Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska man göra

Skrivet av Mona
min pojke blir 3 år i sept.
Hemma dagtid går han på pottan och kissar,
men inte bajsar,det gör han på kvällen när
han får nattblöja på,om han ska bajsa på dagen
kommer det i byxorna,hur ska jag göra med det?

En sak till,hur gör man med dagis,sa till dom
att han går på pottan hemma,(han går själv utan
att man frågar)om han skulle vara utan blöjor på
dagen där också,men dom tyckte att han skulle fort-
sätta ha blöjor där,för dom hade så många invänjningar
nu.Dom ville att vi skulle vänta några månader,men
ska man det?Ja menar,det blir ju dubbelt för honom
hemma kissa på pottan-dagis kissa i blöjan.
Någon gång i samband med blöjbyte har du satt honom
på pottan,men han har inte kissat då.
Hur ska man göra?
Svar på tråden: Hur ska man göra

Det var det dummaste

Skrivet av  Lia
jag hört!! Av personalen alltså. Ska NI vänta med att ta av blöjan på dagis för att ANDRAS barn ska gå "före", eller vad menar dem?
Tycker att ni ska framhäva att nu har han slutat med blöjor dagtid och detta gäller överallt. Man ska inte krångla till det i onödan för barn. Ta bara med mycket extrakläder så det finns ombyte. Då vår dotter slutade med blöja för drygt ett år sedan, uppmuntrade dagis det! De påminde henne lite extra och frågade ofta om hon var kissnödig. Oftast fungerade det, men självklart kom det i byxan ibland. Så ÄR det och det borde personalen också veta. Om de vill vänta med er son kommer ju tiden aldrig att komma. Nej, tycker att ni ska stå på er och tala klarspråk!
 

Lia

Skrivet av  bsk
Hej... Jag tycker också personalen ska försöka hjälpa barnet. MEN, som jag skrev i mitt svar, om ett barn gör i byxan flera ggr. per dag, tycker jag man bör vänta ett litet tag. Det är stor skillnad att klara av toan hemma och på dagis. För en del går det som på räls, andra behöver längre tid. En hel del barn går och "håller sig" på förskolan och det är ju inte heller bra. Bättre att ta det lugnt då.
 

bsk

Skrivet av  Lia
Förstår helt din ståndpunkt, men i detta fallet har ju barnet inte ens fått prova att vara utan blöja.
Jag menar att man i alla fall måste pröva i några dagar/en vecka innan man kan säga att det inte fungerar.
Till Mona: påminn din son när ni lämnat på dagis att han ska säga till då han behöver kissa. Vet inte om det var för att vi gjorde så, men de dagar vi missade att påminna så nog hade hon kissat på sig den dagen*ler*.
 

Han ska inte ha blöjor

Skrivet av  Marie
tycker jag! Det är en del av dagispersonalen jobb att se till att det fungerar med nya barn och att de andra får tillräckligt med tid.
Ta med massor med extrakläder och var beredd på att det blir mycket tvätt i början, så kommer det att gå bra!
Min kille har också lite problem med bajsandet, det kommer också en del i kalsongerna. På dagis får han en blöja ibland om han säger att han är bajsig, men då har han bara den att bajsa i, sedan tas den av igen.
Stå på dig!
 

Tack för era svar IMT

Skrivet av  Mona
.
 

hej

Skrivet av  bsk
Vill citera det du skrev: "Det är en del av dagispersonalen jobb att se till att det fungerar med nya barn och att de andra får tillräckligt med tid."

Visst!!! Och vi gör så gott vi kan :) Men verkligheten ser tyvärr helt annorlunda ut, och tiden finns inte alltid där på alla förskolor. Speciellt med alla nya barn som kanske är ledsna och otrygga i början. Vi kanske har 5-6 barn som ska pott-tränas, några som ska sova si och så länge osv.... Ibland får man respektera att personalen helt enkelt inte hinner med. Önskar att det vore annorlunda.
 

Det vet jag!

Skrivet av  Marie
Jag vet att ni gör så gott ni kan och att verkligheten tyvärr ser hemsk ut ibland :-(
Men jag tycker att bara säga att han ska ha blöjor utan att ens prova utan tycker jag är lite fel av personalen ändå. Om det sedan är så att han kissar och bajsar ner sig flera gånger varje dag så kanske man ska tänka om. Men prova tycker jag att man kan göra i alla fall.

Kram till er alla som jobbar på dagis, ni gör ett underbart jobb och jag menar inte alls att kritisera er som yrkesgrupp!
 

Menar du det?!?

Skrivet av  SESA
Det är inte dagis som bestämmer huruvida ditt barn ska ha blöja eller ej. Det bestämmer du. Fråga dem inte, ta dit honom utan blöja och ta hem blöjorna ni har där. Säg att nu har XXX slutat med blöja. Stå på dig, du har rätt, de är bara lata (låter det som).
 

