Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd om julfirande+umgänge(Långt)

Skrivet av Julstressad
Har en undran angående julfirande.
Har en son på 6 år som bor hos mig och min sambo medan pappan bor drygt 160 mil bort. Jag och pappan separerade redan under grav och jag flyttade till annan ort för att inte gå under helt och hållet, plus att sonen har släkt på den nya orten. Pappan tar så gott som ingen kontakt, något telefonsamtal i halvåret plus att de ses under sommaren då han kommer hit och hälsar på sin släkt här och därmed sin son.

Nu är det så att han vill ha sonen hos sig under julhelgen. Tidigare har han eller jag åkt till den andre parten för att göra detta så smidigt som möjligt, sonen har haft oss båda att vara med, fm med ena em med andre. Nu är läget sådant att jag och min sambo har fått en liten en tillsammans och sonen blivit storebror. Alltså åker vi inte hem till min gamla hemstad utan firar här tillsammans med hans familj som ju är en stor del av våra liv och biologiska pappan har ingen möjlighet att komma hit. Sonen VÄGRAR att åka till sin pappa själv som han pappa yrkar på. Sonen har visat tecken på att bli orolig, till exempel kissade han i sängen efter att hans pappa ringt och sagt att han absolut skulle komma dit till jul. Vi har uppmuntrat deras umgänge hela tiden och välkomnat både pappan och hans nya i vårt hem, men sonen ser ju inte honom som någon trygghet, utan mer som en lekkompis. Dessutom verkar bokar sonen nu in den ena aktiviteten efter den andra för att riktigt gardera sig att han kommmer att vara med oss under julen.

Jag har tidigare talat med pappan om olämpligheten i att ta upp dessa saker med sonen utan att vi först nått en överenskommelse, men han slår dövörat till. Nu vet vi inte alls vad som väntar. Jag och sambon har sagt att eftersom sonen mår dåligt beslutar vi att han stannar hemma och istället får välja ett par dagar efter jul, eller till våren då han vill åka.Detta för att han skall få en ärlig chans att ställa in sig på detta och känna sig delaktig i deras gemensamma tid. Pappan blev arg och menar på att han har automatisk rätt till varannan storhelg. Efter detta har julen inte alls kommit upp, iofs talas vi ju inte vid särskilt ofta.

Trixigt att pussla ihop kan jag känna. Har hela tiden haft inställningen att det är barnen som har rätt till sina föräldrar inte tvärtom. Hade de haft en väl fungerande kommunikation även under övriga delen av året så hade jag inte satt mig emot att sonen åkte dit även under julhelger.

Vad tycker ni? Önskar verkligen råd, men avböjer påhopp...Ber även om ursäkt om det blev lite rörigt.
Svar på tråden: Råd om julfirande+umgänge(Långt)

Tillägg:har gemensam vårdnad*IMT*

Skrivet av  Julstressad
.
 

Jag hade definitivt...

Skrivet av  cilla
lyssnat till mitt barn. Vi firar inte jul med barnet för vår egen skull och han vill uppenbarligen fira med din familj.
 

I det läget

Skrivet av  Mamma
så måste man se till barnets bästa. förstår pappan at han vill ha sonen men har ni inte skrivit något avtal så gäller faktiskt inte det där med att ha varannan jul(o andra storhelger med för den delen)
Jag tycker att du ska stå på dig om det sonen vill för det är som du säger,Det ÄR barnens högtid=)
 

Artiklar från Familjeliv