Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

väldigt mammig baby! tips?

Skrivet av trött & lessen
hej!

min 6 månaders baby har alltid varit "besvärlig" men nu är det värre än någonsin.
hon är gnällig och sover dåligt (tänder, magen?) och hon ammar jämt (känns det som) och vill inte ha annan mat alls, eller välling, eller ersättning....

nu visar det sig mer och mer att gnälligheten även är sådan att hon skriker när någon annan än jag tar henne, alltså verkligen gallskriker och sträcker armarna mot mig, och tystnar (för det mesta) direkt hon kommer i min famn. hon vill sitta hos mig och betrakta omvärlden, då kan hon skratta och le åt andra personer, men så fort någon annan tar henne blir hon lessen direkt, även om det är hennes pappa.

detta är såklart jättejobbigt för oss alla!

min man tror nu att jag "skämt bort" henne genom att ta upp henne, vagga och vyssa, eller aktivera henne varje gång hon är lessen. jag bär henne jättemycket, det är sant, både i bärsele och i famnen. hon sover middag på mig, och sover i min säng.
om min man tar henne gallskriker hon oavsett vad han gör, så nu tar han henne och låter henne sedan skrika (vad ska han annars göra), men det blir ju väldigt sällan.

vad ska man göra för att vänja henne vid andra?

har jag "förstört" henne?

är det bra för henne att skika hos nå´n annan ibland, för att vänja henne?

ska jag låta henne ligga och skrika även när vi är ensamma, och sluta med att sova i famnen?

snälla hjälp mig, min bvc-tant är knäpp, ingen hjälp därifrån att vänta!
Svar på tråden: väldigt mammig baby! tips?

sorry! fel snack!

Skrivet av  trött & lessen
.
 

Svarar i alla fall

Skrivet av  Pernilla m. Evelyn 030612
Trots att det är fel snack. Jag hävdar att man inte kan skämma bort en liten bebis med närhet. Din dotter har precis upptäckt att hon är en egen liten person och att du kan försvinna. Så klart att man måste få vara ledsen då! Det kommer att bli bättre när hon utvecklas vidare och ser att mamma inte försvinner när hon lämnar rummet och när hon kan krypa efter dig. Vad andra utanför familjen tycker behöver du inte bry dig om, men jag förstår att pappa känner sig utanför. Fast jag tycker nog att det är hans ansvar att ha dottern så mycket att hon känner sig trygg även med honom - inte att du ska låta henne skrika. Han får väl helt enkelt passa på att bära henne så mycket det bara går hon är mätt och utsövd, busa med henne och gärna sova/vila middag med henne på helgerna.

Vi har "skämt bort" vår dotter hur mycket som helst med just närhet, att bära och sova intill osv och hon är en mycket trygg liten tjej som gärna är hos andra som hon känner igen. Jag tror att det har mest med personlighet och utveckling att göra om barnen blir mammiga/pappiga samt självklart vem/vilka som är närvarande.

Passar även på att tipsa om Attachment Parenting-snacket under Föräldraskap om du inte redan hittat dit. :-)
 

Artiklar från Familjeliv