Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ till Reima Tec ??

Skrivet av KB
Är ute efter en bra overall, vattentät och slitstark men har inte lust att betala en tusenlapp. Någon som kan tipsa om ett alternativ ??
Svar på tråden: Alternativ till Reima Tec ??

En helt vanlig overall

Skrivet av  -

i bävernylon! Kostar ca 400 kr och håller precis lika bra som Reima tec!
 

aldrig i livet

Skrivet av  M
men man måste skaffa mins 4 barn för att det ska löna sig med reima.
 

Det är inte hållbarhet det handlar om....

Skrivet av  Mamma Bulldeg
...när man köper en Reima. Min son har en sådan overall och de fördelar som jag framför allt uppskattar är: Man slipper tvätta den hela tiden (jag har _aldrig_ tvättat vår, den liksom stöter ifrån sig smutsen och om den blir skitig kan man bara duscha av den). Man slipper ha galonbyxor över när det är blött, vilket blir väldigt klumpigt på ett litet barn. Man slipper ha en extra-overall på dagis eftersom Reiman aldrig blir blöt igenom. När jag hämtar min son på dagis brukar det se ut som alla gått hem utom han. För alla andras overaller hänger blöta i torkskåpet, och bara hans hänger framme på kroken (den har aldrig behövt vara i torkskåp). Sedan är den mycket tunnare i tyget och smidigare än en vanlig overall. Alla detaljer känns väldigt genomtänkta och bra, tex muddarna som inte kan bli blöta och resårbandet under skon som man kan justera och byta ut på en minut. Jag tycker att den är väl värd de 700 kronor jag betalade för den, oavsett om en bävernylonoverall vore lika hållbar.
 

Det stämmer nog det du säger, men

Skrivet av  -

Hon ville ha ett alternativ till reima tec och det jag kom på var en overall i bävernylon. Det är väl bättre det än täckbyxor + jacka i vanligt tyg som drar åt sig vatten lätt?

En tjej på min sons dagis kissade på sig ute och hela overallen blev dyngsur. Hur gör man då med reima tec, kan man tvätta som vanligt?
 

jodå

Skrivet av  Karin
man tvättar utan sköljmedel och hänger på tork på en galge bara. De torkar ganska fort med sitt "fluffiga" material. Till min minsting kör jag Reimatec för den är väldigt lätt och smidig. Till min dotter kör jag gärna Reima buller&bång, som är ännu mer slitstark. Den kan också knäppas isär, yttertyg och foder, och har man en liten "kissnisse" är det jättebra för då kan man välja att bara tvätta innefodret (vilket går bra att torka i såväl torkskåp som torktumlare).

Jag skulle aldrig fundera på att köpa en "vanlig" overall. Även dagispersonal har sagt att Reima är outstanding!

Vill även slå ett slag för Reima-vantarna. Tunna och smidiga ändå håller de torrt! Lite bökiga att tvätta men det behöver man knappast heller. I nio fall av tio räcker det att spola av!.

 

Nu blev jag lite sugen....

Skrivet av  Lisa och Tilde 1 år
.....på att köpa ett par reima vantar till min dotter! Hittills har hon klarat sig med fleecevantar, men igår kom ju snön, så nu behövs något lite mer tåligt! Någon som vet var man kan köpa dessa supervantar i Stockholm?
 

Går att köpa på Guppi...

Skrivet av  Linda
eller Intersport i Vällingby, på NK och säkert på fler ställen. Kostar ca. 290 kronor om man inte hittar på rea.
 

Har vantarna också men....

Skrivet av  Mamma Bulldeg
....jag kan inte få i min sons tumme eftersom han inte lärt sig "samarbeta" när vantarna ska på utan drar in tummen. Annars tycker jag att de verkar bra, men kanske inte värda pengarna för ett mycket litet barn.
Kan för övrigt tillägga till diskussionen att Reima-mössorna också är toppen (åtmisntone den vi köpt). Sitter bra och är lagom varm. Snygg är den också:D
 

Till Mamma Bulldeg ang. vantar

Skrivet av  Linda
Om ditt barn har problem med att få i tummen när du ska sätta på vantarna ska du få ett tips. Vik ner hela mudden över vanten så själva vantdelen är nåbar. Då kan du få ner dina egna fingrar i vanten och peta tummen rätt innan du viker upp hela mudden över overallen.
 

