Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Missfärgad vittvätt..

Skrivet av Hanna med Tiffanie och bebis v 31
Någon som har ett råd att ge stackars mig? Det är så att jag har mycket vit tvätt som jag tycker börjar bli lite "gråaktig". Tänkte att jag skulle försöka fräscha upp den lite med att köra lite klorin i tvätten. Men tji fick jag när jag tittade på tvättråden. Nästan inget av plaggen tålde blekning.

Någon som har ett råd att ge för hur jag ska få tvätten vitare om man nu inte får bleka den. Eller tror ni att man kan använda lite klorin i alla fall?

Tacksam för svar.
Svar på tråden: Missfärgad vittvätt..

Vad är det för tvätt då?

Skrivet av  Maja
"Vittvätt" för mig är 95 grader! Men vita plagg i syntetmaterial blir ofta gråa med tiden, det beror på att fiberna i materialet inte är kritvita utan lite grå- eller blåaktiga, och tyget färgas sedan vitt. Det är därför vita syntetplagg ofta inte tål högre värme än 40 grader och inte ska tvättas med blekmedel. De plagg man kankse tvättar varmare ändå, typ bh och andra underkläder blir ju därför ofta gråa tillslut!

Det kan ju alltså inte blekas bort eftersom det är det grådaskiga som är orginalfärgen!

Är det däremot bomullsplagg som blivit missfärgade, så borde det gå att bleka dem, men riskten finns ju att de blir föstörda om de avråder från blekning i tvättrådet.

Så glöm inte - vita plagg i syntetmaterial kan alltså inte tvättas med blekmedel, då blir de gråa. Ofta missar tvättmedelsfabrikanterna detta. Har själv klagat på Via ang. detta! Då de rekomenderar att man vräker på ännu mer blekmedel...
 

Där ser man..

Skrivet av  Hanna med Tiffanie och bebis v 31
.. ja det är mest bh m.m. jag menar. Jag får väl leva med att de är gråa :) det gör ju egentligen inget. Lite trist bara. Ja ja får väl köpa några nya när bebis tittat ut och jag har slutat amma sedan.

Tack för svaret i alla fall
 

gråa bh...

Skrivet av  Anna E och Viktor 23/8 -01
...beror (enligt Plus som visades idag) på att bh-arna är färgade vita och därför inte tål optiskt blekmedel. Man ska alltså använda tvättmedel för kulörta plagg till dem. (Hade jag själv ingen aaaaaaning om innan!)
 

Jo, det var ju det jag skrev! =) *imt*

Skrivet av  Maja
.
 

Är det endast VITtvätt...

Skrivet av  Anna
i bomull(typ lakan och handdukar)så kan du ju slänga med en liten skvätt klorin och tvätta om allt.
 

I max 40 grader!

Skrivet av  Illan
Klorin använder jag på vittvätt ibland och då räknar jag in vita bomullskläder i det. Läs på förpackningen. Observera att man inte ska tvätta varmare än 40 grader när man kör en maskin klorin.

Om jag har fula kläder eller kläder med fläckar som inte går bort resonerar jag att jag ändå inte kommer att använda dem, så vad har jag att förlora på att bleka? Det kan ju bara bli fel. Oftast lägger jag ett plagg i taget i klorinvatten och kollar blekningen efter hand. Har räddat massor med fläckiga och missfärgade plagg mha klorin.
 

Artiklar från Familjeliv