Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur hade ni gjort 1:an eller 2:an?

Skrivet av catta + 97:a
Min son tycker de som de gör i 1:an att han kan de.
Senaste läxan var klockan kvart i och kvart över och det tyckte han inte var roligt.Han har kunnat klockan sen han var 5 år.Och nu har jag pratat med fröken och han har fått den digitala klockan i stället.
Men detta är bara en grej av hans läxor.Han har en annan mattebok och en annan läsebok en vad de andra har.Och tydligen så på hans skola så har de inte så mycket individuellt,utan håller sig till de gamla systemet.Att de svaga skall kunna hänga med.Och ingenting för de duktiga eleverna.
Så nu funderas det på i fall han skall flyttas upp till årskurs 2 i stället.
Han skall få genom gå lite tester.Hans svaghet är dock skrivning att de tar lång tid.Och att han inte alltid i snabb i huvudräkning tal mellan 0-20.Dock så räknar han hundratal i huvudet.

Vad räknas som snabbhuvudräkning?

Så nu vill jag gärna ha lite andra synvinklar på det hela?
Är det dumt att flytta upp honom eller skall han gå kvar i 1:an.
Han vill gärna upp i 2:an.

Vi skall ha ett samtal med hans lärare ,special pedagogen,fröken i 2:an och rektorn.När testerna är färdiga.
Svar på tråden: Hur hade ni gjort 1:an eller 2:an?

jag

Skrivet av  Qanna
har själv flyttat upp en klass (fyran till femman). Mina föräldrar var jättetveksamma oxo som du är men det blev jättebra! Jag trivdes mycket bättre när jag stimulerades mer=)
Kan inte råda dig när det gäller din son dock, bara du, han och läraren kan bestämma detta!
 

Vår yngste son...

Skrivet av  Fia
...började ett år tidigare redan från början, dvs han började i förskoleklass som femåring. Han är 96:a och går alltså i 3:an nu. Vi tycker att det har fungerat utmärkt för honom. Fast han är fortfarande lite understimulerad ändå. I matten fungerar det ganska bra, han får fortsätta att räkna på i sin egen takt och han är på väg att räkna klart 4:ans bok. Det övriga arbetet i skolan är lite blandat. En del som han gör är alldeles för lätt och en del är på lagom nivå. Sonen har kommit in i en vana att alltid fråga fröken om han ska göra samma som de andra eller om han ska få andra uppgifter.

När sonen började i 1:an så var just skrivandet det som han var minst tidig på, vilket var lite frustrerande för honom eftersom han alltid tänkte bra mycket fortare än han skrev. Men med lite träning så blev det snabbt bättre. Nu skriver han skrivstil utan problem, och har inga problem alls med att teckna lästal i matteskrivhäftet...

Jag törs inte ens tänka på hur det skulle ha varit om han inte hade börjat tidigare, med tanke på att han fortfarande är lite understimulerad trots att vi har varit rätt så engagerade i att få till förändringar i skolan.

Vi har även en äldre son som hoppade över 6:an och gick direkt till 7:an från 5:an. Det har också fungerat bra, men det är nog bättre att hoppa över så tidigt som möjligt eftersom det är framförallt på låg- och mellanstadiet som barnen riskerar att bli understimulerade.

Vår son är född ganska tidigt på året och stor för sin ålder, och fungerar utmärkt rent socialt med sina äldre klasskamrater.
 

Artiklar från Familjeliv