Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

laglig rätt till barnbidrag?

Skrivet av Mi
säger lagen att jag MÅSTE dela barnbidraget med pappan bara för att vi har 50/50?
Svar på tråden: laglig rätt till barnbidrag?

Nej, men

Skrivet av  ?
moralen kanske?
Eller har du speciella utgifter för ditt barn som inte han har?
 

jag frågar

Skrivet av  Mi
bara för att jag har mer utgifter o för att jag ger barnet mer än vad han gör.
Han har betalar inget för han bor hemma fortfarande då han inte har fått en lägenhet än fast han är vuxen.

Jag ger honom gärna halva bidraget men jag vet att det inte kommer gå till barnet.
 

Nej

Skrivet av  Kikki
Lagen säger att du som mamma inte behöver ge honom en krona vid 50/50 boende.
 

Lagen säger så här.

Skrivet av  jur.
Lagen om allmänt barnbidrag är över 50 år. Den säger att barnbidrag betalas ut till modern om hon är vårdnadshavare, se ALBB 4 kap. Boende och umgänge har ingen betydelse, så en moder som har traditionellt varannanhelgumgänge får barnbidraget utbetalt till sig i alla fall. Modern kan frivilligt överlåta barnbidraget till den andre föräldern.

Cinnika Beiming(s) och Jan Emanuel Johansson(s) motionerade 2004-10-05 om en ändring i lagen så att utbetalning inte automatiskt ska ske till modern.
Är föräldraparet samkönat betalas barnbidraget ut till den äldre föräldern.

http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/motion.asp?dok_id=GS02Sf396
 

Fast det stämmer väl inte?

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Jag trodde att bb kom dit barnet var skrivet? Så har det iallafall fungerat för oss. Först hade jag båda barnen skrivna och boende hos mig = bb kom till mig (mamman) sen flyttade dottern till pappa och skrevs då där = bb kom till pappa.
 

Alltid mamman som får bb

Skrivet av  Eva
Så de uf-mammor som vill jävlas kan alltså prata med fk och vips! så har de allt bb och pappa bf får inget, om han inte börjar bråka utav bara h*****e...
 

den lagen

Skrivet av  Mia
är väl okej så länge det faktist är män som tjänar mest.
Men i mitt och mitt barns pappa är det tvärtom.
Han skulle vara i behov av bidraget mer än mig
 

nope!

Skrivet av  xxx
men om han nu så gärna vill ha halva bidraget så kan han väl först och främst se vem av er som har mest i lönekuvertet och vem som betalar mest i fasta utgifter och vem som betalar barnets löpande utgifter,allt från kläder till läkarebesök och mediciner,osv.

utifrån det kan ni ju sen fördela barnbidraget sinsemellan.Det du INTE skall göra är att överlåta delar eller hela av barnbidraget utan ge honom den summan som är rimlig,om han ens skall ha något efter uträkningarna ;) i handen och begär kvitto på att du gett honom det eller skaffa ett autogiro som du styr,inte han.I samma stund han inte sköter sina inköp till barnet så dra in summan från honom.


 

900

Skrivet av  Mia
får han
50 behåller jag för hennes försäkring
 

Artiklar från Familjeliv