700? Var det på REA eller?

Skrivet av  Anette
*
 

400 kr rabatt...

Skrivet av  Mamma Bulldeg
...på Polarn o Pyret. Det var nu i höstas som de sålde ut dessa overaller som de hade kvar från förra året. De ska visst inte sälja Reima längre. Overallen hade kostat 1100 i fullpris. Det lustiga är att jag hört så mycket om att man ska handla overall på våren, för då är det rea. Men i våras hittade jag ingenting alls. Men man kan ju fynda begagnat också. Vi köpte en annan Reima overall fast av lite enklare slag (enstex= typ bävernylon) på loppis för 20 spänn och den är i så gott som nyskick! Den har vi som extra byte, (men har aldrig behövt anända den hittills).
 

Men kom ihåg att...

Skrivet av  Musen
inte tvätta den för ofta!! Även om du torktumblar för att återställa fuktspärren så slutar det att fungera efter många tvättar. Därför använder min fyraåring bara sin bävernylonsoverall när det är snö så blir den inte lortig. Annars har hon jacka och täckbyxor alternativt fleecebyxor/galonbyxor.
 

tack för tipset!(imt)

Skrivet av  Mirre
d
 

Köp på rea

Skrivet av  Tisse
Syrran köpte en helt ny Reima (förra årets modell) för 300:- . Det var nån nyöppnad barnaffär som hade en drive. Även busiga barn har kanonoveraller, köper man efter jul och lägger undan till nästa år blir det inte dyrare än H&M och betydligt bättre kvalitet.
 

Hur räknar ni ut storleken?

Skrivet av  Anna
Har en dotter, 7 mån och har allvarligt funderat på att köpa en overall på rean till henne, men hur gör jag med storleken? Hon är 70 cm lång nu, och drar 74/80 i storlek. Jag antar att de inte fortsätter att växa i samma takt men räcker en 86:a, eller måste jag köpa en 92 till nästa år? Någon som kan hjälpa mig!
 

jag skulle nog...

Skrivet av  Tisse
köpa stl 92. Min dotter är född i maj och hennes andra vinter hade hon stl 92 (hon är "normalstor") Overallen kunde hon ha hela vintern och den var aldrig för stor eller bylsig. Men man kan ju aldrig veta, det är ju en chansning när man köper så långt innan.
 

H6M overall

Skrivet av  Lotten
Dottern har en bävernylonoverall med galontyg på rumpan och knäna. Har hört att den blir lite stel om det är kallt ute men har inte märkt några problem. Torr är den iaf.
 

Bävernylonoveraller

Skrivet av  Ina
helt vanliga, från HM, Lindex osv, är helt okej tycker jag. Eftersom barnen oftast bara kan ha overallen en säsong ändå så har vi alltid tyckt att det har räckt bra. Våra overaller har dessutom kunnat användas av åtminstone ett barn till. Skulle jag springa på en Reimaoverall på rea så okej då, men skulle aldrig betala fullt pris.
En väninna till mig köper alltid Reimaoveraller, Eccoskor osv till sina två barn och de lägger ut många tusenlappar varje vinter (!!!) Tja, har man råd så...
 

Sen beror det på...

Skrivet av  Tisse
...barnet. Min son har slitit ut två overaller per säsong(!!!!!) sedan han var liten, dotterns overaller ser sprillans ut efter 5 mån...Nu har vi fått låna en reima av syrran och det är den bästa overall nån av barnen haft. Precis som mamma bulldeg skriver ovan är detaljerna suveräna och väl genomtänkta. Ska leta på rea efter jul till nästa säsång.
 

Artiklar från Familjeliv