Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det ingen som skriver här??? imt

Skrivet av Ann m Fanny & Frida
\'
Svar på tråden: Är det ingen som skriver här??? imt

Nej du

Skrivet av  Mamma till två underbara L
Lite tomt här. Själv har jag precis fått igång datorn igen. Min dotter, 3 år, har hyperinsulinism och PFV och har starr- och glaskroppopererats. Har konaktlinser och glasögon (synskärpa 0,25). Hon har varit utvecklingsförsenad pga båda sjukdomarna men börjar väl komma i fatt nu.
 

Åh, ett svar!! :-))

Skrivet av  Ann
Kul att någon svara härinne, jag hade börjat ge upp hoppet!

Vet du kanske då hur mycket man kan avgöra om hur dålig/bra syn man egentligen har när man bara är 9 månader gammal? Jag fattar inte hur det ska gå till...? Nu ser ju hennes vänster öga märkligt ut också, väldigt grumlig i irisen plus att pupillen inte är rund och dessutom inte sitter i mitten i irisen, så att något är fel är ju rätt uppenbart. Frågan är ju vad som är fel och om det går att korrigera.

Vi ska på undersökning 20 aug, men om någon vet hur det går till så är man kanske lite mer förberedd...

Kram
Ann
 

Ska försöka

Skrivet av  Therese m Leah 0005 + Lukas 0304
dela med mig av min "klokhet". Om linsen är grumlig kan du räkna med att det är starr, det fick min dotter pga hennes glaskropps-sjukdom. Om det är starr kommer de att operera bort linsen så att din dotter får en kontaktlins i stället. Gäller det bara ena ögat kommer ni nog få "lappa" sen. Dvs täcka det friska ögat m lapp för att stärka det svaga (min dotter har op båda linserna så hon lappas inte). Min dotter pupiller är oxå oregelbundna och fastvuxna? så de dras inte ihop i solen och tvärtom,men har för mig att det är pga ärrbildning efter operationerna.

För att se hur bra små barn ser, eller rättare sagt få en ungefärlig uppfattning om det, så får de titta på en grå platta med svart och vita streck av varierande tjocklek på ena sidan. Om barnet ser strecken tittar det mot dem, när strecken blir för smala smälter de ihop till ett grått kludd och då tittar inte barnet mot dem.

Vet dem som ska undersöka din dotter att linsen är grumlig? Det är nämligen bråttom om det är starr, ju tidigare det åtgärdas desto större chans för bättre syn!
Mejla mig gärna om du undrar mer! [email protected]

kram
Tessan
 

Fummel med nicket!

Skrivet av  Therese m Leah 0005 + Lukas 0304
Jag är ju även Mamma till två underbara L.(Såg precis ditt svar på mitt inlägg i "Utvecklingshämmade barn"! Keep in touch!)
 

Nej,

Skrivet av  Ann m Fanny & Frida
jag tror inte att de vet att linsen är grumlig. Men de undersökte henne en gång tidigare för kanske 6 månader sedan och då sa de att starr hade hon inte och inte heller tumörer. Sen skrek hon så att de inte kunde se mer! *ler* Hmmm, ska kanske ringa dit och prata med dem. Hon är ju ändå inlagd i Lund just nu, så man kanske kan få dem att titta på henne...?

Tack så jättemycket för svaret!!!

Kram
Ann
 

Gör det!

Skrivet av  Therese m Leah 0005 + Lukas 0304
Starr kan ju uvecklas när som helst, så för att hon inte hade det då betyder inte att hon inte kan ha det nu! Lycka till! Med allt!

Kram Tessan
 

Tack!!!

Skrivet av  Ann m Fanny & Frida
Jag ska ringa dit imorgon!

Kramar
Ann
 

Artiklar från Familjeliv