Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver lite råd.

Skrivet av Camilla
Hejsan!
Har en pojke som blir 3 i November. Han har varit blöjfri dagtid i snart 5 månader och det har gått helt "smärtfritt". På dagis var det lite problem för han ville bara kissa hemma, inte på dagis men det gick snabbt över.
Nu till problemet. Blöjan på natten... Han dricker välling på kvällen och jag vill helst inte sluta med et för det ingår i våra kvällsrutiner, det är en mysig och avslappnande stund för oss alla. Blöjan är full på morgonen när han vaknar, han tar själv av den för han tycker det är äckligt. De få ggr han sover middag på dagen har han ingen blöja och har aldrig kissat på sig då.
Hur gör man på natten, måste vi sluta med vällingen? Kan vi ha sån tur att han känner att han inte har blöja och då låter bli att kissa? Vill helst inte sluta med blöjan för att sen börja med den igen p.g.a att han kissar i sängen.
Hur har ni gjort med "vällingbarn"?
Tacksam för råd.
Svar på tråden: Behöver lite råd.

Jag brottas med samma undran

Skrivet av  Lillan
men har bestämt att blöjan ska av på natten i alla fall, på prov. Jag har börjat förbereda min dotter för ett par veckor sedan, sagt att efter semestern så ska du sluta med nattblöja. Så efter nästa helg är det dax. Bäddar sängen med plastad frotté sedan får vi se hur det går.
Jag återkommer...
 

se mitt svar

Skrivet av  Cayenne
på förra sidan, då samma fråga ställdes.
 

Ni kan väl testa?

Skrivet av  SESA
Plastad frotte i sängen och ingen blöja några nätter. Kanske dricka vällingen lite tidigare så att han hinner kissa ut en del av vätskan. Jag lät min 2-åring sluta med välling just pga det här samtidigt som hon slutade med blöja. Men å andra sidan så ammar jag henne innan hon somnar och ibland under natten. Hon hade också en jättetung morgonblöja men har inte kissat i sängen en enda gång. Hon kan vara vaken en timme på morgonen innan hon går på pottan.

Jag tror det kan vara så att han känner av att han har blöja. Jag skulle testa om jag vore ni. Visst är det jobbigt med tvätt, men tänk så jobbigt det måste vara att vakna med en sån blöja varje morgon.
 

Ja det är ju för hans skull.

Skrivet av  Camilla
Det första han gör på morgonen är att ta av sig blöjan själv, (måste kännas obehagligt)
Har läst svaren här, och på Söndag provar vi.
Håll tummarna för oss.:)
 

Artiklar från Familjeliv