Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad jag hade velat veta!

Skrivet av mammsen
Två sommrar i rad har jag varit gravid, men i år är min mage platt som en pankaka och jag har två små underbara tjejer som sover sött i sina sängar. Måste bara få smyga in på den här sidan för att dela med mig av lite sånnt som jag själv hade behövt veta för sådär 1-2 år sedan.
För det första så måste jag bara få höja ett varningens finger utan att skrämma upp någon i onödan, när det gäller att vara gravid och sola. Vissa personer och säkert dom allra flesta kan sola hur mycket dom vill utan att ta skada av det under graviditeten, andra som tex. jag fick pigmentfläckar av att sola när jag var gravid, dessa kan försvinna om man har tur, men gör inte det på alla, så om du märker att du får en lite konstig solbränna i ansiktet, så undvik solen i år!
Det andra gäller amning! Att amma är underbart, men det kan ta lite tid att komma igång, och det kan göra ONT! Så om ni upplever amningen jobbig första tiden så ska ni veta att ni är långt ifrån ensamma, men det blit bättre!
Lite andra allmäna tips är att köpa ett gäng små frote´tvättlappar på IKEA för en billg penning, alltid bra att ha... När ni köper vagn så prova att lyfta in den i bilen, om ni kommer att göra det sedan...
Lycka till med era magar!
Svar på tråden: Vad jag hade velat veta!

Tack för tipsen

Skrivet av  Johanna
Tack för tipsen. Det är sådant man inte tänker på som förstföderska. Men nu vet jag...=)
 

Ooja!

Skrivet av  Kanina & Leo 031123
Håller med om ikea-lapparna! va har 80 stycken, och de går åt fort. allt kan torkas me dem, de är perfekta!! 29,50 för 10 st är ingenting, det är det värt =)
 

Bra tips!!!

Skrivet av  Åsa med Herman *pa besok*
Dessutom vill jag passa pa att saga att langt ifran alla mammor kanner en omedelbar himlastormande moderskarlek till sitt nyfodda barn. For mej sjalv och manga jag har pratat med tog det ett tag innan den dar pirrande moderskarleken kom krypande. Antar att det ar lite tabu att prata oppet om det och att det ar svart att erkanna och kanske tror man att det ar nat fel pa en. Men man har gjort ett jattejobb, forst 9 manaders graviditet och sen en forlossning och man ar saaa trott och allt ar nytt och man ar osaker pa om man gor ratt. Barnet skriker och amningen kranglar, baby bluesen satter in och da ar det latt att man inte kanner det man tycker att man borde kanna...

MEN, i takt med att man vanjer sej vid rollen som mamma vaxer karleken och for varje dag blir den starkare och starkare!
Jag kan inte med ord beskriva den karlek jag idag kanner for min lille underbare kille som snart ar 2 1/2...!!!

Lycka till med era sma! Ni har en underbar tid framfor er!!! :-)
 

Artiklar från Familjeliv