Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ny här - Örnsberg - flerspråk tips

Skrivet av Drine v11+4
Hej,
Jag har precis upptäckt den här sidan som är tycker jag den mest intressanta :)
Det finns så mycket att säga att jag måste ha en sån rubrik.

Kort: sambo och jag bor i Örnsberg, Stockholm.
Finns det grannar här?

Vi har också 2 olika språk och självklart ska barnet kunna de 2. Det ska kunna prata med hela sin familj!
Båda föräldrar ska prata sitt språk med barnet

+ för att barnet ska prata de 2 språken (efter flera observerade fall): bor man i Sverige så ska föräldrarna prata andra språket tillsammans hemma.

Nu har jag ett problem: jag lyckas inte prata mitt språk pga allt är på svenska omkring mig (jobbet...)
Jag glömmer anstränga mig fast sambon kan förstå om jag pratar långsamt.

Har ni tips till detta?
Svar på tråden: ny här - Örnsberg - flerspråk tips

lär barnet svenska punkt slut

Skrivet av  Anna
Lär barnet svenska och prata svenska i hemmet, då kommer erat barn bli bäst anpassat till det svenska samhället.
Är inte snällt emot erat barn, om ni planerat att bo kvar i sverige så måste erat barn prata svenska, speciellt om han inte ser ut som en svensk så kommer han få lättare i livet i sverige över huvudtaget om han pratar svenska rent och inte bryter.

Givetvis kan han lära sig ditt hemspråk också men jag tycker det är fruktansvärt fel att ni endast ska prata ditt språk inom familjen, då kommer inte erat barn få den träning han/hon behöver i det svenska språket, i skolan med gramatik och allt vad det innebär, blir en stor påfrestning.

Du behöver absolut inte ta det som ett påhopp, inte så jag menar, bara så jag resonerar och anser. Finns säkert en del barn som klarar ren svenska + ett annat språk i hemmet, men jag tycker personligen det är att göra det svårare för barnet än nödvädigt. Barnet kommer födas som svensk medborgare och som svensk medborgare ska han kunna tala ren svenska enligt mig.



 

usch Anna vad du förstod fel

Skrivet av  Drine v11+4
Jar har bott i Sverige för 2,5 år och jag pratar bra svenska. Min sambo är svensk. Så inget pb med svenskan.

Mitt problem är att jag pratar så mycket svenska att jag inte lyckas prata mitt modersmål med min sambo hemma och det behöver han, bara för att förstå vad jag ska säga till vårt barn och vad som sägs i min familj i mitt hemland.

Dessutom blir vårt barn inte bara svensk men får ett dubbelt nationalitet och det ska kunna prata med mormor och morfar. Har barnet inga stora problem så kan det lära sig ordentligt mer än 2 språk. Barnen kan mycket mer än vad vi tror.

I flera fall har jag märkt att barnen som får ett andra språk från bara en person kan förstår det men pratar inte det.
Andra barn som fick andra språk från en person + konversationer hemma kunde utmärkt prata båda språk (svenska fick de från skolan, kompisar, svenska släkten).

Definitivt vill jag prata mitt modersmål hemma om vi bor i Sverige -det skulle vara tvärtom om vi bodde i mitt hemland. Sedan var föräldrar ska prata sitt språk med barnet.

Once again, mitt problem är att jag glömmer anstränga mig för att prata mitt modersmål med min sambo hemma.

Hoppas att det inte blev otrevligt men jag måste rätta missförståndet.

Jag letar fortfarande efter tips för att anstränga bättre. Jag är ju rädd att inte prata mitt språk med mitt barn eftersom jag gör inte det med min närmaste.

 

Och hur ser en svensk ut?

Skrivet av  :(
De flesta blonda har sin härkomst från öststater eller Finland.

Vad menar du med osvenskt uteseende? Finns det några sånna i det här landet?

Själv är jag ursvensk många generationer tillbaka. Men jag har ändå mörkt hår och bruna ögon.

Om det nu är från någon Vallon från 1600-talet, eller om det är mitt lappblod vet jag inte.

Är jag osvensk då?

Att vara svensk och blond är bara en gammal myt som figurerar i andra länder.

Men Anna, du kanske själv inte är "svensk"???

