Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En underhållsfråga!

Skrivet av Frågvis
Om pappan ska betala underhåll till mamman och de går genom Fk, hur blir det då om pappan är arbetslös? Tar han på sig en massa skulder då som kommer att dras från hans lön när han börjar jobba eller börjar han inte betala förrän den dagen han får ett arbete? Måste han betala tillbaka retroaktivt då menar jag?
Svar på tråden: En underhållsfråga!

Då gör han bäst i att...

Skrivet av  Eva
... meddela fk om sitt inkomstbortfall på stört, eftersom de kollar på deklarerad inkomst 2 år bakåt när de räknar ut hur mycket man kan betala till dem. Betalar man inte sin skuld till fk går den obönhörligen till kronkalle och läggs på hög. Ingen dispens där inte...
 

Alltså

Skrivet av  Frågvis
Om pappan inte haft en anställning på flera år och nu har mamman och pappan separerat och pappan ska betala underhåll? Han har inte betalat det via fk nånsin eftersom mamman fått dem direkt i handen, men nu är pappan rädd att mamman ska begäga pengar från fk och ändå behålla de hon får i handen. Eftersom pappan inte har nån anställning så har fk ingenstans att dra pengar ifrån. Men då blir han alltså skuldsatt?
 

Nej, han blir inte skuldsatt om...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... han bara betalar det försäkringskassan räknar fram att han ska betala. Har man haft väldigt låga inkomster blir man kanske bara betalningsskyldig på några hundralappar och resten upp till 1173 betalar staten. Utan att det blir någon skuld för pappan.

Problemet med beräkningarna som fk gör är att de går på senaste taxerade inkomst, dvs just nu räknar de på den inkomst man hade 2002. Var inkomsten högre för 2 år sen kan man alltså få problem. Men om pappan i ditt fall betalar fullt underhåll nu så kan det väl bara bli en lättnad för honom att gå via fk? Han ska bara se till att inte ge mamman kontanter utan kvitto, bättre att överföra via bank så han kan visa kontoutdrag om mamman försöker spela dubbelt.
 

Om pappan...

Skrivet av  Ziggy
....tidigare har betalat underhåll i form av kontant utbetalning direkt i handen på mamman så ser jag ett av följande alternativ:

1) Han har råd att betala det underhållet utifrån dom inkomster/bidrag/ersättningar han har nu när han är arbetslös. Då kommer det ju i så fall inte att vara någon skillnad för honom ekonomiskt om det går via FK så då är frågan lite svår att förstå.

2) Han är "officiellt" arbetslös men arbetar svart och har därför råd att betala mamman "kontant underhåll" men är rädd att skuldsättas fram till den dag han redovisar "vita" inkomster igen om det skulle vara så att FK betalar ut underhåll under förutspeglingen att han inte har råd. Och då har jag faktiskt också svårt att förstå frågan/problematiken. Om han nu lurar systemet på skattepengar som bla. används till att betala underhåll som staten lägger ut när dom som VERKLIGEN inte har råd behöver detta så får han väl skylla sig själv om det arbetats upp en skuld den dag han börjar redovisa "vita" inkomster igen. Det är ju mindre än vad han egentligen är värd som "straff" i så fall. Han har ju rimligen en skatteskuld till samhället också som han försöker lura till sig.

Men jag hoppas att det är alternativ ett som gäller och då är ju detta en ickefråga......Det han har råd att betala nu har han ju råd att betala via FK också!

Är det alternativ två så verkar han ju sjoksa och trixa både för att lura staten på pengar och eventuellt nu även lura sitt/sina barn på pengar också.....bara för att han är rädd att bli lurad av mamman som nu tar emot "kontant underhåll" utan avtal och kvittenser men kanske vill göra saker på "rätt sätt" i framtiden!
 

Förlåt om jag förklarat mig otydligt

Skrivet av  Frågvis
Det jag undrar är om man som mamma kan ta emot underhåll i handen av pappan _och_ få ut pengar från fk på samma gång utan att pappan får reda på det? Eller får han ändå reda på ifall han blir skuldsatt med underhållspengar? Kan mamman lura honom med andra ord? Var det nån som fattade nu?
 

Om mamman begär underhåll från fk...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... så kommer pappan självklart att få en förfrågan från fk angående sina inkomster osv. Om han öppnar posten lär mamman alltså inte kunna lura till sig dubbla underhåll.
 

Ja, var det så enkelt....

Skrivet av  Ziggy
.....så behöver iinte pappan oroa sig så länge han öppnar posten. FK skickar nämligen ut information till alla berörda parter i liknande ärenden.

Däremot kan det ju vara läge att han ser till att han får kvitto på det han betalar direkt till mamman. Eller om det styrks i avtal mm. Så att han kan bevisa att han betalt underhåll tidigare!
 

ja

Skrivet av  XXX
varför skall inte han som alla andra mammor och pappor stå ansvarig för att försörja sin avkomma?

 

??

Skrivet av  Frågvis
Vad är det för svar på frågan?
 

Artiklar från Familjeliv