Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tacksam för hjälp

Skrivet av christina
Jag vill gärna höra vad ni har för tips att ge mig. Min dotter är 2,5 och har fortfarande blöja på sig. Hon har aldrig visat nått intresse av pottan, gick aldrig igenom det där "leka med pottan"-stadiet, och har först nu börjat visa lite intresse för att sitta på pottan en lite stund på morgonen, utan att det kommer nått, för att sen vilja ha blöja igen.
Vi bor, precis som Pallas, nedan, i ett hus med heltäckningsmattor (i UK). Tyvärr är vädret inte så bra så det är inte aktuellt att potträna utomhus för tillfället.
De dagar hon går utan blöja brukar jag fråga med jämna mellanrum om hon behöver kissa ch naturligtvis är svaret nej. Jag tror t om att hon "håller inne" ibland om hon sitter på pottan, och väntar tills blöjan kommer på igen.
Hur ska jag göra, kommer detta att ta evigheter? Ska jag bara vara konsekvent och ta fläckarna på mattorna, men låta henne fortsätta utan blöja hemma. Och i så fall, ska hon vara utan blöja när vi inte är hemma också, hon har ju trots allt inte förstått att hon kan säga ifrån än. Eller kan jag vänta med det ett tag?

Tar tacksamt emot alla tips!
Svar på tråden: Tacksam för hjälp

Hej !

Skrivet av  EvaLulla
Min son är snart 3 år, och har varit utan blöja , vaken tid,nu i kanske 3-4 veckor.

det händer en del olyckor, men det är bara att ha med mycket ombyten till dagis.

Det är först nu som han överhuvudtaget visat mognad och vilja för det.
Låt det ta sin tid, det ordnar sig..!

kramisar
 

Tack,

Skrivet av  christina
jag tror också att det inte lånar sig att göra något innan hon själv visar intresse, men jag är nog lite desperat (när jag läste igenom mitt inlägg förstår jag att det kan upfattas som ett "troll" för jag var väldigt svamlig:)). Vi bor som sagt i UK och här börjar man väldigt tidigt med potträning. Jag har fått lite påtryck från omgivningen oh har alltid varit stark, men nu känner jag också att jag inte vill att hon ska vara det enda barnet på dagis som har blöja (för hennes egen skull alltså).
På BV menar de nämligen att ju äldre hon blir desto längre komer det att ta, och desto svårare gör vi det för oss själva.
 

Sluta fråga

Skrivet av  SESA
säg Nu ska vi gå och kissa! Eller vi ska äta men först vill jag att du kissar. Hon kanske inte förstår frågan, hon kanske inte kan koppla frågan med kissandet.

Bara en tanke.

Har hon inte kissat i pottan någon gång alls? Då kanske hon behöver gå utan och kissa på sig ett tag till, för att lära känna sin kropp och "kissfunktionen".
 

Jo

Skrivet av  daisy
så har jag också tänkt, att det kanske är bättre att säga ifrån, snarare än att ställa frågor. Nej, hon har inte kissat i pottan än, så det är nog så att hon inte riktigt förstår vad det är hon ska göra, så jag kanske bara ska försöka "tajma". Men det är just det där att gå från kissa-på-sig-stadiet, till kissa-på-pottan-stadiet ...
 

Förlåt, christina, ska det stå! imt

Skrivet av  christina
 

Artiklar från Familjeliv