Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

visste inte att detta snack fanns perfekt en fråga

Skrivet av marie
kommer här.
när börjar man pott träna, förstår att det är olika men när är det realistiskt , ge gärna tips hur jag ska gå tillväga också
Svar på tråden: visste inte att detta snack fanns perfekt en fråga

Sätt fram pottan tidigt

Skrivet av  SESA
Kanske från 9-10 månaders ålder. Låt barnet sitta där ibland, kanske med ett par leksaker framför fötterna, men givetvis inte om barnet inte vill.

Sen kan man börja testa från kanske 18-24 månaders ålder. Låt barnet gå utan blöja och märka vad som händer. Tror det är bra att få kissa på sig och liksom börja funder över vad man egentligen ska göra med kisset. Man får vara uppmärksam för helt plötsligt vill ett barn som tidigare visat noll intresse, testa att sitta på pottan. Helt plötsligt upptäcker barnet hur mycket trevligare det är att vara barn om rumpan.

Fler småtips är att låta barnet vara helt bart, alltså utan underbyxor, så att barnet verkligen känner att det är utan blöja. Inget tvång förstås, men uppmuntran och lagom med beröm när det väl kommer något i pottan.

Jag tror dessutom att när man känner att barnet är moget så ska man sluta med blöja i alla sammanhang. Alltså inte hålla på att gardera sig när man ska till affären, när man är bortbjuden, i bilen osv osv. Olyckor händer, man får ha med ombyten helt enkelt. Tror att ett delvist blöjanvändande ger dubbla signaler och kan förvirra barnet.

Många barn fortsätter med nattblöja länge efter att de slutat med dagblöja. Mina flickor som blivit torra strax innan resp ett par månader efter 2-årsdagen har slutat med nattblöja samtidigt. Lilltjejen som drack välling, fick sluta med det samtidigt för jag tror att det stora mängden vätska som välling utgör strax innan insomnandet kan bidra till nattläckage.

Hm, det var nog vad jag hade att säga i frågan. Ställ gärna frågor om du undrar över något.
 

tack för svaret

Skrivet av  marie
kanske vore en ide att sätta henne på pottan samtidigt som jag sitter på toa, gör ju inte så mycket om hon kliver upp och pillar på toagolvet, parketten däremot känns inte så skoj att chansa med
 

Artiklar från Familjeliv