Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir tokig!

Skrivet av Mamma med högt hushållspapperskonto
Nu blir jag snart tokig på att torka kiss på golvet efter dottern! Hon är 22 månader gammal och har på sista tiden börjat slita av sig både kläder och blöja så fort hon ska kissa eller bajsa och gör det var som helst. Hon känner helt klart att det är på gång, har sagt "bass" innan hon bajsar ett bra tag och blöjan åker av precis innan hon kissar.

Vad ska jag göra? Jag förstår att jag inte kan tvinga henne att gå på toa/pottan. Inte grälar vi på henne när hon har kissat på golvet heller. Vi försöker då och då fråga henne om hon inte vill sitta på pottan en stund, men det besvaras alltid med ett "NEJ!" I dag blev hon tvärilsken när jag frådade och slängde iväg pottan all världens väg. Vi har även toaring och hon tycker det är kul att sitta en stund på toa, men hon har aldrig gjort ifrån sig där (aldrig på pottan heller för den delen).

Nu har vi fått en dotter som är en månad gammal. Jag hinner inte passa på den större tjejen hela tiden och det är omöjligt att hinna med att se henne alla gånger hon sliter av sig blöjan. Att hon går naken är helt OK i sig, förstår att det är skönt för henne, men jag blir vansinnigt trött på att torka kiss minst 10 gånger om dagen...
Svar på tråden: Blir tokig!

Testa utan blöja!

Skrivet av  AnnaCarin
Hon är ju rätt liten, så hon skulle kunna ha blöja ett tag till. Men, eftersom hon tar av sig den just när hon ska kissa eller bajsa säger ju att hon börjar närma sig blöjfritt.

Kanske ska du skippa blöjor helt?

Sätt på henne ett par trosor istället och se vad som händer! Gör hon likadant med trosorna som med blöjan?

Testa då istället att ha henne naken.

Du har ju inget att förlora... jo, mer hushållspapper då...
 

Håller med

Skrivet av  SESA
Låt henne gå utan, kanske vara utomhus lite mer så du slipper torka. Tids nog börjar hon fundera på det där kissandet och pottan blir meningsfull. Jag skulle absolut passa på att få henne torr nu när tillfälle bjuds!
 

Artiklar från Familjeliv