Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svärmor kan konsten...

Skrivet av Besviken blivande svärdotter
...att alltid göra en jäkligt besviken! :(
Min sambo berättade via telefon igår att vi ska gifta oss till sommaren, då hade hon bara sagt "ok".
Sen var vi där senare på eftermiddagen och det första hon säger när vi kliver innanför dörren är "jag tycker ju faktiskt att det är ganska onödigt"...

Jag blev så paff när hon sa så och kom mig inte för att säga något, kom inte på något bra att dra till med heller men man blev ju inte glad och resten av eftermiddagen där kändes ju lite "fel". Inte en gång på hela tiden som vi var där fick vi höra "men va roligt!" Det här kommer jag aldrig att kunna smälta, att hon sa så...och det kommer vi säkert att få höra fler gånger fram över om jag känner henne rätt.

Min sambo sa att jag inte ska bry mig om henne, hon är säkert avundsjuk bara för att hon själv aldrig varit gift.
Svar på tråden: Svärmor kan konsten...

Ush

Skrivet av  Jo73hanna
vad tråkigt. Hoppas ni får ett sagobröllop
 

Blev hon ledsen?

Skrivet av  Också blivande svärdotter
Kanske ville hon få besked på annat sätt än i telefon?

Ringde du dina föräldrar också när ni berättade att ni skulle gifta er?

Ibland är förklaringen så enkel.
 

Det hade kvittat!

Skrivet av  Besviken blivande svärdotter
Så väl känner jag min svärmor att jag vet att det hade kvittat. Hon är nedlåtande när det gäller det mesta man talar om som man ska göra eller köpa.
Var likadant när vi köpte ny barnvagn till sonen, hon kunde inte ens säga att den var fin, hon tittade ens knappt på den och skötbord var ju så onödigt.
Och att skaffa kombi behövdes ju inte för hon hade ju klarat sig utan och bla, bla, bla.

Var likadant i somras när vi planerade dotterns dop, vi hade lite svårt att hitta en helg som passade med svärmor och hennes familj och den prästen vi ville ha, då fick vi höra att vi var "besvärliga". Vadå? För oss är ens barns dopdag inte vilken vanlig dag som helst och man vill att det ska bli som man har tänkt sig.

Så det är inte första gången hon är negativ men nog 17 hade jag väl räknat med att få höra ett grattis i alla fall...

Undrar vad hon kommer att säga då den dagen vi kommer och säger att vi väntar vårt tredje barn...

Dessutom, min mamma har idag via telefon också fått veta att vi ska gifta oss och hon tyckte det var mycket roligt. Och min syster kommer också att få veta det via telefon.
 

Det kan ju finnas många skäl

Skrivet av  Eva E
Hon kanske tycker att ett samboförhållande är tillräckligt ”bindande” och att giftermål är onödig överkurs. Hon behöver ju inte mena något illa mot er personligen för det. Eller så kanske hon vet/tror sig veta något om er situation (ekonomiskt eller annat) som gör att hon inte blir till sig av lycka inför tanken på ett bröllop. Jag vet att mina ex-svärisar blev väldigt betänksamma när deras dotter meddelade att hon och hennes sambo skulle gifta sig. De hade jätterisig ekonomi (en student och en föräldraledig) men ett stort och pampigt bröllop skulle de ha. Det var svårt för föräldrarna att glädja sig åt att dottern och hennes sambo drog på sig en stor skuld till Finax…
 

Det handlar inte om något sådant...

Skrivet av  Besviken blivande svärdotter
...vi är inga höginkomsttagare (en butiksarbetare och en föräldraledig) och det blir det enklaste bröllopet man kan tänka sig. Max 4000-5000 kr kommer det att gå på och det är slantar som vi kommer att spara fram tills det är dags.

Känns inte särskilt roligt att få höra något sådant, särskilt inte när man väljer enklaste möjligaste för att kunna ha råd.
Vi gifter oss inte bara för att utan av många godtagbara skäl anser jag.

Och ett litet grattis eller lycka till hör väl till vanligt vett och etikett anser jag.
 

Vet du!

Skrivet av  Anonym på det här snacket
Jag har läst de svar du fått hittills och hur du kommenterat dem. Jag undrar om det inte beror på att svärmor är bitter och besviken över allt hon SJÄLV inte skaffade sig. Vi tog över svärföräldrarnas hus och hann inte ens flytta in sista kartongen innan vi satte igång att renovera. Nu har vi ett ljuvligt kök och en jättealtan - altanen var just svärmors idé nrä jag frågade hur HON skulle gjort. Allt vi gjorde i början bemöttes i olika nyanser av "är DET nödvändigt???" och när jag funderat och analyserat lite så tror jag det till stor del beror på att hon nu ser vad man KAN göra med det här huset där hon slitit i över 30 år, att hon är besviken över att hon nöjde sig med second best. Tror du det kan vara nåt sånt? Inte en ursäkt, men en förklaring...
 

Jo precis!

Skrivet av  Besviken blivande svärdotter
Det var ju vad min sambo sa igår, att hon säkert är avundsjuk bara för att hon själv inte varit gift och den hon är sambo med nu vill säkert inte gifta sig heller för han har redan varit gift en gång förut och tycker nog det räcker att vara sambo.

Men det jag har svårt att förstå är att om nu inte hon har haft möjlighet att skaffa sig nytt eller saker hon vill ha när hon var yngre, varför inte då kunna glädjas med sina barn när de köper eller gör något som de vill.

Det var som min mamma sa idag att det måste ju ha känts som att bli nertryckt i skorna och precis så kändes det. Man kom dit glad i hågen och det kändes mysigt och speciellt och så får man ett sådant bemötande. Dessutom innan vi ens knappt hunnit innanför dörren.

Dessutom har vi varit förlovade i 4 år så att vi vill gifta oss borde ju ändå inte kommit som någon total överraskning eller konstighet. För mig innebär i alla fall en förlovning att man så småningom även kommer att gifta sig.
 

Alla är inte

Skrivet av  Anonym på det här snacket
tillräckligt stora för att ställa sig över sin egen bitterhet och besvikelse. Konstatera att svärmor är sårad och "skadad" av vad hon varit med om - och vad hon INTE varit med om - i sitt liv. Ta inte åt dig utan konstatera att det är HENNES problem. Jag förstår att du är jättesårad, det hade jag också varit, och jag VAR det över all missunnsamhet. Nu när jag fått reda på mer om hur hon haft det i sitt liv, så kan jag känna att jag är lyckligt lottad nog och storsint nog att ställa mig över hennes dumheter och småaktighet.

Hoppas ni får ett fantastiskt bröllop, de behöver inte kosta skjortan för att bli fina! :)
 

Artiklar från Familjeliv