Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amex, Amtex eller vad de nu heter

Skrivet av Annie
tydligen en ny städprodukt som endast säljs via återförsäljare.
Nån här som provat och vet om det är värt att testa???
Är bjuden på info om 2 veckor men har inte lyckats hitta ngn info om detta...ja, jag är fruktansvärt NYFIKEN av mej...
Svar på tråden: Amex, Amtex eller vad de nu heter

Amway

Skrivet av  Hatte
Heter det och är en slags yramidspelsförsäljning. Försäljarna värvar nya försäljare och kunder, Kunderna ska sas prenumerera på produkterna, men allra helst börja distribuera själva så de som är ett hack längre upp kan tjäna mer pengar. Om produkterna är exeptionelt bra kan jag inte svara på men de var ganska dyra och du förväntas köpa ett antal per år/månad.Fönster/glasrengöringen kan enligt en mycket dåligt översatt datautskrift användas till att "tvätta fisk", den biter även på "bönder". Jo just det ja, försäljarna förväntas köpa ett startkit för ca 1000 SEK, sedan är allt sas gratis för dem, däremot förväntas de delta i div säljmöten som kostar i inträde+resa... (har en bekant som försöker prångla detta)
 

OJ!

Skrivet av  Annie
Det var inte illa Hatte, tack för varningen!
Jag är inte intresserad av att sälja etc eftersom jag jobbar 100% och jag vill vara med barnen resten av tiden jag har.
Jag ska ha det här i bakhuvudet när jag går dit, nu har jag ju lovat så länge att komma och det ska väl vara riskfritt...? Eller tror du det är bäst att tacka nej redan nu så jag inte blir lurad?
Tillhör den där typen av människor som gärna vill hjälpa till etc....
Min vänninna pratar om att det är miljövänligt men jag tycker att jag ser massor av produkter ute nu som är miljövänliga och jag har de där microfiberprodukterna som man inte behöver ha rengöringsmedel till så det kan väl knappast bli bättre...?
Hmm, får man alla produkter man behöver gratis sedan om man blir försäljare och köper startkittet? Låter lite skumt...
 

Jag har varit på sådant möte

Skrivet av  Ingster + Caoilinn
Konstigt att din väninna sa vad det handlade om, jag och andra med mig har inte fått veta vad det handlade om innan vi kom dit (bara det borde ju skicka ut varningssignaler...). Det var jätteskumt ialla fall - som värsta sekten. När jag sa att jag inte var intresserad av att sälja, bara av att köpa så svalnade intresset för min person betydligt av någon anledning och jag hörde aldrig av dem igen... Dessutom så var man tvungen att betala någon startavgift för att gå med och det var inte jag så pigg på :-).
 

jag tror du åker på att

Skrivet av  hatte
betala inträde till mötet, men kanske du slipper men en 20-50 kr tror jag de tar i entre... Är du intresserad hade ICA-kuriren en artikel om eländet i april (www.hemma.net) du kan nog artikelsöka där. Ska du tvätta nån fisk? Kanske har du någon bonde du vill bli av med...
 

Tvätta en fisk?

Skrivet av  Hanna med Tiffanie 990301 och Ophelia 020706
var det så det stor i artikeln eller? I så fall kan jag inte hitta den....
Vore kul att läsa
 

JÄTTEVARNING för Amway!

Skrivet av  Törnrosan
Jag har en kompis, som blev värvad till Amway, men hoppade av. Han var arbetslös sedan en längre tid och då är det ju lätt att lockas av möjligheten att tjäna extra.

Han beskrev deras säljmetoder som rena hjärntvätten. Efter flera introduktionsträffar och enträgna telefonsamtal från en gammal bekant, gick han till slut med på att försöka sälja produkterna till andra via telefon. Det var meningen att man skulle sälja till sina vänner och bekanta, och han fick en mall att följa där alla argument redan var färdigserverade. Det var tillåtet att försöka sälja "med egna" ord, men min kompis märkte snabbt att när han försökte avvika från mallen så gick det inte lika bra med försäljningen längre.

Min kompis mådde fruktansvärt dåligt av detta. Han fick känslan av att han försökte lura sina vänner, och lyckades faktiskt dessutom med hjälp av mallen i flera fall övertyga dem om att köpa produkterna. Några dagar senare blev samvetet för tungt och han ringde upp sina vänner igen och "tog tillbaka".

Det värsta var att han blev värvad av en person han kände mycket väl. De har studerat ihop och träffas regelbundet i en förening. Hursomhelst var denna värvare en person som min kompis alltid känt förtroende för. Det blev så att säga svårt att säga nej till en sådan person, som man alltid har litat på i andra sammanhang. För min kompis var det förödande att använda vänskap och sitt eget förtroendekapital som plattform för värvningen av nya kunder.

Jag tror fortfarande inte att värvaren och min kompis har en normal relation, den har nog skadats för evigt. De var ju trots allt goda vänner och studiekamrater en gång.

Läs artikeln i ICA-kuriren, som Hatte hänvisar till. Den ger en ganska bra bild av eländet Amway.
 

Stämmer exakt!

Skrivet av  Ingster + Caoilinn
Rena rama sekten om jag får säga vad jag tycker! Min kompis (eller en mamma till min sons kompis som det faktiskt var) tror jag inte säljer längre. De lovade guld och gröna skogar - 14000 kr/månaden skulle man kunna tjäna - det fattar man ju att det bara är båg...
 

Tack alla!

Skrivet av  Annie
Vilken tur att FN finns så man kan fråga!
Jag är absolut ingen försäljartyp (mamma fick minsann köpa alla min ljus i scouterna..suck....alla i släkten hade minst 2 kalendrar osv..) ja ni vet....
Hoppas det här även kan varna andra för AMWAY.
 

Artiklar från Familjeliv