Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"dåliga föräldrar" enkät!

Skrivet av plurr
Vad tycker ni om detta? När blir man en dålig förälder??

1. Hur ofta får man "gå ut" (typ festa) innan det blir för ofta??
a. mamman
b. pappan
c. båda två samtidigt
d. hur gör ni? (behöver ej svara)


2. Hur ofta kan barnet sova borta innan det blir för ofta??
a. Hos någon av mor/far föräldrarna
b. Hos annan närstående
c. någon kompis till er
d. hur gör ni? (behöver ej svara)

3. Hur länge kan man låta barnet skrika innan ni tar upp det?
a. På natten
b. På annan tid på dygnet när barnet ska sova
c. i andra sammanhang
d. hur gör ni? (behöver ej svara)

4 a. Hur länge bör man vänta med att gå ut och roa sig efter att barnet är fött?
b. hur gör/gjorde ni? (behöver ej svara)

5. Hur länge/ofta kan man glömma AD-dropparna innan det är "oförlåtligt"?

6.Hur länge kan ett barn ha samma blöja?
a. På stan
b. hemma
c. hur gör ni? (behöver ej svara)

7. Hur lång tid får det gå mellan badningarna??
a. När man rengör med våtservett i vecken varje dag
b. Om man inte rengör emellan badningarna (bara rumpan och sånt som är direkt skitigt)
c. hur gör ni? (behöver ej svara)



Hoppas ni svarar på den här lite knepiga enkäten....
Svar på tråden: "dåliga föräldrar" enkät!

Jag tror...

Skrivet av  Nillis m. fem
...att detta i allra högsta grad är det forum där föräldrarna vet att det mesta du frågar om är olika från barn till barn! Har man några stycken, vet man att alla barn är såå olika, och det som är rätt för ett barn är fel för ett annat.
Inte ens det du frågar om badning etc. går att säga någon tid om, ibland får mina barn med eksem hellre vara lite halvlortiga än att blaska på med mer vatten. Då är det svårt att förklara varför de INTE får bada när syskonen får.
Det skulle väl vara AD-dropparna då, men där tror jag inte att jag blir förlåten!;) ...men det finns väl värre saker man kan göra mot sina barn - och de visar inga symtom på varken skörbjugg eller rakitis...
 

Det känns för mig...

Skrivet av  Helena med tre barn
Som om de flesta frågor besvarar sig själva, dvs, har man ställt sig frågan så har man svaret: ja, det börjar bli för slarvigt, för ofta! Frågan uppkommer ju inte av sig själv... eller är det omgivningen som haft synpunkter, om det nu är Plurr som frågar efter egen erfarenhet?

Bad behövs väl inte mer än nån gång i veckan, kanske inte ens så ofta, om barnet har torr hud kanske det aldrig ska bada, utan bara punkttvättas... Annars nån gång i veckan... Hårtvätt kan det gå långt emellan här, det är mest om det hänger matrester... barn får ju inte fett hår som vuxna.

AD-droppar har inget av mina barn fått, jag tror inte det är nödvändigt för deras del, eftersom de är ute mycket och får bra mat.

Blöjbyten... med de nya supereffektiva blöjorna har då inte jag bytt så ofta. Jo, bajset förstås. Men inte efter varje kisskvätt. Det har ofta gått ett antal timmar.

Barnvakt, sova borta... det beror så på barnets ålder och personlighet. Vi lämnade vår ettåring i två nätter, det var första gången, han hade då haft en LÅÅÅÅÅNG inskolning hos farmor och farfar tillsammans med oss.

Barnvakt... tja, någon gång i veckan, men oftast inte med läggning, dvs barnvakt utnyttjas mest för kvällsmöten och övertidsjobb för oss.

Uteliv... Njä, inte så ofta, men det är kanske för att vi inte har några släktingar som tar hand om barnen så lätt... Nån gång i månaden, oftast på varsitt håll. Inga "supkalas", jag orkar inte nästa dag då.

Som sagt, jag tror man känner sig själv och sina barn bäst. Finns inga absoluta svar.
 

Hej svar på frågorna

Skrivet av  majan41
En dålig mamma är man om man är frånvarande fast närvarande?om ni förstår,när man aldrig lyssnar till dom,aldrig går på samtal i skolan,aldrig låter dom tala till punkt,umgås mer med vänner,än med dom.dagtid.Ja det finns massor att säga,skäller mer än pratar,inte visar respekt,man kan visa hur mycket kärlek som helst till sina barn och ändå göra allt man vill,Tycker du att ett bad i veckan räcker,slarva med blöjbyte ibland,gå på krogen och festa om,gör det du är inte bara mamma,du är DU också glöm aldrig det,för att bli en bra mamma,måste man må bra i sig själv(oftast)skit i vad andra tycker.Nu har jag inga blöjbarn,men dom duschar varje morgon innan dom går till skolan för jag tycker att det funkar bäst för OSS då slipper man bråken på kvällarna:att jag duscha i skolan,på simhallen osv.så jag behöver inte nu ikväll,ja ni vet.Fast var och en gör som dom vill,bara man respekterar barnen var för sig,som sagt ALLA ÄR VI OLIKA.Gudskelov
 

Känner mig...

