Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Solarium

Skrivet av Vian6 v.29+4
Nå´n som vet om det är farligt att sola solarie när man är gravid? Jag är i vecka 29 och nu när det snart är dags för kjol så vill man ju vara lite brun om benen.
Vet att man kan få bruna pigmentfläckar men är det så vanligt och de försvinner väl?
Svar på tråden: Solarium

tror jag

Skrivet av  skorpan bf 21/12
har hört att det inte ska vara farligt om det inte blir för mycket, men mycket riktigt kan du få pigmentfläckar och det är faktiskt inte säkert att dom går bort. En kollega till mig har sina kvar sen 13 år. Vill inte skrämma upp dig för det är kanske mer ovanligt än vanligt att de stannar kvar men var försiktig och fråga på solariet eller BM om du är osäker.
 

Det ar ALLTID

Skrivet av  Åsa
farligt med solarium... Bruna pigmentflackar ar knappast det varsta att oroa sej over nar man solar - och sarskilt just solarium... Risken for hudcancer okar med 50% om man solar solarium 10 ganger om aret...
 

Jag solar som vanligt.

Skrivet av  Cindra bf. 27/5
Jag har solat solarium en gång i veckan under hela min graviditet, precis som jag gör alltid annars oxå. Jag har hört att många pratar om pigmentfläckar men jag har inte sett till en enda.

Jag rådfrågade min barnmorska oxå o hon sa att så länge jag mår bra av det så e det ingen fara.

Jag var dock lite fundersam i början men lilla pysen i magen, som e väldigt livlig av sig, blir faktiskt lugn o fin när mamma ligger i värmen o gottar sig.

Lycka till!
 

strunta i solarium

Skrivet av  "solbrun" utan solarium och gravid!
använd brun-utan-sol istället!
Det är säkrast,ger mest och fortast färg och du riskerar inte att få pigmentfläckar!!!
 

Det har enligt min BM --->

Skrivet av  Angie72 Sthlm (bf 17/9)
inget med själva solariesolandet att göra, även om det i sig inte är bra med för mkt solarium.

Det handlar om solning i allmänhet.

Det som kan hända är att om magen exponeras alldeles för mkt för solljus, så mår inte bebisen bra utav det. Det har visat sig att bebisen KAN bajsa i fostervattnet vilket INTE är bra, då de dricker utav den.

Vet man med sig att det blir mkt solandet, så ska man åtminstone försöka skydda magen mot ljuset. Kanske kan ha en baddräkt eller ngt som skyler magen.

Hoppas det gav svar på din fråga :)

Brun-utan-sol tror jag oxå mer på...
 

Ang.brun utan sol

Skrivet av  Vian6 nu v.33
Har provat det men jag får såna hemska utslag som kliar väldigt mkt. Får väl leva med att mina ben är bländande vita;)
 

Lr så låter du...

Skrivet av  Angie72 Sthlm (bf 17/9)
tiden ha sin gång...Låta solen göra jobbet alltså :)
 

Artiklar från Familjeliv