Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tipsen jag hade velat ha

Skrivet av Anna T2
Hej, jag fick mitt första barn i januari och här är några saker som jag vill tipsa om inför den första tiden. Den mesta basinformationen har ni läst tusen gånger, här är "det lilla extra"-grejer för barnet och en själv!

* * *

Skaffa en bra nattkräm till dig, du kommer att sova lite oregelbundet nu och då är det skönt att känna att man i alla fall har lite skönhetssömn!

Man är uppe mycket på natten också och dygnet runt-linser har varit kanonbra för mig. Slipper tricksa med glasögon när bebisen vaknar.

Gå till en naprapat eller kiropraktor som kan ta hand om dig en stund någon månad efter att du fött. Du kommer att bli förvånad över alla nya muskler du använde under graviditeten och förlossningen! Jag hade exempelvis JÄTTESPÄNDA halsmuskler i flera veckor efteråt utan att riktigt vara medveten om det. Dessutom bär du barnet, ammar, det är många nya ovana ställningar. Låt någon som kan sin sak knaka ut dig, du kommer att må som en prinsessa!!

Stretcha på kvällarna. Sträck ut handledsmuskler, skuldror, armar, nacke. Du kanske bär barnet massor och det är påfrestande för musklerna. Jätteskönt med mjuk stretch!

Skaffa Apotekets tvättolja för underlivet! Otroligt skön att använda efter att du fött, gör att det inte känns så hårt att tvätta sig om man blivit sydd. Du kan även använda den före födseln för att mjuka upp området.

När ni kommer hem från BB vill ni inte i första hand tänka på mat till er. Det är alltså smart att i förväg ha skaffat eller lagat rätter som finns i frysen.

En annan bra grej att ha är plockmat i kylen. Som ammande nybliven mamma är man dels superhungrig och dels dålig på att planera för sina egna behov. Man kan se till att sånt man gillar, som kalla köttbullar, morötter, god ost, tunnbrödrullar, korvar, grönsaker, kex.

... kommer snart på fler tips...
Svar på tråden: Tipsen jag hade velat ha

Tackar...

Skrivet av  Katarina bf 14/7
Det är precis den här typen av tips som kan vara bra att ha.. Köper tvättoljan i morgon :)
 

Artiklar från Familjeliv