Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga till er med växelvis

Skrivet av cilla
Vi har en 5,5-årig son. Det har tyvärr inte fungerat med kommunikationen mellan mig och X:et på sistone. Så fort jag tycker till om ngt så uppfattar han det som att jag skäller på honom. Han har aldrig ngt negativt att säga om mig, säger att jag är ju "perfekt och gör aldrig fel".
Jag har nu föreslagit X:et att vi i stället för att diskutera rutinfrågor etc i telefon att vi skall träffas en gång varannan månad och diskutera rutiner kring sonen. Tror det blir lättare att sitta öga mot öga, det är så lätt att slänga på luren om man blir arg i telefon. Jag undrar nu om ni tycker det e en bra idé att låta sonen vara med i diskussionerna eller är han för liten?
Svar på tråden: Fråga till er med växelvis

Hej!

Skrivet av  Ziggy
Har också växelvis med en son på 4,5 år. Jag och hans mamma sitter också ner emellanåt och pratar igenom de delar runt sonen som berör oss båda.

Det är något vi gör själva utan att sonen är med.
Spontant tycker jag också att ni skall göra detta utan sonen. Jag tror egentligen inte det har så mycket med åldern på barnet att göra utan även med äldre barn så ser jag det som bäst om föräldrarna "pratar ihop sig" och är ense först.
Speciellt om ni nu har problem med kommunikationen så kan det bli direkt kontaproduktivt att ha med sonen i dessa samtal så att han märker av era meningskiljaktligheter.

Däremot när man sen är överens i vad det nu må vara så är det väl alldeles utmärkt om man kan sitta ner med barnet och föra en dialog om detta. Då får man ju delaktighet från barnet samtidigt som man visar att man som föräldrar är överens.
 

Dra inte in barnen i eran diskussion!

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Han är på tok för liten och det är att lägga ett alldeles för stort ansvar på honom. Förmodligen kommer ni att höja rösten och det gagnar honom inte. Nej träffas ni, på neutral plats och försök få någon att passa pojken. Kanske han kan vara på dagis en timme längre om ni inte har barnvakt? Lycka till.
 

Utan barn.

Skrivet av  Sunrise
Även jag tycker att barnen skall hållas utanför säskilt när de är så små. Ett så litet barn skall inte behöva bli indragen i era problem eller behöva vara med att fatta beslut om umgänge och boende osv.
 

Vuxenprat...

Skrivet av  Tweedy
är inget för barn, de ska slippa höra mamma och pappa som har olika åsikter och kanske tom börja gapa och skrika mot varandra.

Min åsikt är det att om man kan lägga på luren i örat på varandra så är man nog inte mogen för att fixa ett "öga-mot-öga" samtal på egen hand så ni kanske bör överväga att gå till familjerätten istället....?
 

Fråga

Skrivet av  cilla
Kan man gå till familjerätten och få samtal om man inte är oense om vårdnad, boende utan det mer handlar om att skapa fungerande rutiner för sonen och en bra kommunikation mellan föräldrarna?
 

Jag och sonens pappa...

Skrivet av  Tweedy
går till FR för att vi inte kan sköta kommunikationen mellan oss själva. För mig känns det oxå bra iom att KP ser till sonens bästa, vilket självklart vi som föräldrar oxå gör men ibland kan man bli lite hemmablind.

Om man inte är ense om vårdnadsformen (gemensam, enskild vårdnad) så kommer säkerligen inte FR yrka på att du bör/ska ha enskild vårdnad. De är rent allmänt för gemensam vårdnad, i de flesta fall.

Boendet däremot berör man ju till viss del då man pratar om umgänget.

Varför inte försöka få dit exet och se vad det leder till. Man måste inte fortsätta gå där fler ggr om man inte vill.

Fick du svar nog på dina funderingar? *håller tummarna* :-)
 

Tack

Skrivet av  cilla
Ska ringa något som heter Familjehuset här i Göteborg, tror jag kan få råd där. Tack för hjälpen!
 

Artiklar från Familjeliv