Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3 läxor/dag i 5:an,mycket????

Skrivet av Regina m.3
Min dotter som går i 5:an har 1-4läxor/dag (oftast 2/dag)och väldigt ofta läxor över helgen.

Ska tillägga att det inte är bara hon som har det,utan det är lika för hela klassen.

Helgläxan ska va klar till måndagen och den får man veta i början på veckan.
Men hur ska hon hinna göra den i veckan när hon har så mycket andra läxor alla dom andra dagarna?

Häromdan hade hon 3 läxor+ett finskaprov på 4 kappitel att läsa på!

Phu,tycker att det skulle räcka med 1 läxa/dag.
Och på helgen ska man få va ledig!

Inte tar ju jag heller med mig jobbet hem.
Utan när arbetsdan är slut så går man hem och har fritid.

När man sen har fler barn så kan det ju bli väldigt mycket läxor att hjälpa till med!
Man hinner knappt,jag är helt slut på kvällen och sjunker ner i soffan som ett mähä.
Och där blir jag sittande sen.



Svar på tråden: 3 läxor/dag i 5:an,mycket????

på tok

Skrivet av  Mon
för mycket tycker jag. Aldrig hört talas om en sån arbetsbörda. ¨Kan det ändå inte va så att hon ligger efter med sitt arbete och får ta hem extra
 

Nej,det är....

Skrivet av  Regina m.3
...faktiskt så här mycket läxor!
Alla hennes kompisar har ju samma läxor.
Dom sitter ibland och gör dom hemma hos oss tillsammans,så jag ser ju att dom har samma läxor som Chris.

Och så ringer dom och frågar varann om dom inte fattar osv.

Nej,hon ligger inte efter och har för övrigt fina vitsord från läraren varje vecka i skoldagboken.
 

Jag kan bara säga OJ!

Skrivet av  glada fröken
Tre läxor i veckan är mitt absoluta MAX. JISSES!
 

min son har läxor

Skrivet av  xxx
går i tredje klass och han har tre läsläxor,en matteläxa en en välskrivningsläxa, i veckan. Har inget med att han är efter i skolan eller fattar dåligt,snarare tvärtom.

det låter mycket men det är det inte.

läsläxorna består av 2 sidor vadera alltså 6 lässidor med anpassad text för treor i veckan,matteläxa en sida, vilket alltid blir 4-5 sidor exttraupgifter utöver vad de måste vara klara med, men detta är hans eget val för att han älskar matte.dessa sidor är ju inte fullspäckade av svåra tal utan är anpassade efter vad en normalbegåvad unge i tredje klass bör klara av.
välskrivningen är ca 5 rader i veckan-inte mycket inte.


om normalbegåvade barn inte får /behöver ha läxor hur tror ni dem skall klara studiefarten och de krav som ställs på högstadiet om de kommer till 7:an och knappt kan läsa skriva eller räkna?hur skall de få betyg som räcker till gymnasiet?

många fler barn skulle klara av skolan bättre om vi föräldrar nötte in en studievana hos barnen efter deras egen förmåga såklart, inga överambitioner jag menar utan vara med och pusha på lite lagomt.

vill en normalbegåvad unge skita i läxorna-visst men ge konsekvenser av det också. inget bullibuma,inget lekande hos kompisar istället,inget annat heller helt enkelt.Man gör barnet en björntjänst genom att backa när barnet egentligen kan.

de barn som däremot har lite svårare att hinna med pga av olika saker förutom bekvämlighet och egen vilja skall naturligtvis ges extraresurser från skolan,men föräldern skall definitivt engagera sej också inte bara säga att tja, slipp läxorna,ta det med skolan. Skolan är inte ensam ansvariga för att barnen skall ha en chans att tillgodose sej skolåret för att ha chans att klara nästa skolår som dessutom bygger på kraven.

jag anser att många barn som vi vet kan meninte vill göra sitt hemarbete skall heller inte belönas med massa annat i form av roliga saker.

såhär har jag gjort,trots att min son är s.k normalbegåvad ,en så länge iaf,och klarar sin skolgång utan problem:

Jag har sagt att om han vill ha scouterna på Tisdagskvällen så får han göra Onsdagsläxan redan på Måndagkväll ihop med läxan han skall ha klar på Tisdag morgon. Jag har alltså gett honom ett val,han tycker då att han fått vara med och bestämma och han har valt att göra sin onsdagsläxa på måndagen istället så han kan vara på scouterna på Tisdagskvällen.

sen kom han på att eftersom Måndagar är ingen lekkväll eftersomjag jobbar till sent(hämtar honom halvfem) sen är det läxor,mat,bad och så i säng så har han ju inte kompiseftermiddag/kväll varken på måndagen eller Tisdagen, han har läxor på Tordagen som skall vara inne till på Fredagen och då är det ju inte lätt att vara med kompisar den kvällen heller..

han har då själv föreslagit att vi har Måndagskvällen som läxkväll.numera avklarar han i stort sett allt utom en läsläxa men oftast tar han den också på Måndagen.sen uppskattar han att han är "fri" onsdag och torsdagskvällen för aktiviteter som han styr mycket själv över.likså fredagens eftermiddag/kväll är hans egentid mer än läxläsning.

nu säger inte jag att detta är det ultimata för alla barn,detta passade min unge bäst och fungerar utmärkt.

Vidare har jag sagt att OM jag har råd så får han en 100 lapp vid examen i ettan 200 i tvåan och så vidare...om han visar att han gör så gott han kan(betyder inte att han måste vara bäst störst och kunnigast)nu har jag haft råd eftersom jag har ju ett år på mej att spara så inga problem, sätter in pengar på hans konto som jag sedan tar av till det.(det är liksom mina pengar ju)så känns det inte alls i plånboken när man väl skall infria sitt löfte.

detta är en sporre för honom än sålänge.
vidare så berömmer jag honom när han är duktig och gör så gott han kan.

med tanke på de krav som idag är så ser jag inget val,vi kan inte låta normalbegåvade barn få göra som de vill och känner för då klarar de inte studietakten eller de många självarbeten de skall göra i högstadiet/gymnasiet om de inte har någon studieteknink.inte heller fungerar de i grupparbeten,det blir ju liv på de andra om en skiter i allting.

 

Artiklar från Familjeliv