Dessutom är Sverige en ganska liten fläck på världskartan. Att kunna svenska perfekt behöver man inte i den stora världen...
 

hahaha

Skrivet av  chantelle
gud vad bra, alla ni som svarat på ANNAS svar till Drine, herregud vad bra ni är, speciellt du -sur smilegubben!!!
det var det bästa jag läst på länge alltså, jättebra skrivet!!!
 

Ja... :)

Skrivet av  Lena_O = :(
Jag blev så upprörd att jag glömde lägga till mitt namn... ;)

 

Två språkighet...

Skrivet av  Sanna
...är bara en fördel, det är absolut inte så att barn som lär sig ett språk till vid tidig ålder blir sämre på det ena. Barnet kommer att prata perfekt svenska och som bonus kunna ett språk till. Utöver det så tycker jag att det är viktigt att känna till sitt arv och att vara stolt över sitt ursprung. Och det faktum att det är ett handikapp i Sverige idag att inte se "svensk" ut eller ha ett utländskt efternamn är sorgligt och bör bekämpas
 

Feeeel!!!

Skrivet av  Karinko bf 6/12
Jag är logoped och har bla läst 5p om flersprpåkighet. Att verkligen behärska sitt hemspråk i både tal och skrift är ger de bästa oddsen för att också behärska svenskan. Dessutom: rådet är att bor du i Sverige och pratar ett annat språk hemma så ska du prata ditt hemspråk hemma, alltid. Det språk som dominerar lär man sig ändå, i skolan och övriga samhället. Om man inte lär sig svenska beror det på andra parametrar. ALL forskning säger att det inte är svårare att lära sig två språk än ett, och om ett språk ligger risigt till så är det alltid hemspråket eftersom det pratas av färre runt omkring. Sådeså!
 

Flera språk.

Skrivet av  Lena_O
Det är ju inte ovanligt med att man låter sina barn bli flerspråkiga, och alla gör på olika sätt.

I Finland är detta väldigt vanligt, där man lär sina barn Svenska och Finska.

Du kan ju prata ditt språk med barnet, det kan räcka. Man behöver inte prata det "andra språket" (vad det nu är) hela tiden. Barn snappar upp det ändå.

Är det en ovanligt språk, eller kan du köpa videofilmer och språkkassetter med sagor på det språket?

Det som händer med flerspråkiga barn, är att dom kan upplevas som att dom är sena i språket när dom är små, men det är en naturlig utveckling som går över.

Sedan har ditt barn rätt till språkundervisning i skolan på detta språk.

Att lära barn flera språk lönar sig i längden. Dom kommer att ha lättare att lära sig fler språk och det kommer att underlätta när dom en gång blir vuxna och ska börja jobba.

Utlandsstudier går också lättare för flerspråkiga barn.
 

barn har dessutom lättare att lära språk

Skrivet av  nevyn v10
än vuxna. Klart barnet ska lära sig båda era språk!

Tycker det var en bra idé med filmer, sagoböcker etc på ditt språk. Det finns ju böcker på de flesta språk på biblioteket med så slipper ni köpa en massa om ni inte vill det.

Det går nog bra ska du se, varva mellan de två språken hemma så barnet förstår att båda speåken är lika viktiga.
 

Hej!

Skrivet av  *Liz* bf 30/10
Och välkommen hit :-) kul att du hittat hit, har du sett att det finns speciella ankomstgrupper också?!

