Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Resvägar, hur skulle ni gjort....

Skrivet av Vimsan
Har en tjej på 10 år och pappan bor 20 mil härifrån. Sedan ett halvår har hon fått åka buss när hon ska till pappan och han har skjutsat hem henne när det inte går någon passande buss tillbaka.

Nu vill han sätta henne på tåg, men jag tycker att det är för stort ansvar på en 10-åring. Många stopp och mycket folk, ingen har någon koll på vad som händer runt henne. Jag tycker att det känns tryggare för henne att åka buss där det är färre personer som kommer och går.

Han vill sätta henne på tåg därför att han tycker att han är en dålig förare och blir trött. Jag säger då att han får låta bli att ha henne när han känner så.

Vad anser ni?
Svar på tråden: Resvägar, hur skulle ni gjort....

Konstigt resonemang

Skrivet av  Bio&Bonus
Är han oansvarig som tycker att dottern kan åka tåg i stället för att han kör och kanske somnar bakom ratten och orsakar en olycka med utgång som ingen av er önskar?

Tåg som åker raka vägen är väl knappast sämre än en buss som gör detsamma. På tåget kan man ju faktiskt be typ konduktören hålla ett litet öga på henne, det kan man inte göra på en buss.

Mina barn åker buss i dagsläget, men hade det gått tåg raka vägen hit hade vi valt det framför bussen.
 

Ni

Skrivet av  Pappan
har delat ansvar när det är mer än 10 mils resväg. Så du får hjälpa till att åka kanske?
 

20 mil..

Skrivet av  Jenny Oliver-den late kocken
..är ingen längre sträcka och avverkas relativt fort med tåg som färdmedel, och jag anser att en 10-åring är tillräckligt kompetent och ansvarsfull för att åka tåg själv.
Det är väl upp till var och en att avgöra, och ganska individuellt, men om du idag låter henne åka buss själv (vilket isf tar längre tid och innebär större "risker") så varför inte tåg!?

Prata med dottern om hur hon vill ha det, hon kanske inte alls är beredd att åka varken buss eller tåg ensam? Eller så kanske hon inte alls har något emot det?

Jag tycker att du försvårar umgänget genom att säga att han får väl "låta bli att ha henne", var lite flexibel och tillmötesgående ist. Du kanske skulle kunna ta bilen själv och hämta upp dottern?

Det är ju ändå dottern du straffar genom att resonera som du gör!
 

Hur menar du?

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Varför ska han "låta bli att ha henne" om han inte vill köra? Varför kör du inte själv? Ni kanske kan köra halva vägen var och mötas på mitten?

Om ni (du) är orolig för tåget kanske ni kan åka med henne en gång för att visa hur det går till. Personligen tycker jag inte att tåget är ett för stort ansvar för en tioåring. Kanske hon skall ha en mobil så att hon kan ringa om något går fel?
 

instämmer

Skrivet av  XXX
om han inte är mer vaken än att han kan köra i rimlig tid för att vara hemma igen i god tid innan han skall sova så får han väl låta bli att ha barnet då.

tåg är inte lämpligt för en 10åring.
så har ni gem vårdnad kan han alltså inte sätta barnet på ett tåg utan ditt medgivande.

 

Om inte tåg är lämpligt...

Skrivet av  Eva
... vore väl inte buss det heller, ärligt talat...

Maken till osmidiga människor som lever för att paja för sina barn har jag väl inte sett...
 

Finns det ingen flygplats i närheten?

Skrivet av  marib
Förstår er båda två faktiskt.
Skulle inte heller sätta mig trött bakom ratten, lika lite som jag skulle sätta min 10 åring på buss/tåg i 20 mil.
Flyg däremot, det går ju inte att kliva av på vägen där.
 

Utvilad pappa.

Skrivet av  Sunrise
Jag tycker pappan verkar vara ansvarsfull som inte vill köra när han är för trött. Vad jag inte förstår är varför han inte ser till att vara utvilad när han skall ha flickan hos sig.

Om en 10åring klara av att åka tåg beror ju på så mycket. Måste hon byta tåg? Är det många stopp på vägen? Hur mogen är flickan? Vad tycker hon själv?

Personligen tycker jag tåg är säkrare än både bil och buss men det beror förstås på vilka tider hon skall åka och hur många stopp och byten det är.
 

Vad säger dottern själv?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
En resvan 10-åring utrustad med mobiltelefon skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skicka med tåget, om h*n själv tycker det är ok och under förutsättning att det inte kräver några byten.

Det är väl ansvarsfullt av pappan att inse sin begränsning som förare och vilja att dottern reser på ett tryggare sätt?
 

SVRAR .........

Skrivet av  vimsan
När pappan bestämde sig för att flytta ifrån oss till en annan stad lovade han dyrt och heligt att skulle åka till flickan varannan helg och vara här i staden med henne, men där brast det nästan genast.

Alltså, han står för resorna, det har han själv sagt.

Flickan har börjat med att åka buss ganska nyligen och tycker väl att det fungerar okej. Dock sist då det var en "fulleman" med på bussen som hon upplevde otrevlig när han gick och pratade med alla.

Hon känner lite tveksamhet emot att åka tåg, men eftersom hon vet att pappan alltid "klagar" på att han är trött när han sitter och kör bil, så känner hon väl inget annat alternativ än att kanske pröva.

Själv tycker jag att tåg känns lite vågat, eftersom att det är så mycket folk som kliver av och på hela tiden. På bussen kan hon sitta bredvid chauffören och det blir inte lika "springigt".

Det är faktiskt hans ansvar att vara utsövd och se till att han klarar en bilfärd med sin dotter när han har bestämt sig för att ha det så, och absolut inte klaga för flickan att det är jobbigt att köra henne.

Men jag TROR att det mest sitter i att hans nya tycker att det tar för mycket tid, och att hon bör få den tiden istället. Kanske lite fult tyckt, vad vet jag????
 

Brutna löften.

Skrivet av  Sunrise
Det var många löften som ditt X brutit.

Är både du och er dotter tveksamma till att åka tåg tycker jag absolut att du skall lyssna på din magkänsla. Gör det som känns bäst för ER. Strunta i vad alla andra moraliserar om. Det är bättre att vara lite överbeskyddande än tvärt om.

 

kan inte...

Skrivet av  Li
...pappan resa med henne på tåget i början tills hon känner sig tryggare med det alternativet? Då slipper han köra och alla blir glada och nöjda... utom hans nya kanske, men hon kan ju också åka med isåfall och få den tiden med sin käre man?
 

Artiklar från Familjeliv