Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni som har barn som har lätt för sig!

Skrivet av catta + 97:a
Jag har en son som går i 1:an och matte tycker han är jätte skoj han tycker om att räkna.Men han ligger en anningens högre upp i nivån en vad hans klasskompisar gör.Han kan alla räkne sätterna redan( dock behöver han fina slipa på multiplikations tabellen och divisonen.Och han har fått en annan mattebok(Tycker inte den skiljer så mycket från den han hade innan tyvärr).

Men sen kommer vi lite till problemet när han får matteläxan han får för enkelt vilket gör att han inte tycker att de är så skoj eftersom han kan så mycket mer.Tex denna veckan fick han subtration tal mellan 0-5.Vilket han gjorde på 2 minuter 34 tal.

Har ni andra så också att de får göra saker som överiga klassen har i läxa eller gör läraren det svårare för homom eller henne?

Förra veckan hade han lästal och de var inte några problem alls.Han kan redan läsa och har den svåraste nivån på böcker.Och han är ensam om att ha den boken i klassen.Gör vi en läs förstålse så vet han vad han har läst för något.

Har eran skola mer indviduellt anpassat för eleven vad den kan? Och hur jobbar de i så fall?
Svar på tråden: Hur gör ni som har barn som har lätt för sig!

mycket individuellt

Skrivet av  Ira
är det i sonens skola. Han går i tvåan och den läxa de har är dels att läsa högt med förälder och dels en liten matteläxa varje vecka. Matteläxan är helt individuell, sonen har aldrig haft samma som sin bästis utan både matten de tar hem och den de gör i skolan ser olika ut beroende på hur de ligger till. Så är det också i övriga ämnen.

Alla elever har en individuell planering för varje vecka. De har en planeringsbok som läraren har skrivit in i vad de ska göra i olika ämnen och denna kan eleverna också påverka. Är det något de vill lägga till så får de göra det och om de upplever något som jobbigt så diskuterar de tillsammans och med oss föräldrar hur man kan jobba med just detta.

Jag tycker att du ska diskutera saken med läraren och ta upp att du är orolig för att din pojke ska bli uttråkad. Han behöver ju utmaningar och då måste han ju få det. Beställ tid för ett extra utvecklingssamtal och Lycka till!
 

De låter som en bra skola

Skrivet av  catta + 97:a
De är så jag vill att de skall var i våran skola också.
Mina son har också så att han läser högt för en förälder plus då en lite matteläxa.Och han har frågat ofta i fall han inte får räkna hemma.Men de som han har fått är lite stenciler aldrig i matteboken.Som tur är så känner jag en lärare på annat håll och har fått gamla matteböcker som inte gäller längre .För han vill ju ha böcker stenciler är tråkigt tycker han.

Men jag skall nog prata med hans fröken om detta.För jag ser på honom hur han suckar och frågar ungefär måste jag sitta och göra dessa talen.

De han fick i stencil väg var att fylla i svaret med färger.Och lita annat som inte alls lockade.
 

Jo

Skrivet av  Ira
vi trivs jättebra, det funkar verkligen kanon.

Men en lustig sak: Vi har också haft såna där uppgifter tidigare där det ska färgläggas en massa och sonen tycker verkligen att det är aptråkigt, han ville räkna och inte rita! Fröken tyckte det var lite lustigt eftersom de har såna för att motivera barn att räkna... men han slapp då dessa och fick andra uppgifter utan färgläggning istället.

Hoppas det löser sig när ni pratat med läraren!
 

Har din son bra finmotorik?

Skrivet av  catta + 97:a
Min son gillar inte att rita och inte skriva heller.Så på så sätt hade det kanske varit bra med just sån uppgift.

Nästa vecka skall de vara klockan i matteboken.Min son kan redan klockan så vi har börjat med att träna digitalt i stället.
Sen kom de tydligen fram att den matteboken som övrigaklassen har så tycker många att den är för lätt men tänker tydligen inte byta utan vill att man skall befästa talområdet 0-10 så att de sitter som berget.

Något som sonen redan kan.
 

Ja, det skulle jag tro,

Skrivet av  Ira
har inte funderat så mycket på det faktiskt. Han skriver iof hellre på datorn än med penna... Men han är också en sån här småpysslare som sitter och bygger ihop små, små warhammergubbar och målar dem sedan.

Jag tycker det låter som att er lärare har lite svårt med det här att individualisera, och det verkar ju inte vara helt ovanligt om man ska tro diskussionerna här och på "våra barns skola". Fråga hur hon tänker rent pedagogiskt kring dessa frågor, hon bör ju kunna motivera pedagogiskt varför hon jobbar som hon gör och hur hon tänker kring barn som ligger på olika nivåer.

Fortsatt lycka till!
 

Jag låter ofta..

Skrivet av  Sofia*
..mina elever göra uppgifter till sig själva. Dels vanliga uppgifter men framförallt kluringar. det är mycket utvecklande eftersom man när man skapar sådana måste vända och vrida på det hela. Och dessutom hamnar det alltid på exakt rätt nivå!
 

Vi gör dem dock i skolan

Skrivet av  Sofia*
jag skickar inte hem läxor i vanliga fall.
 

Artiklar från Familjeliv