Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur skall jag gå vidare?

Skrivet av ensam mamma med behov av stöd
Jag har en son på 4,5 år. Han har inte använt blöja på ett drygt år, bara när han vill bajsa. Nu på semestern bestämde jag mig för att det var dags att han börjar göra det på toaletten. Ringde BVC och bad om råd för han blir verkligen förtvivlad och ledsen varje gång jag försökt få honom att bajsa på toaletten. De sa att jag skulle försöka sitta med honom på toa vid den tiden han brukar bajsa med t.ex en bok i ca 20 minuter. Detta funkar inte alls, han gråter och vill inte vara på toa alls. Kontentan har blivit att han bajsar i kalsongerna och vid enstaka tillfällen på toa, 20 minuter är också en lång tid att tillbringa på en toalett. Vad skall jag göra? Jag är förtvivlad..
Svar på tråden: hur skall jag gå vidare?

Halloj där

Skrivet av  Mimmi med en 97:a
Hejsan jag var i precis samma situation med min pojk. Och jag försökte med allt jag höll på att slita mitt hår:-)Jag tror att vi hade läst böcker osv innan om bajs mm jag minns inte riktigt. Och att han skulle höra en bok medans han bajsa det var kört för han vägra sitta still och sen var han van att bajsa ifred i sin blöja dom vill ju oxå ha ett privat liv så det är svårt, man vill ju inte tränga sig på heller..
Men han ville inte, han bajsade oxå i blöja så han var väl medveten om när han skulle bajsa och jag hade till och med potta och toaring åt honom men inget dög.
Sen fick han bara en fix ide om att han fick en annan potta så skulle han bajsa sa han.. Jag trodde det bara var nån fix ide om att slippa bajsa på potta eller toa. Men vi gick och titta på en potta och han fick välja vilken han ville ha själv och så han hittade en röd potta och vi köpte den och sen var det ju lite trök ändå när vi skulle testa sen men efter ett tag då bara sa det plopp och så hade han bajsat i sin röda potta. Men han blev jätteglad och stolt när han kunde bajsa i pottan sen var det lite upp och ner med bajset ett tag så han bajsa nån gång i potta och nån gång i blöja men sen var det bara slut med blöjor, (jippie sa jag) Men det tog lite tid ,det var det värt så här i efterhand men jag förstår hur du känner dig och det är inte roligt att tjafsa med dom, utan har dom små liven bestämt sig så har dom tror jag men man kan lirka lite kanske..
Jag vet inte om det var något bra råd direkt men jag ville berätta att du är inte ensam !!
Min son är 7 nu och det går som en dans med bajs mm
Och det kommer det även att göra för dig men det kräver ganska mkt av en som mamma (och pappa)
Men lycka till och tala gärna om hur det går..
Många kramar Mimmi
 

Artiklar från Familjeliv