Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Också om nattblöja

Skrivet av Lingling
Rikard är 3½ och har blöja på dagen, har vägrar gå på potta eller toa. Men hans nattblöja brukar alltid vara torr på morgnarna, kissar han i den så brukar det vara innan han somnat eller efter att han vaknat, och sätter vi på honom ett par kalsonger istf blöja så håller han sig.

Jag funderar på att sluta med blöjor på nätterna, går det? La plastad frotté i hans säng i föreberedande syfte; Vi testade lite i förra veckan, då ville han för ovanlighetens skull över i våra sängar, var jätteorolig, och sedan kissade han ...

Kom på att det var pizza vi ätit till middag så han drack ovanligt mkt, och sedan hade han svårt att sova eftersom han inte ville kissa utan blöja ...
Så min fundering är ungefär: Måste barnet ha lärt sig att gå och kissa före läggdags innan man slutar med nattblöja?
Svar på tråden: Också om nattblöja

Visst går det

Skrivet av  CamillaU m. G,B,J
Det var likadant för oss i somras med vår då 2 1/2 åriga tjej. Som regel var nattblöjan torr fast hon hade blöja hela dagarna. Vi gjorde som ni börjat göra att låta henne sova med trosor istället för blöja.

Plastad frotté är en mycket bra idé eftersom man får räkna med att det kommer bli olyckor. Det får vara ert ansvar som föräldrar att fundera på om han kissat ordentligt innan han somnat.

Sedan är det bara att ta tillfället i akt och vänta med att sätta på blöjan tills han kissat på pottan :-) på morgonen. Lättare sagt än gjort, jag vet. Det är svårt när han inte vill sitta på pottan. Mitt råd är tvinga honom helst inte, men locka och pocka och muta så mycket det går.

Jag tycker iallafall att det kan vara värt att utnyttja det faktum att han kan hålla sig på natten och uppmuntra honom till att försöka på dagarna.

Lycka till och kom ihåg att om det inte passar bra nu så har han gott om tid att sluta med blöja senare.
 

Artiklar från Familjeliv