Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

snusning/rökning bästa sättet att sluta?

Skrivet av alla
jag snusar och röcker hur ska jag lyckas sluta med båda....samtidigt...
Svar på tråden: snusning/rökning bästa sättet att sluta?

Genom att bestämma dig

Skrivet av  Pia
Sätt barnens bästa först.
 

en som klarat det

Skrivet av  aprill mamma
Det är lätt att komma med goda råd i synnerhet av personer som inte är nikotin beroende. Jag själv slutade röka när jag planerade att bli gravid (2 veckor innan jag blev det) snusande hade jag lite svårare med. Men bytte från general till catch eukalyptus eller liknande som jag inte annars varit så förtjust i men jag fick ju min lilla dos nikotin ändå. När illamåendet kom så var det lätt att sluta, för jag hade den turen att jag började må ännu mer illa när jag snusade och då vill man ju inte ha snus. Men nu när illamående har gått över för mig så börjar suget komma till baks men har jag klarat av över 3 månader så skall jag klara de resterande månaderna också! Lycka till!!
 

Jag har själv

Skrivet av  Pia
slutat, så jag vet visst vad det handlar om.
Men mitt bästa råd är att VERKLIGEN bestämma sig. Och att tänka på barnens bästa, inget kan väl vara heligare än det?
 

missförstånd

Skrivet av  april mamma
Det var ingen syftning på dig utan bara en erfarenhet som jag beskrev. Om du har rökt och snusat så har du säkert hört att folk säger att det är "bara att sluta"
 

en annan som slutat

Skrivet av  Afrodite
Jag slutade röka runt 1 år innan vår lilla blev till. Men vet att det kan vara svårt att sluta. För mig var det inte en jättekamp, men har ändå några små råd o tips att komma med.

1. Bestäm dig för ett datum då du skall sluta. Tills dess kan du hålla på o trappa ner om du vill, men det datumet gäller, inte en cigg efter det. Du måste vara hård mot dig själv, för det där med o trappa ner lyckas sällan, tänk på att efter 48 timmar så har du inte kvar något nikotin längre i kroppen, utan då är det mer ett psykiskt begär. så nikotinplåster är bara ett stöd i början. Det fysiska begäret är den lilla biten, det psyksika/vanan är det svåra o slåss mot.

2. Ersätt vanan. ladda upp till tusen med frukter som du gillar i kylen, t ex apelsiner har jag hört flera tycker är bra. gör morotstavarm ha massa tuggummin hemma. När du sedan känner att det kliar i fingrarna så är det bra att ha ngt annat i händerna att småäta på, o då ngt nyttigt som fruktbitar eller morotstavar.

3. Tänk efter när du är som minst röksugen. Sällan är man sugen på en cigg direkt efter att man borstat tänderna o man är ricktigt fräch i munnen. så borsta tänderna när suget faller på som värst, då har du ngt o ¨göra o minskar suget.

4. Elimininera risken. Tänk efter när du är som mest röksugen. Acceptera att detta är en svår period för dig, vänner som är storrökare är inget bra sällskap när man slutar röka, utan dom får helt enkelt acceptera att sålänge du håller på o sluta så får du hålla dig på avstånd efter dom. Och just andra cigg som man har vanor förknippade med. som t ex morgonciggen eller efter maten ciggen eller vänta på bussen ciggen. hur kan man eliminera den risken/suget. T ex tuggummi eller göra ngt annat, inför en ny ritual.

och tänk nu även på bebisen, det är så viktigt för bebisens skull att du slutar röka. Du får så mycket nyttigt ut av o sluta röka.
Du...
*Får Mer pengar över- ( spara dessa i en burk o unna dig ngt annat)
*får bättre kondition
*får bättre hy
*minskar risken kraftigt att ditt barn skall råka ut för psd
* minskar risken att ditt barn får astma o allergier
*ger ditt barn en bra start i livet och barnet blir troligen inte underviktigt som många barn till rökare kan bli.
listan kan göras bra mkt längre, men det vet du säkert redan själv.
Och sissta punkten på hjälp dig själv till o sluta röka listan.
Skaffa stöd
Se till att din omgivning är medveten om att du håller på o slutar röka o att dom får vara beredda på att det är jobbigt för dig och att dom kan stötta dig.
Lycka till!
 

Börja med annat

Skrivet av  Lilla S
Nummer 1 är att bestämma sig, ju förr desto bättre. Lägg till annat i livet som hjälper dig att inse att du tagit ett steg i rätt riktning tex avslappningskurs, gympa. Unna dig annat tex massage 1 gg i veckan. Skaffa dig en livsstil som stödjer ditt nya liv helt enkelt.

Jag slutade 3 månader innan jag blev gravid och trodde ett tag att det blir omöjligt men se det gick. Tuggade massor med vanliga tuggummin först.

Det kommer att gå bra för dig med. Surfa runt på alla anti rök/snus siter du kan hitta för att verkligen övertyga dig själv om att bebis och nikotin INTE går ihop, när motivationen sviktar.

LYCKA TILL!
 

choise

Skrivet av  nnn
det nikotinfria snuset choise hjälpte mig en massa. Det kändes bra att få pilla med någonting, speciellt när jag var med mina rökande och snusande kompisar.
 

Artiklar från Familjeliv