Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gillar jag barn?

Skrivet av GBGKarinS
Underlig fråga när jag jobbar på fsk och är gravid men ändå. När jag går och handlar och något barn vrålar hela tiden så överöses jag inte direkt av gulliga moderskänslor.. Eller härom dagen när jag åkte buss och en typ 3 åring satt bakom och pratade på både in och utandning hela vägen + att han sparkade på mitt säte oavbrutet, borde jag inte då bli lite sådär rörd och tänka att snart har jag en såndär gullunge istället för att vilja säga åt mamman att be ungen att HÅLLA KÄFTEN!! (gjorde det inte) Men är det en sådan mamma jag kommer att bli? Som ber mitt barn att hålla käften? Eller är det det där med egna barn och andras ungar? För jag älskar alla mina 11 syskonbarn och barnen jag jobbar med. Men jag kan bara inte tycka att främmande snoriga barn med händerna i det smågodis jag tänkt ta är så uunderbaara.. Tänkte länge att jag inte skulle skaffa barn för att jag var rädd att känna så med dem. Tänk om det blir så? Känner någon likadant?
Nu nått annat..
Sussienuss: du får gärna maila mig på [email protected] (så slipper alla andra att läsa om våra identiska liv!) Vart bor du när du är i grebbestad?
Kram alla, Karin.
Svar på tråden: Gillar jag barn?

Jag förstår dig

Skrivet av  Ina v 22+1
Jag kan känna precis likadant. *s* Ungar som vrålar i affären, som lipar eller pekar finger från en bil, andras ungar som pillar sönder mina grejer...
Men jag kan också stå med ett fånleende på läpparna och tycka barn är underbara när de leker stillsamt och när de ger en ett blygt leende. *L*
Jag är inte ett dugg orolig, jag är säker på att man kommer växa in i rollen som mamma och hantera situationerna även när ungen vrålar. Det är jätteskillnad på "eget barn och andras ungar".
Du kommer säkert kunna känna "håll käften" till ditt eget barn ibland med, men grejen är att man inte säger det. Du sa inget till ungen på bussen, eller hur? Så du KAN ju behärska dig. :)
 

Hej tjejer!

Skrivet av  Tindragull
Har också alltid stört mig på andras ungar som é störiga och jobbiga. Panik i hela kroppen liksom... Fick mitt fördta barn i juli i år och jag älskar henne mer än livet självt.... och jag stör mig fortfarande på andras ungar.
Jag är helt övertygad om att ni kommer älska era barn!
Linda m. Tindra 040727
 

Mina barn och....

Skrivet av  Novisen *på besök*
andras ungar!!!! Det uttrycket kommer ju någonstans ifrån :) Jag har aldrig varit särskilt barnkär och trodde egentligen inte att jag skulle bli mamma någongång. Nu har jag en tremånaders bebis och att man kan älska någon så mycket är helt ofattbart:) Vad är en förälskelse mot detta????? Du kommer bli en jättebra mamma, oroa dig inte för dessa tankar! Lycka till!
 

Känner igen mig

Skrivet av  Mystiq 050603
Dagens garv fick jag när jag läste din underbart målande beskrivning av treåringen på bussen, haha! Var nämligen med om ett identiskt scenario för någon vecka sedan och reagerade precis som du.
Jag är inte och har aldrig varit speciellt förtjust i barn, är skeptisk mot folk som säger att de äääälskar barn - vadå älskar barn? Det är som att säga "jag älskar möbler"; barn är individer, självklart kan man inte kategoriskt säga att man gillar alla som grupp (och framför allt inte vid alla tillfällen). Är inte det minsta bekymrad över att jag ev. inte skulle älska mitt eget barn av den anledningen.
 

Är likadan!!

Skrivet av  Anna med Jesper
Har en son som är 4 månader och han är helt underbar men andras ungar orkar jag inte alls med. Har inge tålamod alls men det är skillnad med sitt eget barn!

Anna
 

Hej! Jag känner precis likadant!

Skrivet av  Ewitha bf 9/9
Jag har aldrig gillat barn... Precis som du säger så kan jag bli vansinning på dessa ungar som får härja och stå i utan att deras föräldrar bryr sig. Jag tycker oxå att det är äckligt när mina svärsöner kladdar på tamig tusan alla godisar i godisskålen osv...
NU känner jag iofs likadant inför främmande katter. De är superläskiga. Men mina egna är ju bara såååå goa och fina. :)
Jag tror därför att jag kommer att älska mitt barn supermycket och det kommer förmodligen att bli lika bortskämt som de där barnen jag skulle kunna strypa på ICA. :)
 

Artiklar från Familjeliv