?

Gläds åt ditt normalsöta barn och din normala familj eller bli alternativ själv om du verkligen önskar det.
 

Artiklar från Familjeliv