Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Ann m Fanny & Frida
Min dotter är 8 månader och synskadad. Hur mycket hon ser vet vi inte, men jag misstänker att det är ganska lite.

Hon har lite andra problem också,exv knapp på magen och hjärtfel som ska opereras. Hon är även ganska sen i motoriken, särskilt armar och händer. Benen är starka och de har hon bra "koll" på men armarna har hon inte riktigt förstått vad hon kan använda till, verkar det som. Lägger man henne i krypställning så kryper hon direkt med benen men armarna sätter hon inte ens ned i golvet.

Är det någon som känner igen detta? På HAB sa de att många synskadade barn har problem att använda armar och händer.

Ann
Svar på tråden: Hej!

Hejsan

Skrivet av  Anna och Maja 030520
Hej,
Vår dotter Maja föddes i Maj med LKG-spalt, esofagusatresi, hjärtfel och är synskadad. MAn misstänker att hon har samlingsnamnet CHARGE. Maja kommer också att få en knapp på magen snart, det blir skönt att slippa sonden..
Funkar det bra med knapp?
MVH
Anna och Maja
 

Motorik

Skrivet av  Lycka till
Hej som jag har lärt mig så är barn med synskada senare i motoriken. Du berättar att du inte ver hur mycket hon ser, men det är viktigt att du stimulerar barnets syn. Det finns en del böcker att läsa om man vill veta mera om. En gissning att hon inte sätter ner händerna kanske beror på att hon saknar syn neråt hon ser inte att det finns något att ta på som ett golv. Set finns de som har synbortfall i en del av synfältet. Det HAb säger stämmer.
 

Artiklar från Familjeliv