Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill ha råd.....

Skrivet av Mamma m 3
vet inte om detta är rätt forum men jag skulle vilja ha era åsikter om en sak....
Har 3 barn 5år,3år och en liten född i maj- 04. Problemet är att min man och jag har blivit erbjudna en vecka för oss själva m sponsorpengar och barnvakt, vi skulle då resa till Egypten. Detta skulle isf ske i antingen april eller juni -05 vilket innebär att vår yngsta då kommer att vara antingen 10,5 mån eller 1 år och 2 v. Vi har aldrig varit borta från barnen (de äldsta) mer än 2 dgr innan och jag har nu jätteångest för att åka ifrån min minsta. Är jag dålig mamma som åker ifrån honom en hel vecka? Känner mig väldigt osäker på om jag vill åka när han e så liten! Nu efter Thailand känner jag mig iof osäker överhuvudtaget men skulle ändå vilja ha era råd.( mormor och farmor skulle vara barnvakt)
Svar på tråden: Vill ha råd.....

svårt

Skrivet av   Jepa
att veta i förväg hur ditt barn kommer att reagera på att ni försvinner en vecka. Små barn har ju ingen tidsuppfattning och kan ju lätt tro att mamma är borta för alltid. Min dotter var två när vi åkte bort en vecka och hon var kvar hemma hos mormor. Hon blev helt annorlunda under den vecka vi var borta och ändrade helt rutiner. När vi kom hem reagerade hon knappt alls. Jag tog upp henne i famnen och bar runt henne en timme utan att hon sa ett ord. Därefter tog det tid att komma in i rutinerna igen och bygga upp hennes trygghet men inte så att jag tycker att hon påverkades jättemycket. Idag är hon en glad, trygg tjej på 5½ år. Småbarnstiden är en tuff period och det låter ju underbart att få komma iväg alldeles själva en vecka och tanka på energi så är de trygga med farmor och mormor så kan det ju vara mycket värt.
 

vet inte

Skrivet av  Jo73hanna
hur dina skulle reagera. Hr vana är de med mormor & farmor??? Min minsta var dryga ett när jag lämnade honom för en helg med farmor & sina äldre syskon då 3 & 4. Det gick suveränt. & iförra året lämmnade jag de oxå fast då i en vecka...pappan var hemma men jobbade. Tycker inte alls du är en dårlig mamma & Ni är INTE föräldrar för att ni åker bort en vecka. OM barnen är vana med dem de ska vara hos kommer det säkert att gå bra!!
Prova en helg först kanske lördag till söndag!!!!
Lycka till & hoppas ni kommer i väg
 

Hm...

Skrivet av  Abbie m. Isabelle och lillan
Min svager och svagerska akte till jamaica i en vecka nar deras aldsta var under aret, och han ar 3 ar nu och hur go & glad som helst. Jag tror nog att barnen klarar sig, fast det ar kalrt, det kanske blir lite annorlunda rutiner och sant. jag skulle garna VILJA aka ivag, men jag tror inte att jag skulle kunna nar allt kom omkring...

Lycka till med vad du an bestammer dig for!
 

Åk ni

Skrivet av  Hanna på besök!
det kommer att bli jätteskönt med en liten minisemester. Varför inte prova att låta barnen vara hos mormor och morfar resp farmor och farfar en långhelg i god tid innan eller tom 4 dagar någon gång. Barnen kommer inte att glömma bort er under den tiden.
Man kan ju titta hur de reagerar när de ser morföräldrar tex, ses man inte varje dag utan att det går någon/några veckor imellan så känner ju barnen igen dem ändå, eller hur!

Tycker inte att ni ska ha dåligt samvete. Barnen kommer att få det toppen "föräldrafritt" en vecka och bli ompysslade av mormor.
 

Jag tror

Skrivet av  mor
att om barnen känner sig trygga och är trygga hos mormor och farmor så kommer det att funka jättebra. Det jobbiga är inom dig själv, att du säkert kommer att gå och fundera på barnen hur dom har det och att du kanske inte borde åkt. Men du är absolut inte någon dålig förälder om du åker. Dessutom kanske mormor och farmor blir jätteglada för att dom får ha barnbarnen själva en vecka. Tänk också på att en vecka går jättefort. Kan tyvärr inte bestämma åt dig hur du ska göra och jag vet inte hur jag själv hade gjort men fundera noga igenom det hela. Hur det än blir så är du INTE någon dålig förälder.
 

Jag skulle absolut inte ha åkt.

Skrivet av  Superwoman
Jag tror att separationer är bland det mest traumatiska man kan utsätta små barn för. Ofta kan de hämta sig hyfsat bra efter en jobbig separation, men varför överhuvudtaget utsätta dem för det i onödan?!

Nej, småbarnstiden är en så liten del av mammans liv men en så stor och viktig del av barnets liv att jag definitivt i ett sånt här läge skulle prioritera barnens bästa. Och det är INTE din ettårings bästa att bli lämnad av sina föräldrar i en vecka.

Egypten finns kvar när ungarna blir lite större och förresten kan man ha ett lyckligt liv utan att åka dit :-)
 

Har gjort det

Skrivet av  PF
efter påtryckning av mina föräldrar.
Det är en skuld som jag får leva med i hela mitt liv.
Skulle göra vad som helst för att ha den separationen ogjord. Barnen är vuxna nu men jag ryser fortfarande när jag tänker på hur otroligt naiv jag var som trodde det inte skulle betyda så mycket, för det gjorde det. Mest för barnen.
 

Stort tack för alla era ....

Skrivet av  Mamma m 3
svar, vet fortfarande varken ut eller in men känns ändå bra att ha fått lite olika åsikter och erfarenheter. Har inte bestämt mig utan vill se tiden an och hur jag känner längre fram.
 

Sonen var

Skrivet av  Mmaria
året då vi åkte iväg en vecka till Mexico. Nu var han väldigt van med mormor och morfar så det gick väldigt bra.
Märkte efteråt att han var väldigt mammig men i övrigt sitt vanliga väldigt trygga jag.

Gick på internetcafeer och kollade mailen och varje gång vi gjorde det var det bilder på våra barn :-)
 

Om du

Skrivet av  mor
känner dig det minsta osäker om du ska åka eller inte så åk inte.
 

Jag skulle INTE åka...

Skrivet av  m
...från så små barn om jag inte var ABSOLUT tvungen.
 

Jag skulle inte åka så länge

Skrivet av  Lena
Jag skulle inte vara ifrån såpass små barn så länge. Min yngste är 3 år men jag skulle inte vara ifrån honom mer än max 2-3 nätter. En 1-åring skulle jag inte vara ifrån mer än max 1 natt. När de är så små har de inget vidare tidsbegrepp, de fattar liksom inte att ni kommer om en vecka, det är ju en evighet. Himmel, om min man är borta i en vecka tycker ju JAG att det är en evighet :).

Kan ni inte skjuta på er resa ett tag? Eller ta med de två minsta barnen t.ex.?
 

Artiklar från Familjeliv