Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lever det?

Skrivet av Johanna
Måste fråga... Jag satt och läste någon "gravidtidning", och det stod att man vid v. 20 skulle känna sparkar från lillen varje dag.Jag är i v. 20, och jag tror jag bara har känt sparkarna tre eller fyra gånger samanlagt. Jag blir lite nojjig... Lever han ändå? Eller är det ok att inte känna sparkar varje dag?
Hoppas helgen har varit bra.
Svar på tråden: Lever det?

en sak kan du lära dig redan nu...

Skrivet av  Krikkit
lyssna inte på allt du hör! :D
Solla ut och lyssna på det som känns bäst för dig.
Allvarligt, om han sparkar lite då och då, tror du att bebisen är död?
Alla barn är olika, det är alla mammor överrens om.. *ler*
Om bebisen inte sparkar alls på ett par dagar då kan du börja fundera på att oroa dig, och höra av dig till MVC så kan ni lyssna på hjärtat för att lugna ner dig.
Hur ofta eller hur sällan barnen sparkar är olika.
Tids nog så kan bebisen inte komma ut fort nog för att den sparkar dig så mycket! :D
Kram!!
 

Har inte känt något på fem dagar

Skrivet av  Johanna
Tack, det var skönt att höra. Man gör just så -lyssnar på allt och alla för man vet ju inte själv. Men jag ska lyssna till på ditt råd och försöka sålla bland all information. Men nu har det gått fem dagar tror jag utan att jag har känt något. Men min sambo har lagt örat mot magen och då säger han att han hör att det låter som vatten som rör sig. Är det lillen som rör sig utan att jag känner det?
Kram!
 

Om jag va dig..

Skrivet av  Krikkit
så skulle jag åka och lyssna.
Säg att det har gått fem dagara, du är orolig men att din sambo tycker sig höra något.
Fem dagar är länge...
Jag tycker du skall åka, inte för att jag tror något har hänt utan för att du skall känna dig bättre till mods!
Berätta om du åkte för att lyssna på hjärtat och hur det gick!!
Kram! :D
 

två av mina väninnor hade inte känt sparkar

Skrivet av  anne
i vecka 20. jag tror INTE du behöver oroa dig.
anne
 

Jaa du

Skrivet av  Siv m. David 030813
Gravidtidningar är inte allenarådande... Du har antagligen en lugn bebbe som ligge o vilar när du vill känna efter. De flesta bebisar är väldigt lugna när mamma är aktiv och kan tänka sig sparka på kvällen när mamma sätter sig i soffan eller så.

Du kan testa att dricka/äta något väldigt kallt, för min del var det så att bebisen då gärna spratt till en stund efterår. Eller puffa till den...

Är du väldigt orolig så ring din BM. Hon kan säkert lugna dig... om inte annat så kanske du kan få gå dit o lyssna på hjärtljuden. Det är säkert ingen fara.
 

känns bättre, tack

Skrivet av  Johanna
Känns lite bättre att höra det. Man lyckas ju oroa sig för det minsta. Och förmodligen också för att jag fick ett missfall innan, så känns det så overkligt att jag är så lyckligt lottad att jag ska klara det denna gången. Och tack för tipsen jag ska testa det.
Kram
 

En del känner ingenting.

Skrivet av  Jo-ann
Hade en jobbkompis som inte kände någonting från sin son under hela graviditeten. Själv kände jag väldigt tidigt och "för mycket".

Det är jätteolika.

Att du är orolig är också normalt. ;)

Lycka till!
 

Kände nog idag!

Skrivet av  Johanna
Tack för uppmuntran. Tror ibland att man håller på att bli klite kocko när man oroar sig för allt och inget. Men idag tror jag att jag kände något där nere. Jag hade precis ätit och låg ner för att vila lite. Då kändes det i nedre delen av magen. Som en nervryckning och kittling samtidigt.
Hoppas att du inte led allt för mycket av din vilda lille Jo-ann.
Kram
 

Jag har hört från v.26..

Skrivet av  Therese bf. 27/8
Min barnmorska sa till mig igår att man kunde inte räkna med att känna bebisens sparkar varje dag förrens i v. 25-26 någon gång...Jag kände inte mina första sparkar förrens jag var i v. 21, så det är väldigt olika det där. Det kan bla. bero på om man har moderkakan i framvägg, så kan man känna sparkarna senare än "normalt" (om det nu finns något som är normalt..)
 

Lite tidigt

Skrivet av  Pernilla m. Evelyn 030612
Ungefär vid v. 24-26 ska man känna sparkar varje dag. Tidigare kan det vara så att man bara känner sparkarna när barnet ligger åt vissa håll osv.
 

Artiklar från Familjeliv