Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag behöver exempel på läxomfång för år 4

Skrivet av glada fröken
Vi debatterar om vi har mycket eller lite läxor i min fyra. jag skulle behöva lite jämförelsematerial från er med erf. av fyror (föräldrar/lärare). Gärna hur många och hur mycket tid det uppskattas ta en normalvecka. Tack, tack, tack!
Svar på tråden: Jag behöver exempel på läxomfång för år 4

Hos oss

Skrivet av  FrökenS
4:orna har 4 läxor i veckan. Det varierar lite men ser ungefär ut så här:

Det är en mattekluring (som kräver ganska mycket tanke), 10 engelskaglosor eller en engelsk läsläxa, ett korsord i svenska eller en fri berättelse att skriva, en oä-läxa som varierar; det kan vara ett prov på landskap, en bild att reflekera över eller en intevju att göra hemma.
Utöver det förväntas de läsa en bok hemma under tre veckor som sedan ska redovisas för de yngre eleverna.

Vi försöker se till att de har minst 3 skoldagar på sig att göra läxan.

 

förra året hade dottern

Skrivet av  mandelblomman
ca en timmes läxor per dag, alltså på tok för mycket!
En normalvecka kunde se ut så här;
En timmes matte på måndagen.
En timmes träning i engelskan tisdagen.
En halvtimme oä eller historia på onsdagen.
En halvtimme läsning med frågor att besvara efteråt eller referera på torsdagen.
Sen hade de veckans ord till på fredag också.

Tack o lov har de nu mer genomtänkta läxor och inte bara läxor för läxornas skull.
Har ni läst dagens aftonblad föressten om de onödiga läxorna som en rektor har skrivit en magisteruppsats om?
 

en reflektion bara!

Skrivet av  xxx
Och hur har du tänkt dej att barnet skulle klara studierna i bl.a högstadiet och gymnasiet om barnet inte får träna på studievana redan nu?

Kallar du det mycket att ha 3-3,5 timmes effektiv läxläsning/vecka???

Idag ser samhället så ut att klarar inte barnen av att träna in ansvar för att lära sej studievana så lär ju inte barn som trots allt anses som normalbegåvade att ha nån större chans till bra betyg och chans att slåss om gymnasie/högskoleplatserna.

För egen del har jag en normalbegåvad unge,varken mer eller mindre,och han går i 3:an och har sedan tvåan haft matteläxa minst 3 sidor/veckan,läsning 3-4 sidor/vecka,egen bok att läsa 2-3 sidor i/vecka,veckans ord,välskrivning av ca 6 rader /vecka.

Han har med min hjälp fått in en studievana,träning på att focusera på sitt ansvar för sina studier.Jag driver då rakt inte på honom,men han inser själv att det känns skönt att jobba undan i lagom takt och sen ha tid över för kompisar en del kvällar eller helger utan att ha läxorna hängande över sej som ett ok.

Iofs,mentaliteten att tro att barnen klarar sej på vad de lär sej i en hög ljudnivå i ett klassrum där lärarna inte alls har den tiden för varje enskild elev som skulle behövas gynnar min son alldeles utmärkt,ty han kommer att klara sej bl.a de bästa pga av ca 3-4 timmar effektiv läxträning som massor av andra föräldrar skiter fullständigt i att ta med sina barn/vecka.

Ja,ja du gör som du vill och jag som jag vill,men det är min åsikt utifrån kraven som finns i samhället idag.

 

faktskt alldeles utmärkt!

Skrivet av  mandelblomman
Läxfritt eller mer genomtänkta läxor är inte samma sak som att inte lära sig studievana!
Med för mycket läxor som de tidigare hade kunde hon inte planera sina studier själv, det gör hon i dag o då har vi en stor poäng i studieteknik redan där!
Läste du gårdagens artikel i ämnet?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,561390,00.html

föressten tror jag få föräldrar skiter i det som du utrycker det, däremot finns det massa föräldrar som själva inte _kan_ hjälpa barnen av olika skäl.
Lågt utbildade själva, analfabeter, jobbtider på kvällar osv.
Det är här skolan kan förbättra förutsättningarna anser jag!
 

du har fel

Skrivet av  Mia
det finns _massor_ av föräldrar som "skiter" i det. Utbildningsgrad kvittar, man kan alltid visa sitt barns skolgång intresse och genom detta gör man stor skillnad.
 

mamma till en 4:e klassare...

