Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frustrerande besök hos ögonläkaren

Skrivet av Kadi
Hej! har inte tittat in här förr, men upptäckte sidan och hoppas att ni mer kunniga kan ge mig lite råd eller synpunkter.

På 4-årskontrollen upptäckte vi att Johannes inte ser så bra. BVC uppskattade felet till 0,4-0,5 och sade att det definitivt behövde åtgärdas. Dessutom skelar han när han tittar uppåt/utåt (ena ögat följer inte riktigt med). Eftersom vi för det mesta vistas i estland, fick vi följa upp det här.

Så var vi hos ögonläkaren idag...och vad fick veta? Ingenting. Läkaren var jättesvävande och tyckte att det var ju typ inget större fel på Johannes syn, definitivt inget han behövde glasögon för. Att han inte såg de små sakerna på tavlan skyllde hon på att han inte orkade koncentrera sig när det blev väldigt smått. Jag satt bakom Johannes och såg ALLA tecken och han är faktiskt väldigt bra på att koncentrera sig. Det märktes tydligt att han började gissa från en viss storlek och nedåt. Angående skelningen sa hon att eftersom han bara skelar i periferin, så är det inget man kan träna på genom att täcka för ena ögat, och att det dessutom inte behövs. Men hon remitterade i alla fall till en ortoptist som ska göra en grundligare undersökning av själva skelningen.

Jag känner mig jättefrustrerad, tror att han har ett litet synfel men JAG vet ju inte om det behöver åtgärdas. BVC-tanten i Sverige sa att det måste det nog, men här viftade en ögonläkare bort det. Jag fattar inte om det är fråga om (läkar)kulturskillnader, eller om jag ska lita på läkaren, eller om jag ska följa upp det med ännu en undersökning i Sverige (blir lite jobbigt rent praktiskt). Vad skulle ni göra?

Samtidigt kan jag ju inte låta bli att känna mig lättad över att det inte var något allvarligt. Men tänk om det skulle betraktas som allvarligt hemma i Sverige? Grrr... Ska också tillägga att läkaren gjorde en undersökning där en apparat mätte felet (Johannes fick titta in en apparat med olika bilder) och det var enligt den undersökningen det inte var något större fel. Hon tyckte att det verkade normalt för en 4-åring.

Ni härinne, vet ni från vilken avvikelse man får glasögon i Sverige? Jag undrar om t.ex. 0,4 betraktas som mycket i Sverige och lite här? usch, önskar jag hade en ögonläkare i släkten att konsultera :)
Svar på tråden: Frustrerande besök hos ögonläkaren

Hej Kadi!

Skrivet av  Åsa
Det var ju skönt att ögonläkaren i Estland inte tyckte att skelningen var något större problem men om jag vore du så skulle jag i alla fall be BVC i Sverige att remittera till en ögonläkare här. Jag anser att man alltid har rätt till en second opinion.

Jag vet inget om dioptrital men jag vet att synen utvecklas mest fram till 7 års ålder men även en del fram till 12 års ålder. Därför är det viktigt att man åtgärdar ex. skelning när barnet är litet.

Det låter ju som att din sons skelning är marginell men det kan ju vara värt besväret att uppsöka läkare för att slippa oron och för att känna att man har gjort vad man kan...

Lycka till!



 

Tack!

Skrivet av  Kadi
För svaret! Vi ska nog göra så, även om det kommer att ta tid att komma till ögonläkaren i Sverige. Jag känner mig alldeles för osäker i nuläget för att låta saken bero.
 

Kadi

Skrivet av  Christine oMathilda 2.5
När min dotter gjorde syntest visade det att hon var översynt på ena ögat, inte mycket (0,5 tror jag). om hon inte hade skelat hade Ortoptisten inte skrivit ut glasögon men nu fick hon det ändå eftersom hon skelar. Du kan ju alltid avvakta resultatet hos Ortoptisten. När hon blir större kan hon få operera skelningen om hon vill. Lycka till
 

Hej

Skrivet av  Anni
Ville bara säga att om sonen bara haft sitt synfel +3 (2.5 år) så hade de nog inte gett honom glasögon, men nu både skelar han och har brytningsfel så därför fick han dem.
Hälsningar
 

Artiklar från Familjeliv