Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad händer om man säger nej till en flytt?

Skrivet av Fråga..
Partena har idagsläget vv boende och det har fungerat jättebra. Nu har ena parten bestämt att flytta med sin nya sambo 40 mil bort. Dom vill att barnet som är under 10-år flyttar med dom. Parten som blir kvar motsäger sig en flytt av anledningarna, ett halvsyskon, skolan, kompisar och släktingar. Parterna skall till familjerätten för samtal. Vad kommer utgången att bli tror ni?
Svar på tråden: Vad händer om man säger nej till en flytt?

att

Skrivet av  makeba
en av dem får boendet och att den andra blir umgängesförälder typ varannan helg...

Fast jag misstänker att det blir svårt att komma överens i familjerätten utan det får gå till stämning i tingsrätten. (En av dem måste stämma den andre på boendet - inte på vårdnaden)

Är det inget jättemärkligt som uppkommer där så finner jag för troligt att det är föräldern som flyttar som blir uf.
Rena gissningar - inte fakta.
 

att

Skrivet av  cilla
barnet får bo kvar i hemmiljön, i alla fall om föräldrarna har delad vårdnad. Jag är själv i den situationen att jag skulle kunna tänka mig att flytta med min son 35 mil bort om det inte vore för att han har en far oxå. Jag har ensam vårdnad men skulle aldrig riva upp sonen från hans hemmiljö och skilja honom från sin pappa som han älskar.
 

mitt barn

Skrivet av  Nina
kommer att flytta med mig, av den enkla anledningen att pappan inte är mogen nog att ta hand om sitt barn oavsett den delade vårdnaden..umgänget kommer jag se till att mitt barn får med sin pappa...
 

Hjälper det?

Skrivet av  Undrar
Om jag fattat saker och ting rätt så brukar det trots att barnet inte skall bo hos sin far dömas så att barnet skall stanna kvar i sin hemmiljö. Då kan man fråga sig, vad händer om du flyttar ändå, får pappan, trots sin omognad, boendet då eller får du vackert bo kvar?
 

Men har du tänkt..

Skrivet av  Nina
Men man har väl som människa rätt att leva sitt liv, tänk om man vore arbetslös, ska man behöva gå till soc bara för att ett barn ska vara kvar i hemmiljön, istället för att kanske flytta till annan ort där det erbjuds arbete.
Sedan är ju alla fall olika, så det går ju inte att jämföra med andras.
 

Jag tror

Skrivet av  undrar
jag tror att rätten oftast dömer till boende i hemmiljön, sen är det en helt annan sak vad jag personligen tycker är rätt. Jag vill också flytta men det är inte ens någon idé att jag tar upp saken, eftersom pappan har varannan vecka och sköter sig hyfsat. Är ditt X så oduglig som förälder att han definitivt inte kan ha sonen kanske saken kommer i en annan dager?
 

Fast

Skrivet av  Karla
i vårat fall är boendemiljön / hos mig då jag har mitt barn till 99% trots att ví har delad vårdnad
jag har hört mig för och som läget ser ut idag så kommer ju inte mitt barn pappa stämma mig på boendet då han vet att han inte har förutsättningarna att ta hand om ett barn, även om han vill

det som jag ser som viktigast är att man står fast vid att hjälpa till så det kan ha ett umgänge, sen spelade det ju ingen roll vart man bor..tycker det är synd att du känner att du är låst bara för att du inte tror på att det kan döma till din fördel
 

Men i mitt fall e det annorlunda

Skrivet av  undrar
Mitt X har barnet varannan vecka och det fungerar hyfsat. Barnet på 6 år har hela sin släkt och kamrater där vi bor nu. Tror inte någon rätt skulle låta mig flytta 40 mil härifrån, tyvärr...
 

MM

Skrivet av  Karla
Har du pratat med honom om det? Jag skulle kunna tänka mig att var UF bara jag hade vetat att det hade fungerat.
Blir frågevis men varför vill du flytta, är det pga av jobb?
 

Hej Karla

Skrivet av  undrar
nej, det är p g a ny man som bor 40 mil från mig och han har också växelvis och kan inte flytta på sig. Jag skulle aldrig flytta ifrån min son och då kan jag inte begära att X:et skulle låta sonen flytta heller. Jag är 100% säker på att X:et skulle säga nej till flytt MED sonen, tyvärr...
 

Cilla - Har du ...

Skrivet av  99:a
Ensam Vårdnad? Hur kommer det sig? Var inte du och T gifta och har inte ni varannan vecka?
 

BF eller UF?

Skrivet av  Sunrise
Redan nu så är den ena av föräldranra bo-förälder (BF)dvs. har barnen skrivna hos sig. Den andre föräldern är umgängesförälder (UF) oavsett hur mycket h*n har barnen.

Växelvis boende (VV) behöver inte betyda att barnen är lika mycket hos bägge föräldrarna. Andra lösningar kallas också för VV.

Familjerätten är bara rådgivande så den ena föräldern får nog stämma den andre på boendet om de inte kommer överens. Hur det VV ser ut kommer att spela roll. Var barnet har sina vänner, skola/dagis, släkt osv kommer att väga _mycket_ _tungt_ men i praktiken har BF en fördel eftersom den här processen tar __TID__.

Om en BF flyttar med barnet mot den andres vilja så kommer skatteverket efter ett tag skriva barnet där det faktiskt bor. Skatteverket har inte tid att vänta på att boendetvister skall lösas. Barnet måste vara skrivet någonstans och gå i skolan även under tiden som föräldrarna tvistar. Drar tvisten ut på tiden så ökar chansen/risken att barnen rotar sig på den nya orten.

Om en UF flyttar och tar med sig barnen mot den andres vilja så har i praktiken BF större chans att kräva polishämtning av barnen.

Lagarnas intentioner är alltså att barnet skall få bo kvar i sin invanda miljö men vore jag BF skulle jag chansa på att flytta ändå och flytta snabbt utan att den andre föräldern hinner reagera. Detta är kanske fula råd men i praktiken så fungerar det ofta så.

Är BF mamman så är det också troligare att hon får behålla barnen. Det tycker många är djupt orättvis men i praktiken är det så fortfarande på de flesta ställen i landet.

 

om det inte funkar i famrätten

Skrivet av  moteld
så är det bara att stämma flyttande part på boendet intermistiskt. Barnen kommer då mest troligt att bli kvar hos den förälder som bor kvar.
 

Artiklar från Familjeliv