Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ngn som pluggat med mkt barn?

Skrivet av Eva.N med 2pojkar&4flickor
Har just fått veta att jag kom in i skolan står nu plötsligt i val/kval? vad gör jag? Roger blir i så fall hemma med barnen så de slipper barnomsorgen han jobbar då enbart kvällar *ler* o får hoppa av alla ssk-matcher som han åker land&rike för att se på hihi
klarar jag detta????
Svar på tråden: Ngn som pluggat med mkt barn?

Vad spännande, vad ska du läsa?

Skrivet av  Helena
Är ni alldeles emot barnomsorg? Hur är det med dagmamma, om det är dagis som känns fel? Det blir kanske slitsamt för familjen om ni ska gå omlott så mycket som krävs, men visst finns det många som klarar det.

Lycka till!
 

jag pluggade

Skrivet av  Erika m. 5 barn
med fyra barn och då var sambon hemma på heltid, bortsett från lite xtra vissa helger. Jag har pluggat under hela min tid somm mamma (inte alltid heltid och både komvux och högskola)
och det funkar OM du kan sitta med dina uppgifter/läsningen ifred
och om DU avsätter tillräckligt med tid till skolarbetet.
Min erfarenhet är att man alldeles för lätt är snäll mot sambon och man "ska bara" och helt plötsligt ligger man efter och det finns minimalt med tid på dygnet att ta igen det på.
Jag pluggar inte just nu (tog ett uppehåll när 5an var 3 veckor)eftersom jag orkade inte med 2 så små barn samtidigt som studierna samt att släpa med bebisen på föreläsningar funkar men är väldigt stressande.
Lite negativt från mig kanske men jag ska iaf fortsätta så snart jag får sova bättre om nätterna. Och det är KUL att studera!
Vad ska du läsa?
 

Japp pluggade

Skrivet av  Helena m 5
rättsvetanskap med 5 barn.......tufft verkligen men det går säkert. Nu var det så att jag fick jobb så jag avslutade utb.
 

Beror på

Skrivet av  Therese med 4
om du anser att 3 är mycket, samt en i magen*ler*.
Jo, jag pluggade ekonomi på Komvux ett år.. Tycker det gick jättebra, långt över förväntan faktiskt. Klart du fixar det =0)
Kram
 

bara 3 barn

Skrivet av  M med 3+bf 13/7
men 20 mil enkel resa till skolan. Jag tycker det har gått fin fint. Jag har ju friare tider nu än sedan i arbetslivet. Lycka till med pluggandet!
 

Jaåå

Skrivet av  CHarlotte m. 6 barn
pluggade först till fritidspedagog i 1 år, sen kom V och då var jag hemma i 7 mån. När V var 7,5 mån bytte jag program och kom jag in på sociala omsorgsprogrammet och gick där till jag tog min fil.kand våren 2003. Det gick hur bra som helst, nu hade jag inte många skoldar i veckan utan det var mycket hemmaplugg. V började hos dagmamman när han var 1 år. JAg pluggade pådagarna när alla var borta.

Lycka till!!!
 

Jag gör det

Skrivet av  MsK
Bara halvtid, nu under föräldraledigheten. Av nån j-a anledning får jag inte ha de äldre mer än 15 timmar i vackan på dagis och 7-åringen har inget fritids alls.
Det är jobbigt, men inte omöjligt!!

Jag sitter således uppe på nätterna, lägger mig vid 3, går upp vid 8 - det funkar..
Får i regel undan en hel del de här 15 timmarna också, men det är ju inte alltid som lilla bebis låter mig plugga.
Kan inte bärga mig tills föräldraledigheten är över och det är dags för nästa hösttermin. Kommer troligen att uppleva den som rena semestern! :-)
 

det är

Skrivet av  Eva.N med 2pojkar&4flickor
Omvårdnadsprogramet med ämnen som intresserar mig *ler* men är dock orolig att jag ska missa läxor pg jobbigt att plugga med barnen? men iofs de börjar alla bli större oxå *skrattar* helt annan bana än min dröm tyvärr!!!!!men orkar ej läsa in sam tyvärr är jag dum?
 

vilken

Skrivet av  mia b
är din dröm då Eva?
Själv har jag inte pluggat sedan jag fick barnen, men funderar mer o mer på att läsa in några ämnen på distans så jag är klar att söka in på högskolan när minsta tjejen blir lite större. Själv hade jag tänkt bli sjuksköterska o målet är att en dag bli barnmorska.
 

jag ville bli

Skrivet av  Eva.N med 2pojkar&4flickor
Polis sedan jag började att gå vill ännu men men detta pluggande innan polishögskolan stoppar mig tyvärr!!!! men jag vill verkligen bli polis *ler*
men men detta kanske blir det roligaste jag varit med om? de tyckte på utbildningsforum att jag var dum som inte följde mina drömmars väg. Men sam är ngt jag känner bläääää jag pallar inte?
Vad skoj att du ska bli barnmmorska så känner jag med nu då det ska bli dax för bänken.
Undrar dock hur låååånga dar det blir? Kändes sjukt att fråga det hihi.
neuj nu ska barnen få sin lunch här så lillan får sova sedan
Kram
 

MsK

Skrivet av  mamma med 4 barn
vad studerar du till?
Vilka ämnen på halvtid?
 

Jag har 2 mindre barn

Skrivet av  Jofia
än dig. Men jag pluggar just nu på gymnasiet. Det går jättebra. Fast det är distansgymnasium så jag pluggar via datorn och åker och tentar var sjätte vecka på kvällarna.
Plugga du om du känner för det. Man ångrar det man inte prövat ´på! Det går ju alltid att sluta om det inte funkar...
 

Sambon pluggar...

Skrivet av  Acirlu...
Klart ni fixar det!!Bara ni är överens..*s*

Vi har tre barn och sambon pluggar i Skövde..Vi bor i Göteborg och han är borta sön-tors. nästan varje vecka...vissa veckor kommer han hem ngn dag tidigare...

Vi har även eget företag(butik) vilket innebär ganska många timmars arbete/vecka för min del men samtidigt har jag ju ganska bra möjligheter att styra min arbetstid...

Det funkar men det är ganska slitigt ibland....Tur vi har farföräldrar som ställer upp ibland när det krisar ihop sig...
 

Jodå, det klarar du!

Skrivet av  Snurran
Ett tips är att du redan från början med dig själv gör veckoavstämmning, dvs se verkligen till att du inte hamnar efter utan kontinuerligt läser så du håller dig ikapp och har koll på vad ni lärt er under veckan.

Var hellst beredd på att heltidsstudier innebär att du faktiskt behöver 40 timmar i veckan åt dina studier. Om du från början är inställd på detta och det sedan visar sig att du klarar studierna på mindre tid så blir ju det en glad överaskning. Men ställer man in sig på att behöva ägna mindre än heltid åt heltidsstudier kan det kännas väldigt tungt ifall man måste plugga mer än man trott.

Just nu käns mitt pluggande övermäktigt, men det beror på att jag ska ha mina komvuxbetyg i förtid för att komma in på min drömutbildning nu till våren.
Men utöver denna omänskliga slutspurt har det funkat bra att plugga och ha många barn.

Lycka till med studierna :-)
 

Jag pluggar nu

Skrivet av  Agnes med 5
med fem barn. Läser på distans och är till skolan minst 1 fm i veckan. Tycker det går jättebra. Ett helt annat tempo än att jobba och jag styr mer min tid. Tar ävenkvällar och helger till hjälp om det strular med studietiden på vardagarna. Jobbar var tredje helg också.

Lycka till det fixar du!
 

Jag har pluggat

Skrivet av  Elvira
mycket med växande barnaskara under tiden *S*.
Utbildade mej först till sjuksköterska och sedan till barnmorska medans familjen växte från 2-4 barn .

Under barnmorskeutbildningen hade jag fyra små och pendlade 15 mil varje dag. Det gick bra, men krävde mycket planering! Vill du, så går det! Go for it!
 

Självklart

Skrivet av  7 barns mamma
Här är det iof tvärt om... min man läser till sjuksköterska och vi har 7 barn hemma... detta funkar mycket bra, men är lite tufft ekonomiskt.... men jag tycker absolut att du ska ta chansen om din man ställer upp på detta... lycka till!! Kram
 

Artiklar från Familjeliv