Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnvagnars ljuskänslighet?! (Teutonias)

Skrivet av Staffan S
Hej, har precis köpt en ny Teutonia Delta Country. På flera ställen i den lilla folder som följer med står det att man inte ersätter skador på tyg som uppstått vid solljus. Det står att man helst ska låta den stå i skugga.

Är det någon som har erfarenhet av hur en barnvagns tyg klarar av starkt solljus? Är en barnvagn mer känslig i tyget än vanliga kläder? Om man ska tro foldern vågar man ju knappt visa sig ut när solen skiner.
Svar på tråden: Barnvagnars ljuskänslighet?! (Teutonias)

Min syster har en teutonia vagn...

Skrivet av  sunshine
och den har blivit helt förstörd av solen! Hon har ett grönt tyg och efter mindre än 1 år är den helt blekt, speciellt suffletten. Hon har inte varit extremt mycket ute i starkt solen, alltså inte mer än någon annan! Vår Emmaljunga vagn, också grön, har vi haft till 2 barn och på den har vi inte märkt någon skillnad i färgen!
 

Ajaj

Skrivet av  Staffan S
Det låter inte speciellt rogivande.. Vilken årsmodell var det på den?
 

Köpte en Teutonia Rocky

Skrivet av  Camilla-nöjd med Teutonia
i början av januari. Den är mattsvart med grårutiga inslag och inte ett dugg blekt. Vår son sover ute i den varje dag, inte i gassande sol förståss.
Jag tror inte du behöver vara orolig.
Lycka till med vagnen!
 

Måste få fråga

Skrivet av  Lotten
Vi skall snart köpa sittvagn, och funderar på en Rocky. Du som haft den ett tag, skulle vara intressant att höra dina erfarenheter av den. Verkar smidig, lätt att fälla ihop, tar ej mycket plats (i alla fall när man kollar i affären...). Dock verkar varukorgen vara liten. Vad säger du?
 

Det spelar ingen roll...

Skrivet av  T&H
...at de försöker "skriva ut sig från ansvaret" genom den typen av skötselannvisningar. Blir vagnen väldigt blekt kan man ändå reklamera. Det står i lagen att en vara ska gå att användas till det den är avsedd för, annars räknas den som felaktig!
 

Vi köpte

Skrivet av  MP
en Teutonia Quadro till vår son när han föddes (-94), mörkblå med skotskrutiga detaljer i rött.

Sonen föddes i januari och i mars/april hade tyget blekts märkbart. Vid den tiden på året var det knappt något solljus alls, men vagnen blektes något otroligt.
Jag hade några vändor med barnvagnsaffären, men gav till slut upp och sålde vagnen och köpte en Brio istället. Hade Briovagnen i 3,5 år, daglig användning, och den såg ut som ny när jag sålde den - inte märkbart påverkad av ljus någonstans.
 

Artiklar från Familjeliv