Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad behöver man

Skrivet av :)
till själva skötseln av bäbisen?
Salvor, puder, till badet m.m
Vilka märken är bra på de olika grejjerna?
Svar på tråden: Vad behöver man

:)

Skrivet av  Lena_O
Du behöver i princip ingenting i början.

Barnoljan vi köpte, använde vi aldrig. Testade en gång i ett bad, men då halkade hon ur våra grepp, så det slutade vi med direkt.
Puder använde bara maken, inte jag.
Inotyolsalva däremot, gör under på såriga stjärtar.

Vi hade mycket slit-å-släng handdukar istället för hushållspapper att torka med (i frotté).

När vi tvättade våra bebisar, så använde vi bara vanligt vatten. Handfatet är perfekt som badkar! :)

Bommullstops när det blir lite snorigt i näsan.

Fick jag barn idag, så hade jag skaffat tygblöjor för sommarperioden. Dom är inte lika täta. Men när dom var riktigt små, så kunde man bara linda in dom i en handduk och lägga dom i skuggan. Det kommer inte så mycket ur små bebisar... ;)

Lycka till med bebisen!!!
 

om det tvistar de lärda

Skrivet av  ÅsaL
Här finns nog lika många sanningar som det finns mammor :-) Mn här får du vad jag tycker man behöver:

* Natusan Oil Bath
* Tvättservetter i papp (blötes med vatten - mkt bättre än parfyrmerade dyra våtservetter. Plus billigare)
* Idomin
* Zinksalva.
* Massa handdukar att ha på axel, på skötbordet etc.

Det är allt som behövs. Bada kan bebisen göra i handfatet i början, för i början vågar du knappt bada den *L*
 

Inte mycket

Skrivet av  Pernilla m. Evelyn 030612
Man får sina egna favoriter efter ett tag. Vi had:
Aco barnolja (ett par droppar i badvattnet)
Inotyolsalva mot röd rumpa
Vitt vaselin när det är lite rött och till nariga kinder mm
Tvätlappar i papper (ljummet vatten räcker)
Ikeas tvättlappar i tyg som kräkskydd och att tvätta med vid bad mm
Änglamarks parfymfria tvättservetter i skötväskan

Barnolja använder vi fortfarande i badet och vi har inte behövt ha någon tvål än. Vi tvättar bara av med en tvättlapp.
 

Ingenting

Skrivet av  MsK
av det nu nämner.

Blöjor och vatten räcker bra. Till ömma rumpor använder man bröstmjölk.
 

i början

Skrivet av  Elvira
behöver man kanske inte så mycket. Men för skötsel skulle jag inte välja ngt med mineraloljor, för det täpper till hudens porer och skapar ett beroende.
Jag slår ett slag för produkter baserade på vegetabiliska oljor och inte bergsolja.
 

inte mycket

Skrivet av  Nizza
*Börja med att köpa ett paket blöjor så du har hemma (eller kanske få ett gratis via babybasic?)
*Pappersservetter / våtservetter (bra att ha i skötväskan när man åker iväg)

Bröstmjölk funkar utmärkt till röd stjärt mm.
Några handdukar (vanliga/gärna urtvättade) att ha till bad/att lägga barnet på (mjukt och skönt)!

Puder:har aldrig använt på min son
Salvor:använder idomin när jag tar tempen på sonen
Badolja:Har använt oparfymerad badolja (barnängen) men det är nog onödigt, pröva dig fram, funkar det utan så strunta i det.

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv