Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir så arg på folks förutfattade meningar

Skrivet av Helena m 5
grr. På jobbet idag i fikarummet så satt dom och pratade om dom som har många barn. För i tidningen idag så var det en födelseannons ett par hade fått sitt 7;e barn. Jaa säger dom det är väl dom som bor ute i skogen eller är lestadianer bla bla bla. Då kunde jag inte vara tyst... utan fick ur mig- det var väl dom mest korkade förutfattade meningar jag hört (vart inte så populärt) bara för att man har många barn bör man väl inte vara det eller bo ute i skogen... jag har fem är inte lestadian eller bor i skogen.... morrade jag ur mig. Hon vid mitt bord såg stött ut och åt snabbt upp det sista och reste sig från bordet och gick. Fyy fasen för inskränkta människor. Idag är det ju också vanligt att man byter partner och kanske har barn från tidigare förhållanden och skaffar kanske fler barn med den nya. SUCK blev bara så upprörd att jag var tvungen att skriva av mig här.
Svar på tråden: Blir så arg på folks förutfattade meningar

Oj oj oj...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2
Ja, det kan man verkligen kalla förutfattade meningar... Jag som har laestadianer i släkten, och ingen av dem bor i skogen eller hade mer än tre ungar! :)

Undrar vad vår kommande födelseannons kommer generera för kommentarer, då... vi blir ju en 8-barns-pyttipanna-familj som bor i storstan!
 

HÄÄÄRLIGT

Skrivet av  Helena m 5
har också lestadianer i släkten och dom har inte fler barn än andra... hahah den annonsen vill jag se.
 

Laestedianer

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
och jag har laestadianer i släkten och det var en stor familj- tror hon fick 12 barn. Helt fel är det väl inte att associera laestadianer med många barn även om det långt ifrån alltid stämmer, men att göra det omvända (många barn= laestadianer) tycker jag blir fel och fördomsfullt.
 

Upplys en ovetande är ni gulliga!

Skrivet av  raqven
Vad i hela friden är en lestadian? Har aldrig hört det ordet!
Bra att du fräste ifrån, det är jobbigt med alla förutfattade meningar och kommentarer!
 

En form av religion

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2
Det är en del av Lutheranska tron. Finns en extremgren, som säger att man inte ska hålla på med utsmyckningar, nöjesliv etc.

Mina släktingar är en blandning av extremer och lite "lugnare", om man kan säga så :)
 

Aha, ok :-)

Skrivet av  raqven
Då har jag lärt mig något nytt idag med! Häromkring så är det pingstvännerna som skaffar många barn enligt fördomarna :-)
 

Hos oss sägs

Skrivet av  Therese med 4
det vara Jehovas vittnen. För de ska enligt de fördomsfulla ta emot alla barn gud ger. Det finns mycket förutfattade meningar.
 

Känner igen det!

Skrivet av  Loppan
När vi fått vårt femte och barnen alla var samlade när vi drog till byss tittade folk som inte kände oss med blicken "och vad har dom DÄR för konstig religion då som har ynglat av sej på det viset"...

Brukar säga åt folk att "vi gör så väluppfostrade barn så därför vill vi ha många av dom" Då brukar vi få tyst på snacket.
 

Asg

Skrivet av  Helena m 5
den ska jag använda mig av om jag får =))
 

Vassego bara!

Skrivet av  Loppan
Delar gärna med mej!
 

Jag brukar svara

Skrivet av  Agnes med 5
en viss person som gärna skojar om våra fem att han inte kunde skaffa fler än 2 för att de är så vilda(de är det oxxå), men att jag får så fina barn. Allt med glimt i ögat förstås!
 

Jag är kristen

Skrivet av  Marie-72, bf 23/1
och redan när vi väntade tredje barnet fick vi lite försiktiga frågor om hur vår "kyrka" ser på prevention o.dyl. ......

Vi får faktiskt preventera oss hur mycket man vill, och skulle nån göra abort så är det ändå ingen som får veta om det.

Men att vi tar emot alla barnen vi får på trots av minipiller (man får ju inte tugga annat när man ammar) och inte gör abort på trots av min hälsa, har inget med vår tro att göra.

Jätteskönt att du sade till!
Hoppas jag får tillfälle att göra det också, tyvärr tror jag dom fleste kommentarerna faller bak ryggen på oss.
 

Men visst är det väl ännu värre...

Skrivet av  Pilla med Ludvig 23/4-04 och brorsorna
.. att faktiskt _vara_ kristen då folk kopplar samman religion och antalet barn. Jag fick höra från en ingift del i min mans familj (som sagt till min svärmor) att jag "inte fick använda preventivmedel". Jag fick höra det efter mitt inte helt tidiga missfall med det fjärde barnet. Jag har träffat henne tre gånger i mitt liv tror jag. Och aldrig diskuterat min tro. Vid sådana tillfällen blir man lite ledsen i ögat. Våra barn är planerade med eller utan tro. Skulle jag vara totalt religionslös skulle jag ha lika många barn för det. Och min man är inte troende, förresten. (Vilket leder till den makabra slutsatsen att denna släkting måste tycka mycket synd om min man som har en fru som "tvingar" honom till alla dessa barn. *S*)

Nu har vi ju fyra barn och svärmor vet att jag använder preventivmedel om jag önskar. Så det slutade ju gott. Jag har förresten inte träffat släktingen fler gånger nu heller. Och kanske är det tur eftersom jag möjligen snällt och artigt skulle be om en offentlig preventivmedelsrådgivning. *ler elakt*
 

Ja visst

Skrivet av  Marie-72, bf 23/1
är det så!
Och ännu värre är det att det är andra kristna som tittar lite konstigt.
Jag tillhör en liten kristen kyrka (i svenska mått mätt), men den har ingen konstig förkunnelse. Klassisk kristen tro, kan man säga.

Men vad jobbigt med din ingifta släktning! Snacka om att sprida fördommar och lögner. Varför i allsin dar kunde inte person i fråga ta reda på fakta först och inte dra sina egna konstiga slutsater?

Vad bra i alla fall att du och din svärmor känner varandra så väl att hon vet vad som gäller.

Jag tillhör också dom som hade fått alla mina barn oavsett tro.
Jag tror av och till att jag har valt att vara kristen därför att det är en livstil och människosyn som egentligen passar mig. Inte att jag har anpassat mig kristendommen eller nån kyrka.

3 av mina 4 graviditeter är oplanerade, men jag har oavsett tro valt att behålla barnen.
 

läser vi samma tidning

Skrivet av  M med 3
satt hos bekanta som hade samma åsikt... inte direkt så man då kläcker att man själv är gravid med fyran. Dock stog det i den annonsen jag såg något om Gud så kopplingen kanske är grundad i någon livsåskådning. Dock rättfärdigar inte det att folk öser ur sig saker om par som skaffar många barn.
 

Skratt

Skrivet av  Monika med 7 väntar bebis i mars
Hahh det där känner jag igen... Får ständigt frågan om jag är lestian eller religös... hahahah.. Folk är inte kloka emellanåt kan man säga.. De är verkligen inskränkta och konstiga..*ler*
 

vet hur det är

Skrivet av  7 barns mamma
har varit med om det samma =) har själv 7 barn och väntar mitt 8 :e...... tänk när folk ska komma på det.. vilket snack det ska bli... men det är väl mitt liv?? Bor inte i skogen jag heller eller är lestadianer.... kram
 

Artiklar från Familjeliv