Vi har samma problem med dagis..

Skrivet av  Ulrika
Här har vi kämpat hela sommar för att få vår son torr och han är det någotsådär.. visst händer det att han kissar på sig men det funkar överlag. Han började på dagis i tisdags och jag berättade för dagispersonalen att vi håller på med potträning och att jag undrade om han kunde gå utan blöja hos dem också eftersom han gör det hemma. - Nej, vi kan inte hålla koll på det, de är bättre att han har blöja här på dagis eftersom han ändå säkert kommer att glömma av sig i leken...
Jag blir så irriterad...!!!
Sonen har nu gått med blöja på dagis hela veckan och vant sig vid det igen och det känns som om vi har börjat om på noll igen!!! Jag undrar ibland vem dagis är till för??!!

På måndag tänkte jag bojkotta dem och komma till dagis med sonen utan blöja och en kasse kläder.. annars kommer han aldrig bli torr..
 

Ja gör det

Skrivet av  SESA
som sagt, vem är dagis till för? Och hur tror personalen att barnen ska bli torra om de aldrig får öva? Är det SÅ kul att byta blöja på stora barn? Nej, jag tycker inte det iaf, då byter jag hellre kissiga kläder, faktiskt. Fast jag jobbar ju inte på dagis så ofta förstås.

Jag blir lite chockad, för på vårt dagis är det inte alls så. Där känns det verkligen som de stöttar och tror på föräldrarnas förmåga att göra den här bedömningen bland alla andra (vila, sömn mm)
 

Hej SESA.

Skrivet av  bsk
Vad skönt att det funkar bra på ditt dagis. Det tror jag det gör på många ställen, och våra föräldrar, där jag arbetar är nöjda. Vi säger dock till om vi märker att barnet inte klarar av att gå på toa/pottan, om det händer olyckor hela tiden. Den tiden finns helt enkelt inte då man kanske har nyinskolningar och annat. Vi har en barngrupp på 20 barn, en annan avdelning har 26. Vi har 6-8 barn i ålder 2-3 år, en del halvt torra, en del med blöja. Någon håller sig hela dagen, en annan springer och ska bajsa hela tiden utan att det kommer något osv... Jag tror som sagt det beror på varje enskilt barn. Men om barnet är så gott som torrt hemma tycker jag det är konstigt att ha blöja utan att ens testa om barnet klarar sig på fsk.
 

Upp till kamp!

Skrivet av  Boris
Dagiset är till för barnen, enligt min mening!
Inte för att personalen ska ha nå´t att göra, heller inte för föräldrar som inte själva vet hur barn bör fostras. (skrönor frodas om att det är "lättare" att göra dagliga göromål som affär, bank o.dyl. med barnen på dagis i ytterligare en timme)
Nu slumpar det sig att vårt dagis är fenomenala med de knappa resurser som ges!!
Såvitt jag vet så gör de vad vi ber om i frågan om hur VI anser att barn skall fostras/tas om hand.
Man kan ju naturligtvis inte pressa personal till vad som helst.. men visst tycker JAG att det är en naturlig gång att de åtminstonde gör ett försök!!

Mycket kul läsning här tycker jag, det verkar bara vara kvinnor som skriver, eller så har inte läst överallt..;o)
Hoppas jag inte trampar nån på tårna...
 

Synpunkter från en barnskötare

Skrivet av  bsk
Hej!
Jag tycker nog att personalen på din sons förskola kan försöka att hjälpa din son, så att han inte behöver ha blöja på dagis. Men, om det är så att han inte klarar av det där, pga allt nytt, nya barn, stress eller annat, så kanske han får ha blöja ett tag. För då är han inte mogen att ha det där. Som personal är det svårt att passa alla barn som kanske är på gränsen till blöjfria. Man kan ju ha upp till 6 barn (Som vi) och vi har sagt till föräldrar att dom bör vara så gott som helt torra dagtid hemma, innan vi kör utan blöja på förskolan. Det finns helt enkelt inte tid att "passa" barnen, så som man kan göra hemma. Hemskt men sant. Men självklart ska barnet få en chans innan man fråntar det chansen att klara av toaletten. Kanske kan du prata med någon av personalen du känner förtroende för?
 

Godis

Skrivet av  Stora My
Jag gjorde en fuling kanske många kan tycka men jag köpte hem lite godis och varje gång min tjej bajsade på pottan så fick hon en godis. Funkade jättebra, snart var hon vand vid att göra stora A på pottan och hade glömt det där med att får godis.

Testa och se!
 

Vad kul att se

Skrivet av  Annastina m 2
att fler har gjort så. Det har jag också gjort och det har funkat precis som du beskriver. Nu har min son också glömt det! Men när jag skrev om det här så blev det "ramaskri" det var ingen som tyckte att jag gjorde rätt och gav godis. Men det funkade ju....!!
 

Artiklar från Familjeliv