Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Olika värderingar

Skrivet av Anonym just nu
Tycker att det är så himla jobbigt när pappan och jag har så olika värderingar. Hos pappan dricks det mycket på helgerna och alkoholen glorifieras. Jag är ingen nykterist men tycker att man kan hålla igen lite när barnen är med. Han tycker att det är ok att barnen får smaka en klunk vin/öl (dom är 12 och 14) och jag tycker att det är nolltolerans tills man är 18.

Vi är olika på många plan men alkoholen är värst. Hur gör ni för att förmedla ert budskap?
Svar på tråden: Olika värderingar

Jag med

Skrivet av  Mamma
har det svårt med att vi har olika uppfattningar o värderingar. Han tycker det är Ok att svära, jag tycker man inte ska göra det. Han tycker att sonen får spela 16 _års spel på datan / sonen är 4 ) Jag tycker det är sååå himla dumt och sååå himla elakt! Såå ansvarslöst!
Han tycker att det är OK att inte borsta tänderna på kvällen, han tycker det är OK att äta godis varje dag..etc etc...
 

jobbigt

Skrivet av  Anonym just nu
Ja det är just dom här värderingarna som är så svåra, för det är inget man kan så att säga bråka om i rätten. Mitt x låter pojken se jätteläskiga filmer och sen sover sonen i min och sambons rum i flera veckor efter för att han drömmer mardrömmar. Den problematiken slipper xet som bara har pojken varannan helg. Sonen törs inte säga emot pappa att han är rädd och inte vill se. Säger jag nåt så fnyser pappan.
 

Vad jag gör?

Skrivet av  Maria
Står maktlös. Efter 7 års separation fungerar fortfarande inte kommunikationen eftersom vi bor på två olika planeter :-/. Hos oss har det dock inte funnits alkohol med i bilden. Det gör att det för mig låter mer "akut" i ditt fall. Familjerätten (har jag stor erfarenhet av) kan erbjuda samarbetssamtal där man tillåts ta upp, ventilera och komma överens om hur umgänget blir bäst för barnen. Jag håller med dig - barn ska definitivt inte dricka alkohol! Att man sedan har olika värderingar i stort har för mig blivit lättare att hantera ju större barnen blivit. Nu har jag slutat skydda och be om ursäkt inför mina barn vad gäller deras pappas beteende och pratar/lyssnar på barnen när de tycker att saker är fel. Lycka till!
 

Det svåra är när det är dolt

Skrivet av  anonym 3
xets alkoholvanor göms bakom hans fina titel och villa. Jättesvårt att få honom att erkänna att han dricker, han som har så fint jobb och sköter det så bra! Han skulle aldrig sätta sin fot i familjerätten än mindre erkänna att han har ett problem.
 

fel nick *imt*

Skrivet av  Anonym just nu
b
 

Alkoholen

Skrivet av  Nykter pappa idag
Hej.

Att alkoholen glorifieras inför barnen tycker jag är åt he...te. Att man som förälder kan festa till någon gång är en sak, eller ta ett glas vin till maten är också ok. Men om jag tolkar ditt inlägg så är detta mer än så, och då anser jag att hans roll som ansvarsfull pappa ska ifråga sättas.

Är det nu så tycker jag du ska lämna in en anmälan om detta. Vill han sedan umgås med barnen ska det ske under ordnade förhållanden.

Nu är inte jag här så ofta och läser, så vill du ha mer kontakt med mig om detta så hittar du mig på missbruk och föräldrarskap eller på www.mbrg.se = Missbruksrådgivningen

 

Det svåra

Skrivet av  Anonym just nu
tycker jag är att "komma åt" honom. Han har ett "fint" jobb som han sköter bra så jag vet att jag aldrig skulle kunna få typ familjerätten att tro/förstå att han faktiskt dricker rätt mycket. Han själv tycker nog inte att han har problem.

När vi bodde tillsammans kunde han ibland dricka så mycket att han kissade på sig i sömnen. Äckligt men jag vill berätta för att du ska förstå digniteten på det hela. Han kunde även föredra att sitta ensam uppe en lördagskväll och tömma en flaska whiskey framför att lägga sig med mig!

Som sagt han bor i ett fint hus, är omgift och har ett fint jobb. Svårt att rå på!
 

Visst

Skrivet av  Nykter pappa idag
Kan det många gånger vara svårt att få andra att förstå hur det verkligen ligger till. Men prata gärna med barnen om detta, dom är så pass stora att dom kan utrycka hur det går till där hemma.

Skriv ner allt du själv vet och allt du hört från andra. Du kanske kan ta upp detta med hans nya fru, hon kanske också innerst inne tycker han dricker för mycket?

Du kanske också kan höra med hans arbetsgivare om han märkt något. Och allt detta ska du göra med utgångspunkt för barnens skull.
 

Artiklar från Familjeliv