Skrivet av  Mamma till Kristian åk 4
Så här ser grabbens vecka ut:
Ma: en tabell från mån till tis(ska ha tabellprov före jul)
Ma till onsdag efter planeringsschema, ca 10-12 lästal och ca 8-12 uppställningstal med abcd uppgifter.
ENG till onsdag, text ofta 1 sida läses och översätts.
ENG till torsdag glosor 10 st, skrives in i glosbok,
SV till fredag, rättstavning 15 ord med mening till ordet. Nu en period har de haft ordförståelse 10 ord som ska letas upp i ordlista skrivas in i boken och ordet ska stavas rätt och förklaringen ska skrivas till vid förhöret.
SV till fredag, läskortet lämnas in. Under 4 tillfällen i veckan på ca 20-30 minuter ska de läsa ur valfri bok.
Mycket tycker vi, tjat och gnat ofta.... viktigt med bra planering.........
Mamma till Kristian åk 4
 

Min tjej

Skrivet av  UlLi
hon har svenska, engelska och matte läxa. det är ett matteblad, engelsk text plus 10-15 glosor (beror lite på svårhetsgraden) och i svenskan läser dom pojken och tigern och görett arbetsblad till. dom gör även ett sådan där samhälls test varje vecka eller vad det heter så hon försöker följa med lite i tidningar och nyheter men den läxan är ju lite frivillig fast samtidigt vill dom ju inte ha så många fel

sonen hade i fjol 4 läxor det var samma som ovan plus so eller no beroende på vad dom jobbade med men oftast var det ta reda på frågor.
 

Sonen har

Skrivet av  Jämställd pappa
engelska två gånger per vecka. Den ena gången är det golsor och den andra läsning (han gör för det mesta läsningen i skolan på lektionerna) glosläxan tar max 5 minuter. Sen har de veckans ord i sv och det kan vara att de skall skriva meningar med dessa ord. Det gör han också för det mesta i skolan. Om de inte hinner göra veckans mattebeting klart så får de göra det hemma. Ibland gör han matte hemma men då har han inget att göra i skolan. Sen har de landskap som han gör iskolan men tar ibland med sig hem. Sonen lägger ner kanske 30-45 minuter på läxor i veckan max.

Det kan vara så att de har läsläxa men han läser massor med böcker så det brukar han lösa.
 

Hur menar du...

Skrivet av  nyfiken glada fröken
...att han gör det i skolan? Menar du på fritids, eller är det på lektionerna?
 

Han gör det på lektionernar

Skrivet av  Jämställd pappa
för som han säger att det är bättre att göra det då än att sitta och vänta. Och vänta tycker han att de gör för mycket.
 

På måndagen

Skrivet av  båtsman
får alla veta vilka läxor det är denna vecka. De ska vara klara till to-fre (lite olika). Matte multiplikationstabeller eller kluring, svenska rättstavningsord ca tio ord med olika övningar där dessa ord ingår och engelska glosor eller någon form av övning i engelska. Mycket bra att få veta läxorna för veckan på måndagen och sedan ha litet tid på sig! Rekommenderas!
 

Jag har en 4:a!

Skrivet av  1-7 lär
Jag delar alltid ut läxorna på fredagar och den ska vara klar till torsdag och fredag nästa vecka. Det kan vara en matteläxa som jag oftast tar ur Alma-boken (de läxorna tycker jag är bra.) en svenska eller so-läxa med varierande innehåll, läsläxa, veckans ord, nyhetsartikel ur tidning mm samt en engelska läxa oftast text och 12 glosor. Intyervjuer som de ska göra hemma lät intressant kan du som skrev om det ge några exempel?!
 

PS

Skrivet av  1-7 lär
tabellerna nöter vi varje vecka! De måpste bara kunna dem för att få flyt i9 matten. Trägen vinner!
 

Artiklar från Familjeliv