Skrivet av  Susanne
inte som en dålig förälder, vi gör ung.såhär.
1.Jag går nog ut själv ca 1.gång i mån,min man likaså.
Båda två tillsammans väldigt sällan (utan barn) pga.inga släktingar bor i närheten.

2. Sova borta har den lilla aldrig gjort, han är 1 år.
Så ofta blir det inte.Skäl se ovan.

3.Jag tar alltid upp den lille när han skriker eller lägger mig bredvid. Jag tror inte på "skrikmetoden".

4.Gick ut och roade mig gjorde jag när jag slutat amma vid 6 mån.

5. AD-droppar har min minsta bara fått det första halvåret. Han äter mycket bra.

6.Blöja byts med 3-4 timmars mellarum vid kiss, och naturligtvis genast vid bajs (pampers)

7.Badar gör han nästan aldrig pga. torr hy,däremot duschar ett par ggr. i veckan med efterföljande insmörjning.
 

det är i kvaliteten det sitter!

Skrivet av  Anja
Här kommer svaren på mina frågor. Börjar dock med att helt hålla med Majan41! Visst är hygien och fysisk skötsel viktig, men så de första ett-två åren gått är KONTAKTEN med interaktion och inlyssning och umgänge viktigare än allt tvättande, rena kläder, och mat vid bestämda tider x antal ggr per dag.

Anja

1. Hur ofta får man "gå ut" (typ festa) innan det blir för ofta??
a. mamman
b. pappan
c. båda två samtidigt
d. hur gör ni? (behöver ej svara)
Jag föredrar att inte vara borta mer än någon kväll i veckan, och detsamma gäller min man. Ut och festar går vi nog aldrig - det blir sammanträden, men vi är ju lika frånvarande från hemmet i alla fall, eller hur!


2. Hur ofta kan barnet sova borta innan det blir för ofta??
a. Hos någon av mor/far föräldrarna
b. Hos annan närstående
c. någon kompis till er
d. hur gör ni? (behöver ej svara)
Så länge barnet eller barnen verkar trivas och föräldrarna trivs (så att som mamma inte mår jättedåligt av det, medan pappa tycker att det är koppen) har jag svårt att se några begränsningar. Om det är rutin att barnen/barnet sover över hos mor/farföräldrar eller ens syrra varje helg är jud et en rutin, vilken som helst. Många tycker nog att det är udda - men det är ju er sak.
Våra barn bor hos sin mormor någon helg kanske var tredje-fjärde månad och har gjort så sedan ett års ålder.

3. Hur länge kan man låta barnet skrika innan ni tar upp det?
a. På natten
b. På annan tid på dygnet när barnet ska sova
c. i andra sammanhang
d. hur gör ni? (behöver ej svara)
Det beror på i vilket skick jag befinner mig. Nu när de är så stora som två och ett halvt tar jag upp dem direkt (och biland slipper ena sova middag - då känner jag mig som en dålig mamma, som inte porkar hålla fast vid rutinerna), men när de var små och skrek på natten sövde jag om dem medan de låg kvar i sängen. Då slutade de skrika - jag gullade ju med dem även fast jag inte tog upp dem. På dagarna har jag alltid varit tuffare, och de har kunnat få skrika en stund, då har det tjoats på länge. (men jag har inte "övergivit" dem, bara gått in i gen och förklarat att det är dags att sova middag, pussat och kramat och ibland lagt mig ned på golvet i barnkammaren tills de somnat.)

4 a. Hur länge bör man vänta med att gå ut och roa sig efter att barnet är fött?
b. hur gör/gjorde ni? (behöver ej svara)
Ingen aning. Jag hade önskat att jag orkat och kunnat gå iväg och supa skallen i bitar redan efter ett par veckor - för det hade jag behövt. Nu dröjde det hur länge som helst.

5. Hur länge/ofta kan man glömma AD-dropparna innan det är "oförlåtligt"?
Beror väl på hur mycket sol och väl balanserad kost barnet får för övrigt. Ta det i samband med rutinerna.

6.Hur länge kan ett barn ha samma blöja?
a. På stan
b. hemma
c. hur gör ni? (behöver ej svara)
Länge! Hur gör vi? När jag kommer ihåg byter jag ofta, men ibland har det nog gått upp till 6 timmar. Inga problem, för mina barn tycks ha elefanthud. Vi bajs byte direkt, förstås, även på stan.

7. Hur lång tid får det gå mellan badningarna??
a. När man rengör med våtservett i vecken varje dag
b. Om man inte rengör emellan badningarna (bara rumpan och sånt som är direkt
skitigt)
c. hur gör ni? (behöver ej svara)
Det beror väl på hur gammalt barnet är. Spädbarn behöver faktiskt inte bada alls, precis som andra svarat. Min syrra säger att man inte behöver bada barnen eller använda tvål förrän de börjar lukta, och hon är för övrigt praktmamma nr 1, så där kan man inte skylla på lättja! Våra (2,5 år) badar 3-6 ggr per vecka, för de tycker att det är så kul.
 

Usch vad jag är bortskämd....

Skrivet av  Lotta
Jag har inga blöjbarn, de duschar själv på olika tider som känns ok för dom. (somliga är morgonduschare och somliga är kvällsduschare)Vill vi nån gång iväg så ställer nästan jämt 15-åringen upp och passar 10-åringarna så det är niemas problemas!!Men man minns dock småbarnsperioden med viss fasa!
 

Artiklar från Familjeliv