Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julsnapsen fast i tullen??

Skrivet av Linda
Beställde julsnappsen hos cigarettbutiken.se för ungefär en månad sedan. När man beställer där så gäller förskottsbetalning, så vi förde över ca 700 kronor till deras postgiro.. Men ännu ingen sprit!
Vi kontaktade cigarettbutiken.se när det gått ungefär 2 veckor och fick ett kollinummer. Paketet gick inte att spåra via postens hemsida, så vi ringde posten. Först hittade de inte paketet alls, men sedan såg de att det fanns i Malmö. Vi misstänker nu att vårt paket sitter fast i tullen.. Efter kontakt med cigarettbutiken.se igen, så lovade de att de skulle ta tag i saken och att vårt paket skulle komma inom inte allt för lång tid. De sa oxå nåt om nåt domstolsbeslut vid nyår.

Spriten har alltså fortfarande inte kommit, en månad efter att vi betalt den. Julsnapsen är alltså på vift. Vad gäller och vad har vi för rättigheter? Är det att häva köpet? Näthandel är svårt och inte blir det lättare av förskottsbetalning.. Misstänker att jag lärt mig en läxa! :o(
Svar på tråden: Julsnapsen fast i tullen??

Känn dig lurad

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Det finns 2 st domar som berör privatimport av alkohol och den första i skåne (tingsrätt) sa att det var ok enligt eus regler (dvs svenska regler bröt mot någon eu-konvention) men en tingsrättsdom i västra götaland sa att det var otillåtet och den domen har överprövats i högsta domstolen där man vad jag fattat det vänt sig till EU-domstolen för råd. Kan hända att det är dom i det målet som skall komma nu innan nyår.

Såg att cigarettbutiken.se skriver att domen i tingsrätten är prejudicerande men så är det inte enligt min juridiklärare.

Tror det blir svårt att häva köpet då du har betalat i förskott just för att det är du som skall var ägare av varorna när de passerar gränsen (för att det skall räknas som privatimport, du har bara anlitat en speditör) men sådant borde ju skitbolaget cigarettbutiken.se (de skickar mig spam vilket gör mig upprörd eftersom jag är röklallergiker och nykterist) ha information om på sin webbplats.
 

Misstänkte det..

Skrivet av  Linda
Jag har försökt luska lite i vad bestämmelserna säger, men lagen är ju inte alltid så lätt-tydd. Tack för översättning! ;o)

Ja, det känns ju lite snopet. Tydligen var det någon annan som råkat ut för något liknande därigenom och förutom att kolla vad jag har för rättigheter så vill jag på sätt och vis "varna" för att göra affär med dom. Vi lär ju överleva julen utan snaps, men de 700 kunde vi haft roligare för..
Vet inte ens om jag har lust att kontakta kunsumentrådgivaren om saken, eftersom det känns som om jag får skylla mig själv.

Tack för hjälpen iaf!
 

Får man fråga vad du hade beställt?

Skrivet av  A
För 700 får man ju ganska mycket sprit i tex tyskland! Vad kostar spriten där ni beställde? Själva behöver vi inte köpa för vi är lyckligt lottade och bor nära kontinenten och har köpt på oss ett lager genom åren!

 

Jag och mitt X gick samman..

Skrivet av  Linda
..och köpte 10 flaskor a´ 0,5 liter "Kosken". Det kostade 549:- men sen tillkom frakt på ca 150:-.

Bodde oxå nära kontinenten fram tills för ett år sedan då jag flyttade 60 mil upp i landet..
 

KO tolkar lagen

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
som att det är förbjudet att köpa alkohol via Internet (http://konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1449). Och tullverket skriver på sin webbplats "För att du som privatperson ska kunna köpa alkohol via Internet måste du beställa via någon som är så kallad upplagshavare eller registrerad varumottagare, t.ex. Systembolaget." Du kan läsa lite mer på http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/bestalla_alkohol_internet.htm där kan man även se att Regeringsrätten har ett sådant här ärende på sitt bord. Tullverket säger även i en intervju: "Den som köper sprit via den här typen av sajter riskerar att få varorna beslagtagna, och kan dessutom komma att åtalas för medhjälp till smuggling" (http://pcforallar.idg.se/ArticlePages/200401/27/20040127145036_PFA929/20040127145036_PFA929.dbp.asp)

Vill du läsa domen som cigarettbutiken stödjer sig på så finns den på: http://www.spritkompaniet.com/dom.htm

Förhandsbeskeded från EU kan läsas på http://hem.bredband.net/bjorn74/Filer/HDB712_03b.pdf (obs inscannade dokument)
 

Jag har handlat ..

Skrivet av  Nettan
av dem flera gånger.. Fast inte sprit utan cigaretter. Första gången handlade vi bara en limpa för att testa, sen har ´vi köpt vid 2 tillfällen till, 3limpor åt gången.. Det har tagit 3veckor innan vi fått varorna, men de har kommit fram iaf..
 

Men cigaretter får man privatimportera

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
utan att själv föra det över gränsen.


så det är inte alls samma risk som att handla sprit som tullen anser är förbjudet att provatimportera utan att själv forsla det över gränsen.
 

Problemet är

Skrivet av  Flu
väl att tullen kommer att fortsätta att tolka lagen såsom de alltid gjort, tills dess att den skrivs om, och det lär den inte göra förrän _tidigast_ ett tag efter att Sverige dömts av EU-domstolen eller börjar få betala vite till EUs konkurrensmyndighet. Och det _trots_ att tingsrättsdomarna visar att lagen inte är förenlig med EU-medlemskapet.

Och det dröjer nog fem år innan alla svenska överklagningar skickats in lagom till sista datumet för överklagan i alla instanser.

Därefter kommer nog Sverige att tillsätta en utredning som skall se över regelverket, och den får säkert hålla på i tre år innan de ens lämnar fram ett lagförslag, som regeringen kan låta ligga i långbänk i sisådär en tre år till innan EU än en gång kommer att börja undra hur det går med lagjusterandena...

Så, om en tio år, kanske, så är vi fullvärdiga medlemmar i EU... :-/
 

Men den ena tingsrättsdomen (Göteborgs)

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
sa ju att det inte var ok att provatimportera mha speditör. Det är ju den domen som är överklagad till högsta domstolen.


Personligen hoppas jag innerligt att alkoholinförsel via speditör aldrig blir tillåtet i Sverige. Det sups nog som det är redan.
 

Artiklar från Familjeliv