Jag är svensk men min sambo är britt så vi kommer också få ett flerspråkigt barn! Självklart så vill vi att vårat barn ska kunna prata med både mor och far föräldrar. Tyvärr bor jag inte i sthlm utan i sundsvall.
För det första så måste jag säga att du ska skita i vad "anna" skrivit här ovan, det verkar bara vara en person som inte har nån kunskap om flerspråkighet och med en hel del fördomar! Det finns inget som säger att ditt barn skulle få svårt och inte lära sig svenska om det andra språket talas i hemmet.
Jag är språkstuderande (engelska) och har skrivit min c-uppsats om tvåspråkighet (d-uppsats i samma ämne också men inte gjord än). Det finns flera typer av tvåspråkighet: one parent one language är nog den vanligaste om föräldrarna har olika språk. Det betyder att man pratar sitt modersmål med barnet i hemmet och utanför. En annan variant är One language one location, där så pratar man ett språk (vanligtvis minoritetspråket, dvs ditt språk) i hemmet och på så vis introduceras barnet till majoritetsspråket utanför hemmet.
Hur ni än gör så måste ni fundera vad som känns bra för er, vi kommer att prata våra modersmål med barnet för det känns rätt för oss. Nu är engelskan ett ganska vanligt språk som barnet får från olika håll ändå. Om du har ett ovanligt språk så kanske det passar bäst för er att prata ditt språk hemma, fast om din sambo inte pratar språket kan det vara svårt. Kanske det finns en kurs som din sambo kan gå för att lära sig ditt språk bättre? Det finns inget som säger att ditt barn inte kommer att lära sig svenska om ni pratar ert språk i hemmet. Barn är som svampar och lär sig väldigt lätt. Upp till tre språk har barn inga problem att lära sig, efter det kan det bli lite krångligt.
Det du kan göra för att optimera ditt barns chanser för att lära sig ditt språk är att vara konsekvent när du pratar med h*n (dvs inte mixa in svenska). Du kan också försöka köpa/hyra filmer band cd med ditt språk för att barnet ska få höra språket så mycket som helst.
Om du vill kan jag skicka lite tips på böcker om tvåspråkighet, ge mig din e-mail bara eller säg till här eller ank nov.
Har du fler frågor så säg bara till, det finns även ett snack för multikulturella familjer inne på familj och relationer.
Lycka till!
/Liz
 

mitt emejl

Skrivet av  Drine v11+6
Tack, Liz för ditt förslag. Det är jätteintressant så du kan skicka mera information till:
[email protected]
 

Mitt råd

Skrivet av  Tyrvi
som från början uppvuxen med svenska engelska och portugisiska är att du kan leka med barnet på ditt språk. Då lär barnet sig ditt språk i en positiv omgivning. Vanligt är dock att barn inte pratar alla språk som små utan väljer ett, men när de blir äldre kan de det andra språket ändå. Anledningen till att jag förespråkar lek med barnet sjäv är att det ger en positiv upplevelse av språket och blir ett fint band mellan er. Själv hade jag väldigt svårt för engelska länge eftersom det var det språk som mina föräldrar grälade på innan de skiljde sig.

Svenska lär de sig ändå på dagis och i skola. Det behöver du inte oroa dig för och strunta helt i dem som säger annat.
 

tack alla för era svar *imt*

Skrivet av  Drine v11+6
:D
 

du ska självklart försöka..

Skrivet av  chantelle
det är ju klart att du åtminstone ska försöka prata ditt hemspråk med ditt barn, din man lär ju lära sig han med på så vis då han också kommer att höra dig prata på ditt språk hela dagarna.
Jag är själv uppväxt i ett tvåspråkigt hem och kommer självklart att tala båda språken med mitt barn sedan, dessutom talar min man ännu ett språk så vårat barn kommer att bli 3språkig redan från början!
Det är en extrabonus bara som man inte ska sumpa...och det där som ANNA skrev, det var det dummaste jag läst på länge...jag bryter inte ett dugg fast min mamma är utländsk, ignorera dessa människor,de bevisar bara för hela världen hur okunniga de är.
Förresten, vi bor på södermalm, det är väl ganska nära Örnsberg..?
 

kul nästan en granne!

Skrivet av  Drine v11+6
Ja Örnsberg är 2 stationer efter Liljeholmen så nära Söder.
"Chantelle"...har du franska som modersmål?

Jag var också jätteirriterad över Annas inlägg, husch... och när det gäller brytning så tappar även tonårinagr den!
Från ungefär 18 år har man svårare att tappa den ;)


 

hej igen!!

Skrivet av  Chantelle
nej, mitt modersmål är väl svenska, men min mamma pratar spanska (kastiljanska), fast jag är inte världsbäst på det...jag är däremot gift med en spanjor som pratar 2 olika sorters spanska (katalanska och kastiljanska) men även franska.
Mitt nicknname har jag fått av honom, han kunde aldrig lära sig uttala mitt namn i början av vårat förhållande så det blev Chantelle...
hur gammal är du?
Jo, jag har varit i örnsberg, det finns väldigt fina lgh där som vi tittade på innan vi fick ett radhus lite längrebort från innerstan. Vi flyttar dit i juni iaf...
Såna där som Anna är enormt irriterande, jag blev väldigt provocerad,men men, hoppas hon håller tyst nästa gång...!!!!
Jag tycker inte att det är fel att bryta, däremot är det ju en annan sak om man använder rinkebysvenska, det språket låter väl kanske lite grovt men det är ju en helt annan sak...
Lycka till nu och låt dig aldrig knäckas av IDIOTER som ANNA bara...
Ha det så bra!!
 

hej drine, jag har en god vän

Skrivet av  anna (i stockholm)
som kommer från tyskland, pappan är svensk. De gör så att HON pratar tyska med barnet när de är ensamma. Så fort det är folk runtomkring så pratar de svenska. Detta funkar jättebra. Hon är redan 2-språkig (barnet är 5 år nu) men kan skilja perfekt på svenska och tyska.
Kanske ett tips.

