Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp!!

Skrivet av Latte
Jag har en dotter på 2 år och 8 månader som jag försöker göra torr. På dagis håller dom oxå på, men det enda resultatet är att jag får med mig hem ca 3 påsar med nerkissade/nerbajsade kläder varje dag.

Det är nämnligen så att hon vägrar kissa/bajsa på toan eller pottan. Hon tycker att det är kul med hela proceduren med att dra dit pallen, sätta sig, torka sig och spola. Men absolut inte kissa, hon bara gör om hela proceduren igen. Hon är mycket rastlös, ställer sig upp på en gång och vill gå därifrån, och jag har provat att sitta bredvid på golvet och sjungit, läst bok osv...men det funkar inte. *suck*

Hon har kissat en gång på toa och jag klappade händerna och sa att hon var såå duktig, men hon blev mest rädd för toan i flera dagar efteråt.

Och känner hon att det håller på att komma när hon väl sitter där så får hon panik och blir hysterisk och gråter efter blöja. Jag vill ju inte att det här ska vara en hemsk upplevelse för henne, så då åker ju blöjan på.

Det skulle ju vara perfekt att få henne blöjfri nu när det är så varmt, men jag misstänker att det kommer att dröja. Hon säger inte ens till när hon har bajsat, hon kan gå omkring i det länge. Och när jag frågar om hon har gjort nåt så säger hon iofs ja, men sen springer hon iväg och jag får inte byta på henne på en stund. Hur kan det kännas mysigt??

Jag har provat oxå att ha pottan framför tvn, men hon ställer sig upp på en gång, hon har ingen ro att sitta där, och så föredrar hon toan.

Alla tips & trix mottages med glädje!! Tack för att du orkade läsa :-)
Svar på tråden: Hjälp!!

jo....

Skrivet av  Cayenne
Jag har oxå en MYCKET bestämd o envis dam i samma ålder. Hon är dock inte rädd för att kissa i toan, men vägrar ofta sitta på toan. Hoppar ner på en gång o kissar på golvet utanför toan *suck*

Ibland funkar det o ibland inte. Det beror på damens humör. Det som har hjälpt endel, är att locka med att hon får klistra ett klistermärke på ett papper bredvid toastolen (hon har toaring). Då får hon en karta med klistermärken efter att hon satt sig på toan, och så får hon välja ett (det tar ju lite tid).

Läsa böcker är en annan sak - eller sjunga sånger. JAg brukar sätta mig på babybjörnpallen hos henne.

Vår donna var blöjfri i nov o december, men fick ett återfall i julas, och sedan har det inte funkat alls:-(Bajsar har hon dock gjort på toan sedan dess.) Hon säger nu i alla fall att hon vill ha trosor, men hon vill inte kissa på toan *suck*

Igår hade jag ett snack med henne om att hon måste försöka. Hon kan ju om hon vill - det vet vi. Hon är bara allt för tankspridd o sprallig. Hon vet ju att bäbisar har blöja, och hon vill ju vara stor tjej.....

Tja... mitt tips är att fråga hur hon vill göra. Vill du ha blöja eller vill du ha trosa? Vi frågar henne när vi ska iväg någonstans. Vill hon ha trosa, ta vi bara med extra kläder till henne.

Det första är ju att försöka få henne att sitta kvar på toan/pottan. Låt henne vara med o köp en potta/toaring. Då har hon ju valt den hon vill ha. Låt henne välja fina nya trosor i affären......

Tja, med två barn tror jag att jag har testat allt. Olika saker funkar på olika barn.

Det jag tycker har funkat bäst, är att resonera med barnet, faktiskt.

Jag hoppas att det lossnar för min donna OXÅ nu, för vi har tragglat med detta till o från så länge nu....

Lycka till!
 

Jag tror att du måste

Skrivet av  Meche
avdramatisera det hela lite. Jag tror inte riktigt på idén att man ska belöna och applådera om det kommer i toan/pottan. Barnet undrar nog vad det är frågan om, varför applåderas det när man kissar? Det har ingen gjort förut? Varför gör hon så? Och så får hon en massa press på sig.
Det ska ju inte vara något särskilt.
Hade jag varit du hade jag låtit henne kissa i kläderna (om hon inte gråter för det också) och räknat med en massa extra tvätt ett tag framöver. Då lär hon sig vad som händer.
Passa på att vara ute nu när det är varmt! Ute kan man kissa i gräset. Perfekt!
 

Vänta lite

Skrivet av  Ulrika m Felicia 13/12-01
med att potträna är mitt råd. Hon är uppenbarligen inte mogen för att bli torr nu så då tycker jag att du ska sluta tjata ett par-tre veckor och sen tar ni upp det igen. Jag höll på sådär med min son och tragglade och det förlängde bara processen, fick rådet att avvakta lite och sen löste det sig automatiskt.

Med min dotter som också är 2,8 år låter det som att de är likadana. Hon fattar inte att hon ska kissa i pottan el toaletten däremot håller hon sig länge och nattblöjan är nästan torr varje morgon. Jag har försökt under sommaren men avvaktar nu lite och hon har blöja på sig jämnt och jag tror att hon kommer att bli torr om ett par månader och då både dag och natt.

Alla barn blir torra, det finns ingen anledning att skynda för mycket...

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv