Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga till er som kanske varit uppe förr?

Skrivet av Iggi på besök
Hej!

Har ett barn fött 02 och ett 03 och vi funderar nu på syskon till våren 2006.
Men jag har fastnat i det praktiska med mina tankar... Hur stor skillnad är det på 2 och 3 barn? Tycker att det går bra och smidigt här hemma, svårt att hinna med allt ibland., hur blir det då med tre?
Känns som ett megastort steg, att gå ifrån normen på två barn ;)
Önskar mig lite tips och erfarenheter från er, hoppas att det är okej att jag klampade in hit...

Kram / Iggi
Svar på tråden: En fråga till er som kanske varit uppe förr?

hej

Skrivet av  monika med 7
Ja du... jag fick tvillingar först... sedan rebecca.,.. skillnaden är väl att det är en mer*ler* nej jag tycker inte det är skillnad mer tvätt. Och en till att mätta...lycka till
 

Ingen

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Störst skillnad är det ju när man får sitt fösta naturligtvis. Sen när jag fick min 2:a tyckte jag omställningen blev jätte stor. När 3:an kom funkade allt jätte smidigt ingen skillnad alls tycker jag. Inte när jag fick fyran heller förutom att man då inte får plats i en vanlig bil annars ingen då heller. Jag tyckte jag kände mig mer och mer trygg i min mamma roll för varje barn.
 

Ett barn atr hundra procent utav din tid

Skrivet av  Kallinka
och två barn tar två hundra procent....Skildnaden är stor inte för barnen jag tyckte trean blev mer accepterad syskon var de redan och dela med sig den biten var ju redan inlärd men..En för många på charter resan bilen är redan fylld och för att ta med kompisar behövs en mindre buss. Är barnen tätt kan man glömma att hitta barnvakter och att gå på stan.vi väntar nummer fyra i sommar. Ett barn ger dig hundra procent kärlek två barn..Vist är det ljuvligt med ungar.
 

Vi har hittat barnvakt..

Skrivet av  Ingrid mfl *på besök*
till tre barn. Födda 2x -02 1x -03.
Vi har hittills hittat tre stycken som kan tänka sig ställa upp och även gjort de enstaka gång. Klart, det blir ju inga dygn man kan vara borta men enstaka timme eller två så.

kram!
 

vi har barnvakt till 5

Skrivet av  Erika m. 5 barn
en tjej som får betalt och hon tar hand om alla 5 jättebra.Men vi har bara barnvakt till alla om vi går och äter ute eller ska på bio. Min syster eller mormor kan oxå ta alla 5 några timmar.
OCH jag åker utan problem med 5 barn(äldsta är 8 år) till IKEA eller storhandlar om jag behöver. Om man bara ser till hur jobbigt det _kan_ bli blir det ju urpestigt att vara hemma med många barn.
En annan kvinna som hade 12 barn lär ha sagt;
1 barn tog all min tid, 12 barn tar all min tid.
 

Ingen större skillnad...

Skrivet av  Mymlan
...särskilt inte om man har barnen tätt för då kan man ju göra ung samma saker med dem. Läsa samma böcker, se samma filmen på bio, leka samma lekar, ha samma kompisar osv. Inbillar mig att det är jobbigare med större åldersskillnad, för då har ju barnen mera olika behov o intressen.
 

För oss blev 3:an stor skillnad..

Skrivet av  Ingrid mfl *på besök*
och innebar en känsla av mycket mer jobb. Har tvillingar födda -02 och fick en enling -03.
Jag tyckte/tycker det är knepigt eftersom det är svårt att hålla 3 barn i famnen/handen, att ha tre barn i knäet, sitta bredvid tre barn osv...

Men då var ju alla väldigt små och i mycket behov av hjälp samt kunde knappt göra något själv (typ klä på sig mm).
Dessutom hade jag alla barn hemma och började med tygblöjor. + att lillan visade sig vara en tämligen bestämd och lite känslig dam som kräver samma tid som tvillingarna gjorde tillsammans. Så det beror ju mycket på hur barnet/barnen är också.

Men lycka till!! Det är en känsla när man första gångerna gick in i sovkammaren och lyssnade till TRE barns snusande!!

Kram!
 

Artiklar från Familjeliv