Många hälsningar och lycka till
anna (inte samma anna som svarat tidigare)
 

vi bor i Örnsberg...

Skrivet av  Minna med Nelson 021105
och våra kompisar i aspudden är två språkiga. Mamman är från australien och har bott i sverige kanske tio år men det faller sig ändå naturligt för henne att prata engelska med sitt barn. det är helt enkelt hennes första språk. Sonen är bara ett och ett halft år ännu så han pratar inte men det ger sig väl när det kommer igång. Naturligtvis så kommer han få höra mest svenska under sin uppväxt eller så länge dom bor i sverige i alla fall. Men gör det så mycket. Jag tror att du ska prata det språk som du känner dig mest bekväm och närmast med om du förstår vad jag menar. Det språk som du har lättast att utrycka dina känslor på. vilket brukar vara modersmålet. Barn är så absorbtiva att dom kommer att fatta att det är ditt språk och inte allas språk. Om barnet sedan väljer att bara prata svenska så är väl det ok. det viktiga är att du kan förmedla vad du känner på ditt språk.

Men det allt det där verkar du ju redan ha klart för dig. Annars har du fått bra tipps. sånger, böcker och videofilmer på ditt språk kommer säkert att kunna hjälpa till.

Vi ses i parken!
 

svårt

Skrivet av  kajsadk
hej drine

jag har det på samma sätt. jag bor i danmark sedan åtta år och pratar aldrig svenska. jag vill jättegärna att den nya prutten skall lära svenska men tycker att det är helt omöjligt att börja prata svenska hemma. kanske att det blir lättare när den kommer ut? hoppas det.
jag har också två pappungar på 5, dem borde jag också prata svenska till, de lär ju så fort, men det kommer heller inte. får lite panik...
kanske att jag skulle försöka finna andra svenska mammor... det är kanske en idé, att finna mammor som man kan prata modersmål med tillsammans med ungarna?

kajsa
 

jag försöker också ...

Skrivet av  Drine v12+2
... träffa människor som har samma modersmål som jag. Efter att ha pratat med dem, med min familj eller rest till mitt land är det lättare att prata språket hemma men det går snabbt till svenska.

Jag märkte att det funkar också en stund efter att ha sett en film eller läst på mitt 4:e språk.

Med min sambo hade vi ett system som funkade bra ett tag: en dag per vecka då vi bara skulle prata mitt språk. Men nu lyckas jag inte anstränga mig.

Jag hoppas verkligen att det inte blir nåt problem sedan när barnet har kommit.
Jag har dock en kompis som inte lyckas prata sitt språk min sin lilla pga att pappa inte förstår.
Men dansmän förstår ju svenska eller hur?

 

språk

Skrivet av  kajsadk
jo, Hans förstår svenska ganska bra, han skall bara vänja sig men det är ju lite svårt när jag aldrig kommer i gång. det är så mycket lättare och bekvämare att bara mala på som vanligt var det är en garanti för att vi förstår allt...
men efter att jag har läst ditt indlägg här tror jag att jag vill göra något för att träffa andra svenska mammor, det vrimlar ju av svenskar här, jag känner bara inte några ännu. men det var inspirereande att läsa om en annan som har det på samma sätt.
lycka till!!

mvh kajsa
 

Det som är naturligt

Skrivet av  JENN_B71
för dig och din partner. Om ditt hemspråk känns lätt och naturligt för dig, framför det svenska språket, så är det det du skall tala med ditt barn. Inget barn har mått dåligt att lära sig fler språk, tvärtom!
Hade ett par grannar förrut, en pappa som var chilinare, hans fru var från Libanon och barnen var födda här i sverige. Hemma pratade de både spanska, arabiska och svenska. Med oss "svenska grannar" och på dagis talade de flytande svenska, bättre än sina föräldrar.
 

Artiklar från Familjeliv