Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glasögon på 4-åring

Skrivet av Mamma o pappa
Min son var på synkoll idag och det visade sig att han behöver glasögon. Vi känner oss ganska överrumplade av detta då vi inte har nån erfarenhet av glasögonanvändning hos barn. Hjälp oss! Berätta för oss om era erfarenheter, så gör ni oss en stor tjänst.
Sonen är lite negativ till att ha glasögon men har gått med på att vi ska fara och titta på glasögon nån dag framöver. Han blev ochså mer positiv när vi pratade om att det faktiskt i vår närhet finns många glasögonanvändare.
Kan ni svara mig snabbt så blir vi jätteglada!
Svar på tråden: Glasögon på 4-åring

Harry Potter!

Skrivet av  UlricaC
hej!

Min son som är 4 har haft glasögon sedan han var 1. Från början gick det jättebra men för ca 6 månader sedan började han krångla. De var ivägen, blev smutsiga osv... MEN sedan hans äldre bröder förklarat att Harry Potter minsann har glasögon så funkar det mycket bättre! Som det är nu så är storebröderna faktiskt avundsjuk på lillebrors glasögon... :-)
 

Det gick

Skrivet av  Roffe
över förväntan när min grabb fick sina (då 3.5 år)Vi var i skärholmens centrum å hämta dem och direkt så va han lite tveksam men väl ute i centrumet gick han å tittade som om en helt ny värld öppnat sig ..
han har 0,20 i synskärpa.
har hört det är viktigt de får välja glasögon i största möjliga mån. Lycka till MVH Roffe
 

Vad kostar glasögon för barn?imt

Skrivet av  Janna
fhgf
 

ca 2000

Skrivet av  Roffe
får jag ge för min sons men de är inga konstigheter med hans glas bara översynt 4,5 och 5,0
 

vi med..

Skrivet av  Janna
Vi var hos ortoptisten idag och lilla 4-åringen behöver glasögon. För mig kändes inte det så kul, jag fick glasögon som barn och led så av det, jag fick dåliga flash backs idag, men förhoppningsvis blir det bättre för min tjej, hon är ju så liten än. inför henne är jag optimistisk. Hoppas allt går bra.
 

Vår son fick glasögon för 2 v sedan

Skrivet av  Carina
och det funkar jättebra. Han är fem år och vi har gått på flera kontroller (han är lite närsynt och har en s.k "dold skelning"), så vi har varit förberedda på att det kanske skulle behövas glasögon. Vi har pratat mycket om glasögon, hur snyggt det är och vilka vi känner som har glasögon och Harry Potter är ju en riktig hjälte och förebild som många barn känner till. När vi fick receptet hos ortoptisten så åkte vi till Synsam och tittade på glasögon för barn. Det finns massor att välja bland så Simon kunde inte bestämma sig. Optikern bad honom då att välja ut de fem snyggaste han kunde hitta, så fick vi låna hem dem i två dygn för påseende. Det var jättebra, för då fick han prova hemma i lugn och ro och han valde sedan själv ut de han tyckte bäst om. Den totala kostnaden blev ca 1100 kr, men vi fick rabatt från landstinget så vi betalade bara 455 kr.
De första två dagarna använde han glasögonen på dagis men inte hemma (jag tror att han ville testa mig), men efter några dagar så sa han ingenting. Storasyster (9 år) tycker att han är jättesnygg och hon är uppriktigt avundsjuk, vilket stärker hans självförtroende ännu mer.
Jag tror det kommer gå jättebra för Er!
Hälsn.
Carina
 

nu blev jag nyfiken!!

Skrivet av  Roffe
rabatt av landstinget??? Vi brukar få tillbaka 300 kr varannat år .. Snälla förklara. Tyvärr så väger ju ekonomin tungt så alla reducerade priser är intressanta..
 

svarar jag med:)

Skrivet av  ::annica::
här får vi glasen betalda upp tills barnet är 8 år! De första glasögon jag köpte till min son(i dec-02 då han va 10 mån) gick på drygt 1100 kronor, beställde nu i veckan nya igen o de kommer vi få betala 275 kr för!! Det va 30%-50% på alla bågar! *ler* så det känns bra!

Är det inte samma regler överallt!?

annica
 

"glasögonbidrag" till barn...

Skrivet av  Carina
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var (har tappat bort lappen), men ungefär såhär är det i vårt landsting (Örebro läns); bidrag till glasögonbågar max 400 kr, bidrag till glas max 300 kr per glas och bidrag för arbetet max 100 kr. Och här gäller bidraget för barn upp till 8 år tror jag att det var och det finns tre olika bidragsklasser beroende på i vilken omfattning barnet är i behov av sina glasögon. Jag tror nog att samma regler ska gälla överallt, jag tror att det finns information på nätet, sök bara på "glasögonbidrag" så tror jag att du hittar. När vi var hos ortoptisten så fick vi en broschyr om bidraget och en lista på vilka optiker som är anslutna till systemet. Hoppas att du har fått det svar du behövde och lycka till!
Hälsningar
Carina
 

Tack=)imt

Skrivet av  Roffe68
=)
 

Här...

Skrivet av  UlricaC
..är bidraget 450:-. Det är en fast summa som varje barn kan få max 1g per år. Hos oss hade optikern ett färdigt papper för detta som man fyllde i samtidigt som man köpte glasögonen.
 

Exakt samma här med

Skrivet av  Mira
Visade sig igår att vår 4-åring ser riktigt illa på etrt öga, blir nog glasögon.
Jag fick det själv när jag var 4 år och har haft det sedan dess - hatade dom då och hatar dom nu.
Gick genom skolan kallad glasögonorm.

Kort och gott - tanken på att min lille ska gå igenom samma helvete ger mig ångest.
:´(

Det är säkert inte så hemskt som jag inbillar mig, men...
 

Positivt med glasögon

Skrivet av  LA
Det verkar som om många är negativt inställda till glasögon. Själv är jag oerhört glad att min lille kille (4,5 år) äntligen ska få sina glasögon. Kommer att göra susen för balans och mycket annat. Båda jag och min man är "glasögonormar" sedan 10-årsåldern och vi har hunnit med det mesta i sportväg - fotboll på div 1 nivå, rugby och har haft kompisar hela vägen. Självförtroendet hänger inte på glasögon eller andra tillbehör.

Själv lånade jag hem några bågar för att han själv i lugn och ro kunde vänja sig vid känslan sedan var vi inne och valde ut de bågar vi slutligen beställde. Han är inte lyrisk över tanken men kommer att uppskatta dem när han märker vilken skillnad de gör.
Då vi är angelägna om att de inte ska vara ivägen eller hindra honom valde vi lätta bågar och ska sätta på böjda skalmar för att hålla dem på plats.
Jag vill inte att bågarna ska vara för små utan stimulera ögonrörelserna men tyvärr avgränsar bågarna hur man än gör...
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv